Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
borstvoeden.info Tickers
Nieuws: Vanaf heden is het ook mogelijk om in het forum direct filmpjes van Youtube af te spelen. Gebruik het youtube-icoontje in het post-formulier. Plaats daarin de directe link naar het filmpje en kijken maar!

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. December 03, 2008, 10:12:16

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Eczeem en de huisarts ;)  (gelezen 268 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Marjolein
Zuigeling
*

Lief: +0/-0

« Gepost op: September 30, 2008, 14:04:39 »

Yara (9 maanden) lijkt eczeem te hebben. Eigenlijk al vanaf dat ze een aantal weken oud was heeft ze een 'plekje' op haar wang. Soms vlamt het op, soms wordt het weer minder. Het jeukt, en vooral voordat ze in slaap valt krabt ze er ook nog eens aan. Eerst hebben we het bij de arts op het CB aangekaart, die alleen maar kon zeggen 'is niks, gewoon goed sudocreme erop blijven smeren' huh? Daarna zijn we naar de huisarts gegaan die concludeerde dat het eczeem was en ons naar huis stuurde met een hormoonzalf met antibiotica. Dat mochten we een week gebruiken, daarna zijn we over gegaan op gewone hormoonzalf, 1x daags. Nou moet ik zeggen dat het smeren van hormoonzalf me geen goed gevoel geeft. Als ik zo kijk naar de bijwerkingen dan smeer ik die 'troep' liever niet op m'n kinderen.
Ik was dus al van plan om terug te gaan naar de huisarts voor een goed gesprek, want mij lijkt het handig om eens te kijken naar de oorzaak van de eczeem, i.p.v. de symptomen te behandelen en denken dat daarmee de kous af is.
Nu lijkt de hormoonzalf ook niet meer te helpen want sinds 2 dagen komt de eczeemplek terug dus donderdag gaan we weer terug naar de huisarts.

Mijn vraag is eigenlijk nu of het gebruikelijk is voor de huisarts om te kijken naar de oorzaak van eczeemplekken of dat ik dan beter terecht kan bij een homeopaat? En hoe gaat zoiets in zijn werk, waar kijken ze naar? Is het altijd mogelijk de oorzaak van eczeem te achterhalen? (ik bereid me alvast voor wat betreft de afspraak donderdag zodat ik me niet weer met een kluitje, of in dit geval een zalfje, in het riet laat sturen)

Ik wist overigens niet of dit onder kind en gezondheid viel of onder allergie dus als het verkeerd staat, verplaats het gerust ;)

« Laatste verandering: September 30, 2008, 14:10:45 door Marjolein » Gelogd
Nynke Bal-Dekker
Office iets¿
Administrator
Super Mama

Lief: +38/-0

Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!

« Antwoord #1 Gepost op: September 30, 2008, 14:31:51 »

Hey Marjolein,

Aangezien het eczeem af en toe opvlamt, lijkt het me iig wijs om een dagboekje bij te gaan houden. Is even heel omslachtig en veel werk, maar het kan je uiteindelijk veel zoekwerk schelen. Je schrijft in dat boekje op wat er allemaal in aanraking is geweest met jouw dochter. Badschuim (welke), shampoo (welke), wasmiddel (welke, was het net gewassen, was het net nieuw), voeding, drinken, huisdieren, rokerige omgeving... alles wat het opvlammen van het eczeem zou kunnen verklaren. Als je dit een tijdje bijhoudt, kan je meestal wel zien wat het dan uiteindelijk veroorzaakt.

Eczeem is in 30% van de gevallen voedingsgerelateerd. Het hoeft dus niet aan voeding te liggen, het kan wel... Normaal kijk je eerst naar externe factoren (wasmiddel, shampoo, badschuim, etc.) voordat je aan voeding begint te sleutelen/bijhouden.

Als je aan allergie denkt, zou je nog een verwijzing kunnen vragen naar een allergoloog of naar een dermatoloog... met de vraag of ze dan de huidtest willen doen. Alleen geeft die huidtest geen garantie... en komen vaak lang niet alle stoffen eruit.

Groetjes Nynke

Marjolein
Zuigeling
*

« Antwoord #2 Gepost op: September 30, 2008, 21:32:45 »

Dank je! Bijhouden lijkt me een goed plan. En dan in overleg met de huisarts maar even stoppen met de hormoonzalf lijkt mij want als ik dat blijf smeren zie je misschien niet altijd even duidelijk wanneer het erger wordt. Ik zie nu overigens ook dat er een plekje bijkomt op haar elleboog  Huilie
Marjolein
Zuigeling
*

« Antwoord #3 Gepost op: Oktober 02, 2008, 11:06:14 »

Vandaag naar de huisarts geweest met Yara. Zijn conclusie was dat het niet de eczeem is die weer terug komt maar dat het een schimmel is op de plek van het eczeem  geen idee Zijn verhaal was dat de cortizonezalf de huid dunner maakt maar ook vatbaarder voor infecties en ziekte en dat dat dus nu aan de hand was. Stoppen met de zalf was het advies, en nu mag ik 2x daags smeren met lamisil (waarvan in de bijsluiter staat dat het niet gebruikt mag worden bij zuigelingen en kinderen?) Als de schimmel weg is moet ik weer met cortizonezalf gaan smeren.
Ik heb aangegeven dat ik geen voorstander ben van smeren met cortizonezalf, nu ook omdat ik echt geen zin hem om vast te raken in een cirkeltje 'cortizonezalf => schimmel/infectie en dus lamisil => weer cortizone wat dus weer tot een schimmel zou kunnen leiden' Heb ook gevraagd of we niet kunnen gaan kijken naar de oorzaak van het eczeem maar hij gaf aan dat het weinig nut heeft want binnen een jaartje zou ze er toch wel overheen gegroeid zijn  geen idee Verder gaf hij aan dat er op deze leeftijd geen echte allergieen bestaan dus dat kijken naar allergieen weinig nut heeft, dat doen ze meestal pas met 4 jaar. Intolerantie heeft hij het wel over gehad maar de enige intolerantie die mogelijk was volgens de huisarts was koemelk intolerantie. Hij heeft kort gesproken over koemelk provocatie maar dat leek hem vergezocht en onnodig.

En nu? Ik ga in ieder geval aan een dagboekje beginnen maar verder weet ik het ook nog niet. Eigenlijk wil ik gewoon dat ze van haar eczeem afkomt zonder dat ik al die troep hoef te smeren...

Iemand die dit herkent of ervaringen kan delen op dit gebied?
jomama
Peuter

Lief: +1/-0

« Antwoord #4 Gepost op: Oktober 02, 2008, 13:40:57 »

Hier ook een kindje met eczeem op de wangen. Doorgestuurd geweest naar de dermatoloog, krasjestest gehad, niks uitgekomen, nog weer andere hormoonzalf gekregen. Hier reageert hij ook heel erg op flink huilen, niet lekker, groeisprong, en soms ook voeding. Het kan dus echt van alles zijn, ook het rijtje wat Nienke al geeft. Een hele fijne site over eczeem bij kinderen is: http://www.kindereczeem.nl/ Wat hier al heel veel doet is niet te vaak in bad, niet te warm in bad, goed vet houden (Vasaline Lanette helpt het beste tot nu toe). Al met al zorgt dit er nu voor dat ik nog 'maar' eenmaal per week of soms zelfs 2 weken de hormooncreme hoef te smeren om het onder controle te houden en niet meer elke dag zoals in het begin.

daan28
Super Mama

Lief: +6/-0

« Antwoord #5 Gepost op: Oktober 02, 2008, 13:44:17 »

hoi marjolein
dit komt me wel herkenbaar voor wouter is nu 1 jaar en heeft gevoelige luchtwegen in combinatie met een eczeem achtige huid,hij heeft in april 8 dagen in het zkh gelegen ivm benauwdheid te weinig zuurstof in zijn bloed etc.
zijn eczeem speelt weer op zodra het vochtig wordt en hij benauwd wordt ook ik heb hormoonzalf gehad ook mee gestopt,ik gebruik nu voor het wassen etc lipikar baume van la roche-posay (bij de apotheek uit laten zoeken)
wouter heeft wel een allergie test gehad en daar kwam niks uit,het zkh hoopt nog steeds dat wouter er over heen groeit.
een dagboek bijhouden lijkt me slim,wouter reageert heel erg op melk,zodra het zijn laatste fles ( getsop met bv toen hij 11 maanden was) op heeft begint hij slijm op te hoesten.
succes en sterkte
Nynke Bal-Dekker
Office iets¿
Administrator
Super Mama

« Antwoord #6 Gepost op: Oktober 02, 2008, 17:34:45 »

Hai Marjolein,

Ik kan zo snel nog niet iets vinden over gebruik wel/niet bij kinderen. Dat de huid dunner wordt door gebruik van hormoonzalf, ja dat is wel bekend... dat er dan een schimmel bij kan komen, lijkt me logisch, heeft de arts een monstertje afgenomen? Het getest met een speciaal lampje ofzo?

Hihi dat hij zegt dat er geen echte allergieën bestaan bij kinderen... man is gelukkig geen allergoloog! En intoleranties kan je ook voor meer dingen hebben dan alleen maar koemelk! Zo te horen is hij niet echt thuis in de wereld van allergie en/of intoleranties. Dat hij alleen maar van koemelkintolerantie gehoord heeft, zou kunnen kloppen... bij kunstvoeding is op deze leeftijd vaak alleen de koemelk die naar voren komt, ze krijgen dan immers nog geen kippenei of andere productsporen binnen!

Kijk of een dagboekje duidelijkheid kan bieden. Misschien wel alvast wat van de bekende allergenen weglaten? Neem iig de verzorgingsproducten eens onder de loep, zwitsal is bijvoorbeeld ook een bekende veroorzaker van ellende.

Groetjes Nynke

Marjolein
Zuigeling
*

« Antwoord #7 Gepost op: Oktober 02, 2008, 18:32:42 »

Bedankt voor de reacties!

Nynke: de diagnose 'schimmel' betwijfel ik een beetje aangezien de beste man de plek op een meter afstand heeft gezien en niet dichterbij. Geen lamp gebruikt, geen monstertje afgenomen. Misschien heeft hij hele goede ogen of weet hij beter waar op te letten dan ik, want voor mij ziet het er niet anders uit dan haar 'gewone' eczeemplek.
Qua verzorgingsproducten gebruikte ik eerst alles van weleda. Voor in bad heb ik nu balneum extra vettend gehaald. Dat schijnt weer beter te zijn voor babies met eczeem? Vet houden doen we met creme van de huisarts (cetomacrogol) Ik ga alles nog wel even na en ga het bijhouden. Misschien levert het wat op!

Daan: daar zeg je me wat, eigenlijk is de eczeem hier ook weer komen opspelen toen het weer omsloeg. Behalve melk weet je eigenlijk dus ook niet precies wat de oorzaak is van de eczeem? Jij ook veel sterkte! 8 dagen in het ziekenhuis...ik hoop dat jullie dat nooit meer mee hoeven te maken.

Jomama: dank je voor de link, ik ga maar eens bijlezen ;) 1 maal per week of 1 maal per 2 weken klinkt al een stuk beter dan dagelijks hormooncreme smeren.

Nynke Bal-Dekker
Office iets¿
Administrator
Super Mama

« Antwoord #8 Gepost op: Oktober 02, 2008, 18:47:14 »

En Ageeth weet nog een homeopathische creme die heel goed werkt bij Eczeem, is alleen niet in Nederland te verkrijgen (zij koopt het via haar familie, die regelmatig een tochtje naar buitenland doen en voorraad halen)

Dit is een creme zonder hormonen.. maar weet zo snel de naam niet, zal Ageeth eens vragen.

Groetjes Nynke

Marjolein
Zuigeling
*

« Antwoord #9 Gepost op: Oktober 02, 2008, 18:53:16 »

Oh graag. Homeopathisch blijft toch mijn voorkeur hebben ;) (moet ik alleen nog bedenken wie ik naar het buitenland ga sturen  smile )
jomama
Peuter

Lief: +1/-0

« Antwoord #10 Gepost op: Oktober 02, 2008, 19:02:13 »

Temperatuur doet hier ook veel, en luchtvochtigheid. Een uur in een te hete auto en na het slaapje staat het eczeem weer roodgloeiend. Hier is inmiddels vastgesteld dat het Atopisch Eczeem is, hij is dus erfelijk belast met eczeem (met dank aan mij..) en allerlei factoren hebben er invloed op en maken het erger, maar zijn dus niet de oorspronkelijke oorzaak. Ik weet dat er mensen zijn die dat blijven betwisten, dat er altijd toch nog een 'echte' oorzaak moet zijn, maar ik geloof daar niet in. De oorzaak is erfelijkheid. Wel kan je een heleboel doen aan de factoren die het erger maken, dit kan voeding zijn, maar ook omdat in sommig eten veel vocht zit en als hij daar dan een tijd over doet, heeft hij ook weer last, ongeacht wat het is. Ik probeer dus op alle manieren het eczeem zo moeilijk mogelijk te maken, en dan is het redelijk onder controle. Op sommige dingen, als weer heb je alleen helaas geen invloed. Een vriendin van me zweert bij de producten van Boutriba, die hebben ook een witte lijn, speciaal voor eczeemkindjes. Heb het zelf nog nooit geprobeerd.

daan28
Super Mama

Lief: +6/-0

« Antwoord #11 Gepost op: Oktober 03, 2008, 17:37:54 »

nee,wij weten niet wat de oorzaak is marco heeft wel een allergie voor huisstofmijt en katten maar verder komt er bij ons in de familie niks voor,het gaat nu redelijk goed,het is wat je noemt pappen en nat houden.
wij hebben boven geen dubbel glas en we wonen in een vochtig huur huis dus zijn we nu bezig met de woningbouw vereniging om te zorgen dat we dubbel glas krijgen.
Ageeth
Moderator
Super Mama

Lief: +36/-0

« Antwoord #12 Gepost op: Oktober 03, 2008, 19:07:35 »

Ik heb van mijn vader een erg fijne creme die al vele eczeem kindjes heeft geholpen.
Hij koop ze voor de zaak (schoonheidssalon) in uit Duitsland en ik kan eventueel wel een tube voor je regelen. (Stuur maar even een pb)
Heet Neydin, mijn zusje (als kind kma ed) heeft er erg veel baat bij.
Zo ook een vriendin van mij met een zoontje met ezceem.

Groet Ageeth

Anouschka
Super Mama

Lief: +12/-0

« Antwoord #13 Gepost op: Oktober 03, 2008, 21:53:45 »

Ik heb hier het draadje gelezen.. ik wil even een opmerking maken...
Balneum bevat soja. En als je kindje voor koemelk en ei allergisch blijkt te zijn, dan is het ook raadzaam soja te vermijden. (dezelfde eiwitten) Dus dan ook beter geen balneum gebruiken.

knuffel

Groetjes Anouschka
supertrotse mama van Jurriën (12 j), Debbie (9 j) en Nele (1j, geb. 12 sept. 07)

antoinettez
Moderator
Super Mama

Lief: +13/-0

even wat drinken hoor......

« Antwoord #14 Gepost op: Oktober 04, 2008, 18:56:12 »

Klopt helemaal Anouschka, wij hebben het hier ook maar 2 keer gebruikt of zo.

groetjes

Antoinette m.v. Marjolein die 13 mnd BV heeft gehad en Sofie die 21 mnd hypoallergene BV heeft gehad

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: