Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
borstvoeden.info Tickers
Nieuws: Vanaf heden is het ook mogelijk om in het forum direct filmpjes van Youtube af te spelen. Gebruik het youtube-icoontje in het post-formulier. Plaats daarin de directe link naar het filmpje en kijken maar!

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. Augustus 29, 2008, 06:57:51

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: lactose intollerantie  (gelezen 272 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
mam
Zuigeling
*

Lief: +0/-0

« Gepost op: Juli 07, 2008, 21:53:21 »

Hoi,

Ik ben nieuw hier!
sinds kort weten we dat ons dochtertje ( 3mnd) last heeft van lactose intollerantie.
Ze had vanaf de geboorte meteen al veel last van krampen en veel scheten en veeeeel wenen vooral savonds, ze had echt pijn.
Naar de osteophaat gegaan en zij bevestigde dat ze veel last had van haar darmpjes maar de behandeling hielp maar tijdelijk. Ze raden me aan om een voedsel intollerantie test te laten doen bij een homeopatische kinderarts. Daar kwam uit dat ze lactose intollerant zou zijn en niet tegen spinazie, citrusvruchten en witlof zou kunnen. Ik kreeg capsules mee die ik haar voor de voeding moest geven ( ik geef bv) nou dat was een ramp, ze heeft de hele dag hysterisch gekrijst dus dat erger dan de kwaal. Een week later belande ik met haar op de spoed omdat ze valse kroep had en ze werd opgenomen. Toen heb ik aan de kinderarts ook gevraagd wat hij ervan dacht van die lactose intollerantie en de behandeling. Zij dacht eerder aan een koemelkallergie. Ik laat alle melk uit mn voeding en inderdaad het gaat beter. Toch blijfd ze last houden, ze hoest veel en ook veel ontlasting (tja diarree of niet das moeilijk met bv, is al zo vloeibaar) en had zo nog meer vage klachten. Toen besloot de kinderarts om foto,s te nemen van haar maagje. wat bleek haar maagje licht horizontaal en niet schuin zoals het zou moeten dus haar voeding vloeit gemakkelijk terug naar boven maar haar maag en darmen zaten vol lucht zelfs Drie uur na de voeding. wat er dus op wijst dat ze veel last heeft van gasvorming. dus toch lactose intollerant.

ik gebruik nu dus sojamelk. maar wat kan ik nog meer doen? waar zit lactose allemaal in????

groetjes mam, ene sorry voor dit lange verhaal
Nynke Bal
Office iets¿
Administrator
Super Mama

Lief: +21/-0

Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!

« Antwoord #1 Gepost op: Juli 07, 2008, 22:10:25 »

Hey Mam,

Een lactoseintolerantie is het dus waarschijnlijk niet, anders hadden de lactasecapsules geholpen ipv de situatie verergerd. Het gaat dus niet om de lactose maar de koemelkeiwitten... zeker als je verbetering ziet bij het weglaten van koemelk. Je drinkt echter nog wel sojamelk... maar die eiwitten lijken ontzettend veel op koemelkeiwitten, dus deze kunnen ook reactie geven.

Een homeopatisch arts kan helpen... maar de testen die ze doen zijn lang niet altijd betrouwbaar. Ze kunnen je een indicatie geven, maar je moet altijd de officiële weg bewandelen om het zeker te weten. Dat is dus elimineren (weglaten) en na een tijdje weer provoceren... komen de klachten terug, weer re-elimineren... pas dan kan je iets zeggen over allergie of overgevoeligheid.

Het zomaar weglaten van dingen omdat de homeopaat wat zegt, is best nog wel link... je kan zelf na vier weken tekorten oplopen... en dan weet je misschien nog niks zeker. Vaak is het verstandiger om eerst de drie meest bekende weg te laten: koemelk+kippenei+soja. Eventueel nog de dingen waarbij je zelf het sterke vermoeden hebt dat je dochter er op reageert.

Gasvorming hoeft echt niet een lactoseintolerantie te betekenen... ook een andere allergie of overgevoeligheid kan gasvorming geven. Ook de manier van voeden kan dit veroorzaken. Weet niet of je al een keer naar je aanlegtechniek hebt laten kijken? En of je een sterke tsr hebt?

Hoor graag meer van je!

Groetjes Nynke

mam
Zuigeling
*

« Antwoord #2 Gepost op: Juli 08, 2008, 13:26:25 »

Hoi Nynke,

bedankt voor je berichtje.

We hebben verder onderzoek laten doen, we hebben bij een "gewone " kinderarts een allergie test laten doen maar daar kwam alles negatief uit. nu was de kans groot dat dat zou gebeuren omdat ze nog te klein is om al goed te kunnen testen. Verder zijn er foto,s gemaakt van haar maagje en was te zien dat de maagpositie nog heel erg horizontaal is. dat is normaal bij pasgeborenen maar bij haar zou de maag toch al meer in een goede positie moeten liggen, dat verklaart waarom ze vaak hoest alsof ze zich verslikt als ze ligt (haar bedje staat wel al schuin). Maar dat ze niet tegen melkproducten kan is wel heel duidelijk. heb paar dagen geleden per ongeluk wat brie gegeten en ja hoor het was prijs, brullen van de krampen, veel scheten. dus ik kan denk ik wel aannemen dat ze niet tegen koemelk kan. toch heeft de kinderarts me aangeraden om ook geen geiten kaas ect te eten omdat ze waarschijnlijk ook gevoelig zou zijn aan lactose vanwege de gasvorming...... dus ik drink sojamelk waar ze niet op reageert of toch nog niet .....

Tja ik heb het idee dat ze goed aanligt heb dat nooit laten checken (toch niet na de kraamweek) maar heb geen pijn bij het voeden en denk dat dat een goed teken is.
Ik heb wel een sterke tsr maar haal haar er dan even af om het ergste te laten weglopen.

tja ik weet niet hoe je lactose kunt provoceren omdat dat samenhangt met melk producten.....
en die capsules daar werd ze juist nog winderiger van maar die capsules zorgen ook voor gisting en dat is eerder het probleem

groetjes mam

yfke
Those who are lost are not forgotten
Global Moderator
Super Mama

Lief: +7/-0

« Antwoord #3 Gepost op: Juli 08, 2008, 15:23:04 »

Lactose intolelrantie komt haast neit voor bij kleintjes.
Dat kunnen ze ook neit zomaar zeggen maar wordt vast gesteld door een  ademtest.

Je zou wellicht  iig buiten de koemelk, kippenei en soja weg kunnen laten.

igg sterkte er mee knuffel

ana*nl
Zuigeling
*

« Antwoord #4 Gepost op: Juli 09, 2008, 17:22:34 »

hallo,

onze dochter heeft ook sterke reflux in combinatie met best wat allergieën.
ik ben op dieet sinds ze 4 weken oud is. nu is ze bijna 8 maanden en het stukken beter. ik laat alles met melk (ook geiten en schapenmelk), ei, soja, vis en noten weg. Verder reageert ze op kaneel, sulfiet,tomaat en mosterd. ik laat trouwens ook dingen weg waar iets van melk, ei of soja in verwerkt zit. je moet dus heel goed kijken.
Maar het is zeker de moeite!

Dragen helpt trouwens ook bij reflux. Ik voed mijn dochter altijd (behalve nachts) rechtop in een draagdoek. Gaat prima!
Verder krijgt ze sinds dat ze twee weken oud is 15mg Losec, maar ik vermoed dat haar darmen er niet goed tegen kunnen. alle bijvoeding komt er zo weer uit.

Sterkte!

Ana

yfke
Global Moderator
Super Mama

« Antwoord #5 Gepost op: Juli 09, 2008, 17:46:43 »

ana, losec  ofwel omperasol, is een ontstekingsremmer, het zorgt dat het zuur niet zuur is. zodat ergeen slokdarm ontstekingen komen, helpt niet tegen het spugen ;)

ana*nl
Zuigeling
*

« Antwoord #6 Gepost op: Juli 11, 2008, 09:50:20 »

hallo,

ze spuugde nooit, ze kokhalsde veel. zeg maar net als golven, die op het strand lopen. als ik de losec minder, dan kokhalst ze wel meer(naar 3 of 4 dagen), dus, er zal toch een verband zijn.
het minderd gewoon het zuur wat terug kan lopen, volgens mij.

groet,

ana

yfke
Global Moderator
Super Mama

« Antwoord #7 Gepost op: Juli 11, 2008, 12:24:52 »

het verminderts vaak het spugen wel omdat de irritatie in de keel/slokdarm weg is.  maar is dus geen antispuugmiddel.

ana*nl
Zuigeling
*

« Antwoord #8 Gepost op: Juli 12, 2008, 08:54:20 »

bedankt,

ben ik weer wat wijzer. ik heb sinds gisteren haar medicatie weer omlaag gehaald en nu rochelt ze weer (van 15 naar 10 mg) :-(

ana
Nynke Bal
Office iets¿
Administrator
Super Mama

Lief: +21/-0

Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!

« Antwoord #9 Gepost op: Juli 12, 2008, 09:31:35 »

Oei balen! Kan geen gewone verkoudheid/irritatie zijn? Hier zijn we allemaal aan het rochelen (of geweest) er heerst weer van alles....

Sterkte!  knuffel

Lilian
Mama

« Antwoord #10 Gepost op: Juli 12, 2008, 09:48:35 »

Ja, hier ook! Jent flink aan de hoest en de snotter. Van het lachen of wat? Niet leuk dus. (Ook niet voor papa en mama... bloost de pan uit)

Sterkte!!

knuffel knuffel Lilian

Groetjes,

Lilian, mama van Emma (3 juli 2005) en Jent (22 september 2007)

astridmv3
Super Mama

Lief: +15/-0

Ik heb 19 mnd gekolfde HA BV gegeven

« Antwoord #11 Gepost op: Juli 12, 2008, 11:25:59 »

hier idd ook 2 dametjes met flinke snottebellen en gerochel en alles.

groetjes Astrid
ERG trotse mv
Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1)
ana*nl
Zuigeling
*

« Antwoord #12 Gepost op: Juli 12, 2008, 11:44:57 »

nee, echt niet. ze is geen beetje verkouden. het is gewoon de stomme reflux weer. ik ben het zo beu. arm kindje.

ana
yfke
Global Moderator
Super Mama

« Antwoord #13 Gepost op: Juli 12, 2008, 13:30:52 »

Als afbouwen nog niet gaat  kinderarts bellen.

Arwen heeft tot aan haar anderhalf jaar vast aan de omeprazol egzeten  40mg per dag..
Ze heeft nu omeprazol wanneer nodig, heb van de arts de vrije hand gekregen daarin.
Als ze bijv. maar een spoortje van bepaald allergeen heeft binnegekregen dan  komt die reflux weer terug.
Ze heeft nl. een licht beschadigt klepje zeg maar.
Bij veel puur water drinken  gaat ze ook weer. dus dan ook weer ff 2 a 3 dagen  losec kuurtje en is het weer prima, is die irritatie weer weg.

Bij arwen bleek de reflux buiten de baby reflux die ze lang gehad heeft ook  het een manier van allergische reactie is.
Misschien zou je kunnen nakijken of het bij nuttigen van een specifiek middel het erger is als normaal?

ana*nl
Zuigeling
*

« Antwoord #14 Gepost op: Juli 13, 2008, 09:40:58 »

Hallo,

nee, dat is mij nog niet opgevallen. Ze heeft ook geen babyreflux, daarvoor was die gelijk te sterk. ze hebben toen een slikfoto gemaakt en haar klep is er niet, zeg maar. Haar reflux heeft wel een allergische component. want behalve op kaneel, tomaat en mosterd reageert ze op alles (waar ze dan allergisch voor is) met een sterkere reflux en veel gerochel.

Normaal gaat het hier goed met 15mg Losec, maar ik zou het toch graag wat minder willen hebben, en mag van de kinderarts af en toe proberen of het al kan.
Mijn idee is namelijk ook dat de Losec haar darmtjes aangrijpt of beter gezegd, niet goed laat ontwikkelen. Nu ze bijvoeding krijgt verteerd ze bijna niets en het stinkt weer meer(anders als bij mijn oudste).
een bekende slikt Losec al sinds dat het op de markt is. ze zat toen in de proef-groep (dus iets van 25 jaar nu) en ze heeft in de loop der jaren wel last van haar darmen gekregen.
En het slijmvlies in de darmen van een twee weken oude baby is natuurlijk nog niet echt ontwikkelt. :-(
en ongeveer zo lang slikt ze het al.

Bedankt voor jouw informatie!

Groetjes

Ana

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: