Nou waar te beginnen, wist het vrijdag al, en heb even lekker gebabbeld met nynke over de telefoon dus die weet het al.
Maar goed vrijdag dus het telefoontje van de arts, zenuw zenuw.. maar we kregen goed nieuws.
God zij dank is het geen coeliakie

.

je kon de opluchting daarvan zelfs horen in de stem van de kinderarts.
Maar toen kregen we het slechte nieuws, er was tenslotte beschadiging aan de darm gevonden, na uitgebreid onderzoek, anamneses van eerdree bezoeken en testen erbij, en had vertld dat ze een enkele keer gewone tarwe maccaroni kreeg. ( 2 keer ofzo ) , maar goed aan gluten hangen altijd wel spoortjes tarwe eiwit.
Dat kleine rotbeetje eiwit heetf haar darmen beschadigd, en flink, want het komt sporadisch voor dat de 12 vingerige darm zulke schade oploopt door allergie.
Dat ze zo gevoelig was bleek wel uit dat rot beetje soja olie waar een nanogram ofzo eiwit van in het hele blik zit reactie geeft. echter zie je bij sojaintollerantie etc. andere schade.
Conclusie mijn kind is te gevoelig.
Maar het positieve hieraan is hier kan ze overheen groeien mogenlijk.
Wat nu? feitelijk moeten we haar wel behandelen alsof ze coeliakie heeft. en ron kan dat beamen dat is streng zeer streng, zelfs producten waar mogelijk sporen van kunnen zitten zou dus niet mogen. nu kreeg ze dat gelukkig al niet dat scheelt nogal. ivm de koemelk en de soja en de kippenei.
Voor de rest de aankomende 2 jaar dus zo ontiegelijk streng zijn, ze zit nog zeker 2 jaar vast aan de neocate advanced ( wordt nog leuk een kleuter aan de babyvoeding ;) ) speciale kleurtjes klei etc zal nodig zijn. ( wordt leuk met een school zoeken

)
En een dieet bestaande uit: bloemkool, broccoli, spercieboon, rodekool verse , zuurkool, aardappeltjes, rijst, gv maismaccaroni, de dino/milliekoekjes en de cracottes van schar, en rijstemelk druifjes en banaan en tomatenketchup van heinz.
Dan alleen nog in die vorm zoals ze het kent, dus een maiskolf mag weer niet ivm andere verwerking en meer eiwitten etc. lang medisch verhaal aan wat erg logisch klonk ook.
Ook dat voor de aankomende 2 jaar. blijven er klachten dan verder elimineren en nog strenger.
Wij mogen dus 2 jaar geen provocaties doen , scheelt ook weer 2 jaar geen bloedprik drama's etc. en zkh bezoeken zolang alles goed blijft gaan en ze groeit in lengte en gewicht. Maar mocht er iets zijn, dan wordt ik gewoon direct geholpen, ze blijft dus aan de epipen ook voorlopig wel. Er zijn zover haar kennis gaat maar enkele gevallen van zulke gevoeligen bekend, eentje behandelt ze in het wkz, arwen en nog via het VU .
Reden van geen provocaties is het herstel van de darmen, ron zal denk ik wel bekend zijn dat de herstel periode van de darmen gemiddel anderhalf jaar a 2 nodig hebben om goed te genezen.
AL met al, ben ik reuzenblij wel dat het geen coeliakie is, maar vind dit wel erg pittig, verdrietig en nog meer woorden die ik maar niet zal plaatsen.
HOpenlijk, geeft die 2 jaar wel voldoende rust en misschien verdwijnen in die loop van die tijd wel een aantal allergie-en.
Maar bovenal ben ik trost, en dan ook megamegamegatrots op arwen, mijn kleine lieve bijzondere dappere dame, zoveel zo pittig en ze is echt zo lief en makkelijk en bovenal zo sterk.
en vrijdag heb ik na al die jaren eens echt goed mijn verdriet frustraties en boosheid geuit, dat had deze mama wel eens verdient.