Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
borstvoeden.info Tickers
Nieuws: De Links Voor de Chat het Foto-Album en de Voorpagina. Staan vanaf heden gewoon zoals het hoort als knoppen in de menu balk. Ja je leest het goed er is ook een link naar de VoorPagina.

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. September 07, 2008, 14:38:31

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Verband tomaat en aardappel  (gelezen 75 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Miekes
Dreumes
**

Lief: +0/-0

« Gepost op: Mei 28, 2008, 20:48:14 »

Hier weer  eens een vraag van mij. Ik heb niet zo veel tijd als jullie om steeds op alle berichten te reageren.  bloost de pan uit
Maar ik hoop dat jullie willen meedenken.
Mijn dochter van 8 maand is allergisch voor o.a. tomaat. Zo'n twee weken geleden heb ik voor het eerst á la Rapley aardappel aangeboden. Hier deed ze helemaal niets mee. Een tweede keer ook niet. Omdat ze zich nog erg verslikt in haar groentes zijn we die sinds gisteren aan het prakken. Dat gaat een stuk beter en ze eet van de lepel alsof ze het altijd al heeft gedaan! Vandaag stonden worteltjes op het menu (daar heb ik tot nu toe geen reactie op gezien) en had ik een aardappel geprakt. Ze leek het niet zo lekker te vinden. Nog onder het eten kreeg ze een loopneus en zat ze 'vol', ze rochelde. Nu weet ik nog van de moestuin dat je de tomaten niet op dezelfde plek mag zetten als de aardappels (het jaar er op) omdat ze familie zijn. Bestaat er een verband tussen een tomatenallergie en aardappels?
Natuurlijk ga ik het morgen weer proberen, maar ben benieuwd naar jullie reactie.

Groet Miekes

Dochtertje, geboren op 26-09-2007, koemelk-, ei-, soja- en tomatenallergie, dus mam's is op dieet.
Ageeth
Moderator
Super Mama

Lief: +26/-0

« Antwoord #1 Gepost op: Mei 28, 2008, 21:19:08 »

Hallo Miekes!

Tuurlijk willen we wel met je meedenken!
Het zou goed familie van elkaar kunnen zijn, maar of er dan ook gelijk verband is qua allergie?
Dat ze gelijk tijdens het eten ging roggelen en loopneus kreeg staat er denk ik los van, dit zou wel een snelle reactie zijn.
Meestal komen reactie op de luchtwegen langzamer behalve als je echt denkt aan het opzwellen en benauwd worden als erg heftige reactie.

Wat betreft het kokhalzen die ligt in het begin nog ver voor in de mond, maar dat is juist goed.
Ik begrijp dat je dit eng vind, maar ze kunnen het echt goed zelf!
Natuurlijk niet al gelijk alles, maar stukken aanbieden ter grote van het vuistje gaat echt goed en is heel erg goed voor je kindje!
Als jullie al bekend zijn met allergien zou ik wel met het aanbieden van nieuwe dingen 3 dagen achter elkaar hetzelfde aanbieden om te kijken of er een reactie op komt.

Wist je trouwens dat kindjes alles eerst 20 keer moeten proeven om te kijken of ze het lekker vinden? Het is dus echt een kwestie van vaak aanbieden.
Laat maar lekker voelen, proeven, ruiken, knijpen, happen....

Groet Ageeth

Nynke Bal
Office iets¿
Administrator
Super Mama

Lief: +21/-0

Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!

« Antwoord #2 Gepost op: Mei 28, 2008, 22:37:24 »

Hey Miekes,

Aardappel en Tomaat horen evenals de aubergine tot de nachtschade. Dat de grond niet snel hergebruikt mag worden voor een ander nachtschadegewas zou kunnen komen door de gevoeligheid voor schimmels. Maar ben geen tuinder, dus kan je de exacte reden niet vertellen.

Ze zouden beiden nog dezelfde stof in zich kunnen hebben die de overgevoeligheid zou kunnen verklaren. Da's voor zover ik weet meer de intolerantiehoek, maar dat verschil is mistig. Dat het dus niet gaat om specifiek de tomaat of specifiek de aardappel, maar het stofje wat beide soorten in zich hebben.

Groetjes en succes morgen!

yfke
Those who are lost are not forgotten
Global Moderator
Super Mama

Lief: +7/-0

« Antwoord #3 Gepost op: Mei 29, 2008, 14:18:28 »

ZIjn beiden familie van de nachtschade idd.

Beste is om de twee producten los van elkaar te geven.
Dan krijg je de duidelijkste meting.
Er zijn nl ook mensen die wel tegen het een en ander kunnen , maar niet de combinatie van.
Ook al kan ze eht andere product veilig hebben, toch altijd nieuwe dingen los van elkaar proberen.

succes, en  zou die verkoudheid eerder wijten ana het  rare weer hoor,  en dat het toevallig samenvalt nu.
voor helemaal zeker beeld even niet geven dan tot de verkoudheid weg is.

Miekes
Dreumes
**

Lief: +0/-0

« Antwoord #4 Gepost op: Mei 29, 2008, 23:42:21 »

Tsja, het gekke is dat ze niet verkouden is. Alleen toen na het eten een loopneus en 's nachts enorm aan het hoesten en rochelen. Ik heb vanavond alleen maar worteltjes gegeven. Geen loopneus nu, wel gerochel. We proberen ook alles drie dagen uit, maar ik dacht dat wortel wel goed ging vandaar nu de combi met aardappel.
Het verslikken op zich vind ik niet zo eng, maar het is dus niet alleen maar kokhalsen, ze loopt rood aan, heeft het echt benauwd etc. Voordat we met bijvoeding gingen starten verslikte ze zich ook al vaak. We doen nu dus een combi rapley en prakken.

Groet Miekes

Dochtertje, geboren op 26-09-2007, koemelk-, ei-, soja- en tomatenallergie, dus mam's is op dieet.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: