Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
borstvoeden.info Tickers
Nieuws: De Links Voor de Chat het Foto-Album en de Voorpagina. Staan vanaf heden gewoon zoals het hoort als knoppen in de menu balk. Ja je leest het goed er is ook een link naar de VoorPagina.

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. November 21, 2008, 05:04:09

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Verhaal Sabine  (gelezen 145 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Sabine
Zuigeling
*

Lief: +0/-0

« Gepost op: Juli 28, 2008, 23:40:09 »

Hier mijn verhaal (al hoort het niet bij dit onderwerp):
Mijn zoontje zat toen hij 6 weken oud was compleet onder de eczeem. Een arts op het CB had (toen hij een maand was) gezegd dat het babyacne was, maar de wijkverpleegkundige vond het toch teveel voor babyacne. En het werd ook steeds erger.
De huisarts zei dat er niets aan te doen was, en dat ik vooral niet aan mijn borstvoeding moest twijfelen. Uiteraard deed ik dat wel. Hij had krampen en zat onder de eczeem, het moest wel van mijn voeding komen.
De verloskundige raadde me aan om met melkproducten te stoppen, maar dat het beter is om ook met soja en ei te stoppen. Ik wist niet meer wat ik moest eten, ik ben ook nog vegetarisch. Maar het ging al een stuk beter met de eczeem na een paar dagen, wel had hij nog buikpijn. Op advies van een collega ben ik naar een irscopist geweest die met behulp van bioresonantie kon vertellen dat hij niet kon tegen: koemelk, chocolade, verschillende soorten bonen, koffie, pinda's en kleurstoffen. Ik vond het erg typerend; behalve de koffie waren het veel dingen die ik veel at. Ik stopte met het eten hiervan en binnen een paar dagen was hij eczeem vrij. Hij had weer zo'n mooi babyhuidje. Na een paar weken kreeg hij weer last, vooral ook bruikpijn en ben ik weer terug gegaan naar de iriscopist. Er kwam toen nog kroepoek en paprika bij. Na het aanpassen van mijn dieet na onze eerste bezoek was ik best veel paprika's gaan eten, dus dat er nu paprika uit kwam klopte dan ook. Paprika uit mijn dieet hielp ook weer erg goed.
Nu is hij ruim 5 maanden en wil ik de BV gaan afbouwen, ik heb ook niet genoeg meer. We zijn begonnen met Pepti naast de BV, maar hij kreeg weer uitslag en volgens mij kwam het van de Pepti al weet je dat nooit echt zeker. Na een week ben ik overgestapt naar Nutramigen (sinds afgelopen zaterdag) en ik denk dat het beter gaat, maar zijn uitslag is er nog wel. Ik hoop dat het weggaat, want anders weet ik het niet meer.
Ik heb nooit geprovoceerd, alleen ge-elimineerd. Eerlijk gezegd heb ik daar ook geen zin in. Het ging net zo goed en ik ben ervan uit gegaan dat hij inderdaad niet tegen die voedingsmiddelen kan. Ik heb ook nog geen bijvoeding gegeven. Dus alles is via de BV bij hem terecht gekomen (behalve nu een fles per dag van Nutramigen). Maar hij reageert dus al met buikpijn en eczeem op al die sporen in mijn BV, ik weet niet hoe hij zal reageren als hij het rechtstreeks krijgt.
Als er ervaren moeders zijn die misschien wat op- en aanmerkingen of tips hebben over wat ik geschreven heb, dan heel graag.
Alvast bedankt,
Sabine
Nynke Bal-Dekker
Office iets¿
Administrator
Super Mama

Lief: +37/-0

Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!

« Antwoord #1 Gepost op: Juli 29, 2008, 08:43:41 »

Hai Sabine,

Heb je verhaal maar even afgesplitst, zodat het iets makkelijker te vinden is. Wel super dat die iriscopist gelijk resultaat gaf! Je hoort het niet vaak dat ze de juiste dingen aanwijzen! Toch is het belangrijk ook weer te provoceren, nadat je hebt geëlimineerd. Dit om er zeker van te zijn dat je niet onnodig dingen weglaat. Het is even lastiger om je dieet goed te krijgen als je geen vlees eet, omdat je uit vlees de meeste eiwitten haalt die met een hypoallergeen dieet toch vaak moet aanvullen.

Jammer dat je de borstvoeding wil gaan afbouwen, is er niet een mogelijkheid dat je iig deels blijft geven? Zodat je via de borstvoeding kan introduceren/provoceren? Dit is een stuk veiliger voor je zoontje. Als ik hier zag wat bepaalde allergenen via de borst al als reactie gaven, wil ik dat echt niet rechtstreeks gaan aanbieden!

Rond de vier maanden hebben onze ukkies een groeispurt, tijdens die lange groeispurt (duurde hier zes weken) twijfelen de meeste moeders aan hun borstvoeding. Het lijkt alsof we niet meer genoeg hebben... maar onze ukkies zijn druk bezig om de samenstelling en hoeveelheid van de melk af te stemmen. Hebben bovendien zoveel onrust in het lijfje, dat het niet alleen regelen is... maar ook het ontwikkelen van vaardigheden die er voor zorgen dat ze slecht slapen, niet lekker in hun velletje zitten.
Ik ben met mijn middelste met vier maanden gestopt, juist omdat mijn onzekerheid de overhand nam en ik ben gaan bijvoeden met nutramigen. Ze vond die fles wel erg makkelijk en de borst liep toen heel rap terug (ze deed haar best niet meer). Met de jongste heb ik de kiezen op elkaar gezet en ben stug blijven doorvoeden. Dit was een hele intensieve periode, maar we hebben het gered! Zonder bijvoeden... heeft ze met vlag en wimpel de zes maanden (zeven zelfs) pure borstvoeding gehaald.

Heel veel moeders struikelen over die viermaandenperiode... missschien dat deze wetenschap je toch iets kan steunen in je beslissing.

Sommige allergenen groeien ze eerder overheen dan andere. Als je niet af en toe uitprobeert of de voedingsstoffen die eerst niet goed gingen, nu misschien wel goed gaan... blijft het dieet zo uitgebreid en krijgt je kind niet de kans om ook dat voedsel uit te proberen...

Je geeft nu één fles per dag, probeer het daarop te houden! Pepti is vaak niet verknipt genoeg, zeker niet als je al gemerkt had dat ook sporen (dus niet alleen de zichtbare melkproducten) al problemen geven via de borstvoeding. Qua dieetvoeding zijn er verschillende soorten, de één verdraagt het ene wel, de ander juist weer het andere. Dat is even een puzzeltje, waar je de tijd voor nodig hebt.

Het zou heel mooi zijn, als je via de borstvoeding zou kunnen introduceren en/of provoceren! Alles wat via de borstvoeding al goed gaat (dus alles wat je nu eet en waar je zoontje goed op reageert) kan je straks, als de bijvoeding om de hoek komt kijken, als eerste introduceren (wel één ding tegelijk, je introduceert één voedingsmiddel per vijf dagen) Grote kans dat dat goed gaat! En als het al niet goed gaat... is de reactie vaak niet zo heftig.

knuffel

Sabine
Zuigeling
*

« Antwoord #2 Gepost op: Juli 29, 2008, 13:44:07 »

Bedankt voor je reactie!
Ik wist van de vier maanden periode af. Bij mijn dochter had ik dat al ondervonden, ze dronk toen ineens veel minder. Bij haar ben ik na 5,5 maand gaan afbouwen en bij ruim 6 maanden oud ben ik gestopt (nooit problemen met voeding gehad). Nu wilde ik dat weer doen bij mijn zoontje. Hij heeft die 4 maanden dip trouwens niet gehad. Het is meer een hongerlapje. De laatste voeding is altijd een fles met afgekolfde melk, dan weet ik dat hij in ieder geval genoeg voor de nacht heeft (bij 10 weken van de nachtvoeding af). Maar ik kwam niet meer aan de benodigde hoeveelheid en ik kolfde er zo'n twee a drie keer voor. Ook in de gewone voedingen merkte ik dat mijn borsten nauwelijks vol waren.
Ik kan het vast wel weer opkrikken, maar ik vind het allemaal best zwaar. Mijn oudste is 21 maanden en heeft ook veel verzorging en aandacht nodig.
En ik eet ook niet zo goed en ergens wat eten kan al nauwelijks met al die beperkingen.
Ik doe het graag hoor, voor mijn zoon, maar we gaan over 2,5 weken op vakantie en ik wil ook wel weer eens graag ergens wat gaan eten met het gezin (zeker nu alles rookvrij is).
Nu geef ik 1, soms 1,5, fles Nutramigen op een dag en de rest is nog borstvoeding. En nog steeds voel ik me vreselijk schuldig als hij huilt. Hij huilt helemaal niet veel, maar soms al hij in slaap moet komen. Dan denk ik nog steeds dat het buikpijn is en denk ik dat het van mijn voeding komt. Want ik heb het vermoeden dat hij nog wel tegen meer dingen niet kan. De iriscopist kan ook niet alles testen (zei ze ook zelf).
Af en toe krijgt hij ondanks mijn dieet felrode vlekjes die dan een pukkeltje worden en die daarna weer verdwijnen.
Het lijkt me allemaal een stuk overzichtelijker als hij straks alleen flesvoeding krijgt en bijvoeding.
Mijn streven was ook 6 maanden borstvoeding.
Ik heb ook gehoord dat je beter kan provoceren als hij 6 maanden is, dat dat het beste voor zijn darmen zou zijn.
En nu wil ik nog niet gaan provoceren, ik wil eerst weten of zijn eczeem weer verdwijnt met Nutramigen en zeker weten of dit de juiste voeding is voor hem. Want anders weet ik het ook niet meer.
Als hij op Pepti nog reageert met eczeem, betekent het dan dat hij echt een flinke KMA heeft?
Kan hij ook een allergie hebben voor die andere producten, of is dat dan een intolerantie?
Is provoceren de enige manier om de flesvoeding vergoed te krijgen van de ziektekostenverzekering?

Alvast bedankt voor het lezen.

groetjes,
Sabine
Nynke Bal-Dekker
Office iets¿
Administrator
Super Mama

« Antwoord #3 Gepost op: Juli 29, 2008, 17:14:53 »

Hai Sabine,

Ja, provocatie is nodig om het vergoed te krijgen... soms willen huisartsen nog wel eens meewerken zonder test (mama weet het immers het beste) maar hangt ook van je verzekering af. Zou het eerst even navragen bij je verzekering, wat zij voor eisen stellen wat in aanmerking komen voor vergoeding betreft.

Ik snap best dat je straks op je vakantie graag zonder dieet zou willen genieten! Het is ook allemaal niet niks... best een belasting. Maar als je ziet wat je er voor terug krijgt... misschien nog niet nu, maar ik kan uit ervaring spreken... Bij mijn middelste is het nog steeds sukkelen en zeuren, provocatie rechtstreeks is een rommeltje geworden. Sommige voedingsmiddelen heel lang weggelaten (uit angst voor ziekenhuisopname, zo heftig was de reactie via de borstvoeding al bijna) andere voedingsmiddelen wel iets eerder gegeven, met allerlei ellende van dien.

Juist door de ervaring met mijn middelste, heb ik nu alles op alles gezet om de borstvoeding door te laten gaan voor de jongste. Het is veiliger en milder voor haar om het via de borstvoeding te doen.

De onzekerheid over de oorzaak van het huilen blijft... heeft hij een kruimel te pakken kunnen krijgen? Heeft grote zus misschien toch iets toegestopt? Wat jij in je mond steekt... dat weet je dan tenminste nog! En als je een boekje bijhoudt, zou je misschien ook nog achter de oorzaak van die rode uitslag kunnen komen.

Het is jouw beslissing, kan je alleen maar mijn ervaringen meegeven...

Bij Pepti zou het ook nog om één van de andere ingrediënten kunnen gaan... er wordt meer aan toegevoegd dan alleen maar koemelk (verknipt dan weliswaar) Maar nutramigen (en de andere speciale voedingen) zijn de eiwitten echt in stuk gemaakt... verpulverd zeg maar.

Of het een allergie of intolerantie is, is slecht te zeggen. De symptomen zijn veelal gelijk, alleen is allergie uiteindelijk wel in het bloed en via huidtesten eventueel (niet altijd) te vinden, maar een intolerantie is niet te testen. Alleen eliminatie/provocatie/re-eliminatie kan uitsluitsel geven. Maarja... dan weet je nog niet of het een allergie of intolerantie is. Bloed en huidtesten geven geen 100% uitsluitsel.

Groetjes Nynke

Sabine
Zuigeling
*

« Antwoord #4 Gepost op: Juli 30, 2008, 12:43:52 »

Hallo Nynke,

Kun je iets meer vertellen over hoe je het nu met je jongste aan wil pakken? Tot welke leeftijd wil je BV geven? En hoe ga je dan provoceren? Ben je wel al bezig met bijvoeding? En wat wil je proberen anders te doen ivm je middelste kind?
Ik wil graag leren van de ervaringen van anderen.
Alvast bedankt!
Sabine
Nynke Bal-Dekker
Office iets¿
Administrator
Super Mama

« Antwoord #5 Gepost op: Juli 30, 2008, 12:59:53 »

Hai Sabine,

Ik weet nog niet tot wanneer we met borstvoeding door gaan. Provocatie doe ik nu via de borstvoeding, gaat het dan goed... krijgt ze het daarna rechtstreeks. Sommige dingen gaan nog niet goed, andere dingen nog niet uitgeprobeerd... maar het dieet is al een stuk soepeler geworden.

Renée eet verder als een bootwerker, heeft de borst puur voor mamamomentje en wat drinken erbij. Er komt nog voeding uit en daar is ze blij mee. Ik kan het mooi nog gebruiken als milde provocatie manier. Ze krijgt in principe alles al wat ze nodig heeft via vaste voeding, maar het extraatje (de borst) gaat ook nog even door!

Bij mijn middelste moest alles via de bijvoeding, kreeg nog heel lang nutramigen omdat ik de koemelk niet dorst uit te testen. Maar op een gegeven moment MOEST je wel, omdat vergoeding afliep.
Ik vond het super eng! Er zijn een aantal provocaties bar slecht verlopen, was ze er echt behoorlijk beroerd van! Als ik nu kijk hoe de provocaties via de borstvoeding verlopen bij Renée... is ze er wel naar van, maar niet zo beroerd als mijn middelste toen!

Groetjes Nynke

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: