Hai Sabine,
Heb je verhaal maar even afgesplitst, zodat het iets makkelijker te vinden is. Wel super dat die iriscopist gelijk resultaat gaf! Je hoort het niet vaak dat ze de juiste dingen aanwijzen! Toch is het belangrijk ook weer te provoceren, nadat je hebt geëlimineerd. Dit om er zeker van te zijn dat je niet onnodig dingen weglaat. Het is even lastiger om je dieet goed te krijgen als je geen vlees eet, omdat je uit vlees de meeste eiwitten haalt die met een hypoallergeen dieet toch vaak moet aanvullen.
Jammer dat je de borstvoeding wil gaan afbouwen, is er niet een mogelijkheid dat je iig deels blijft geven? Zodat je via de borstvoeding kan introduceren/provoceren? Dit is een stuk veiliger voor je zoontje. Als ik hier zag wat bepaalde allergenen via de borst al als reactie gaven, wil ik dat echt niet rechtstreeks gaan aanbieden!
Rond de vier maanden hebben onze ukkies een groeispurt, tijdens die lange groeispurt (duurde hier zes weken) twijfelen de meeste moeders aan hun borstvoeding. Het lijkt alsof we niet meer genoeg hebben... maar onze ukkies zijn druk bezig om de samenstelling en hoeveelheid van de melk af te stemmen. Hebben bovendien zoveel onrust in het lijfje, dat het niet alleen regelen is... maar ook het ontwikkelen van vaardigheden die er voor zorgen dat ze slecht slapen, niet lekker in hun velletje zitten.
Ik ben met mijn middelste met vier maanden gestopt, juist omdat mijn onzekerheid de overhand nam en ik ben gaan bijvoeden met nutramigen. Ze vond die fles wel erg makkelijk en de borst liep toen heel rap terug (ze deed haar best niet meer). Met de jongste heb ik de kiezen op elkaar gezet en ben stug blijven doorvoeden. Dit was een hele intensieve periode, maar we hebben het gered! Zonder bijvoeden... heeft ze met vlag en wimpel de zes maanden (zeven zelfs) pure borstvoeding gehaald.
Heel veel moeders struikelen over die viermaandenperiode... missschien dat deze wetenschap je toch iets kan steunen in je beslissing.
Sommige allergenen groeien ze eerder overheen dan andere. Als je niet af en toe uitprobeert of de voedingsstoffen die eerst niet goed gingen, nu misschien wel goed gaan... blijft het dieet zo uitgebreid en krijgt je kind niet de kans om ook dat voedsel uit te proberen...
Je geeft nu één fles per dag, probeer het daarop te houden! Pepti is vaak niet verknipt genoeg, zeker niet als je al gemerkt had dat ook sporen (dus niet alleen de zichtbare melkproducten) al problemen geven via de borstvoeding. Qua dieetvoeding zijn er verschillende soorten, de één verdraagt het ene wel, de ander juist weer het andere. Dat is even een puzzeltje, waar je de tijd voor nodig hebt.
Het zou heel mooi zijn, als je via de borstvoeding zou kunnen introduceren en/of provoceren! Alles wat via de borstvoeding al goed gaat (dus alles wat je nu eet en waar je zoontje goed op reageert) kan je straks, als de bijvoeding om de hoek komt kijken, als eerste introduceren (wel één ding tegelijk, je introduceert één voedingsmiddel per vijf dagen) Grote kans dat dat goed gaat! En als het al niet goed gaat... is de reactie vaak niet zo heftig.