jesni
Zuigeling
Lief: +0/-0
|
 |
« Gepost op: April 21, 2008, 17:25:28 » |
|
Hierbij het verhaal van onze zoon (2e kindje).
Na een stortbevalling van niks naar in 2 uur later een kindje werd onze zoon geboren. Omdat bij onze oudste een dochter we pas na 10 maanden gehoord werden dat ze wel eens een kma kon hebben vanwege groeiachterstand ed. Ben ik bij onze 2e direkt na de bevalling op dieet gegaan. Al zeer snel werd duidelijk dat hij een voorkeurshouding had. Het cb gaf alleen aan je kan dit en je kan dat doen, maar vond het niet nodig. Dus ik naar de ha en zo waren we binnen 6weken in het ziekenhuis bij de ka die ons door verwees naar de fisio in het ziekenhuis. Hij is van juni 2005 en half december was er een rochel en een piepje hoorbaar en voelbaar. hij was altijd snotterig. Hij kreeg flixotide en ventolin. De bijvoeding kwam met 6 mnd onder begeleiding van een dietiste. Ook kreeg hij toen het mocht drinken bij. Ik vermoed dat hij toen een maand of 9 was weet het niet zeker meer. Maar dat ging niet echt goed. Hij verslikte zich er gauw. Maar ik gaf ook nog naast de fruit en groente hapjes bv dus extra vocht was nog niet echt nodig. Hij heeft tot dat hj 1 was bv gehad en inmiddels was het wel noodzaak dat hij genoeg vocht kreeg maar wat niet lukte hij verslikte zich en ging hoesten wat hem dus pijn deed. en dus drinken ging weigeren. De dietiste stuurde ons door naar een logopediste. Zij adviseerder johanesbroodpitmeel door zijn drinken te doen. Zodat het drinken dikker is en niet zo gauw voor verslikken zorgt. Dat ging na enig tijd steeds beter. Totdat het jh br meel weggelaten kon worden. Maar ook mocht hij brood. En dat ging ook niet goed. Een fles of fopspeen heeft hij ook altijd geweigerd, dus pap is ook nooit een optie geweest. Te dun om met een lepel te doen en de geur en alles met mekaar het slikken ed.
Dus fruit met brood en pepti gepureerd om de voedingsmiddelen en de goede dikte te krijgen zonder verslikken. En ja hoor dat ging goed. En hij at, hij at veel 2 boterhammen met een stuk fruit en pepti. smorgens en smiddags. En savonds een enorm bord warm eten, soms meer dan manlief. En dat alles werd op een gegeven moment minder. Totdat hij ineens toen hij ruim 1,5 was geen pepti met brood en fruit meer wilde eten en het warme eten was ook al drastisch minder geworden. Gewoon een fruit hapje oid wilde hij ook niet meer. Dus kreeg hij smorgens crackertjes en smiddags ook. hij wilde bijna niks meer. Alleen warm eten ging nog. Ik heb altijd gedacht en gezegd dat hij zoveel at om binnenin hem iets niet te willen voelen. maw als er niet genoeg in zit voelde hij pijn dus at hij heel veel.
Op het cb gaven ze al aan dat hij misschien wel niet tegen gluten kon. Dat was vorig jaar januari hij was toen 1,5 jaar. Ik deelde die mening niet omdat crackertjes en nog een aantal ander dingen waar gluten in zit, hij ook wel at. Maar in april mei zeiden ze me dat weer. En ja dan kan je 2 dingen doen. Of wel het negeren of wel er wat mee doen om dingen uit te sluiten. Dus er voor gekozen om gluten weg te laten en hem dus even alle produkten weg te laten die een allergische reactie kunnen geven. (ik weet dat mocht er een biopt nodig zijn je juist gluten niet weg moet laten, maar mijn optie was, zien we verandering dan weten we waar we het moeten zoeken.) Dus ik glutenvrij brood gekocht, ging niet. ik glutenvrijmeel gekocht en zelf gebakken, ging niet. Er waren bijna 2 weken om en heb het cb gemaild, dat we zo niet verder konden en ik naar de ha wilde. Ze gaf aan dat ze iemand wist die ons kon helpen alles uit te zoeken. Die is geweest en heeft ons enorm geholpen. Ik heb het antwoord van het cb trouwens niet afgewacht en was inmiddels bij de ha geweest. Die ons doorverwees naar de ka. Bloed test aangevraagd, daar kwam dus niks uit er was geen aantoonbaar allergie. Dus hij kreeg alles weer. Wat dus niet goed ging. Km weggelaten en het ging weer beter. Maar nu nog zijn er wat ik vermoed nog een heel aantal dingen die niet goed gaan. ik kan er alleen nog niet goed achter komen. Hij is momenteel km vrij soja vrij, ze krijgen hier bijna geen geur en kleurstoffen omdat dat ook niet goed gaat. En er zijn nog een aantal E nummers waarvan ik ook nog geen zekerheid heb.
Oja, we hebben hem nooit gedwongen om te eten. Wil het niet dan wil het niet. En nu gaat fruit heel goed en ook brood gaat sinds ik het zelf bak goed (nu 2 maand). We eten eigenlijk altijd verse groente en fruit. En vlees eet hij ook heel goed.
Groeten Elma.
|
|
|
|
« Laatste verandering: April 21, 2008, 17:35:46 door Balletje »
|
|
|
|
|
Balletje
Moderator
Super Mama

Lief: +31/-4
Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: April 21, 2008, 17:41:00 » |
|
Elma, Was je met je zoon ook bij osteopaat geweest? Juist vanwege voorkeurshouding en moeite met slikken? Een fysiotherapeut kan/mag weinig met de wervels zelf, wat een manueel therapeut en osteopaat juist weer wel kunnen/mogen. Een fysiotherapeut kan wel de spieren losser maken en houding corrigeren door oefeningen en tips, maar als er een wervel niet helemaal juist zit, heft dit dus lang niet altijd de oorzaak op. Soms heeft het ook uitwerking op de spijsvertering. Het brood wat hij eerst kreeg, was dat vrij van broodverbeteraar? De pepti zou ik zelf bij een KMA niet kiezen, aangezien die vaak nog niet koemelkvrij genoeg is (vergelijkbaar met borstvoeding mét sporen van koemelk, dus als je alleen de zichtbare koemelkproducten weglaat). Groetjes Nynke 
|
|
|
|
|
|
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée 
|
|
|
jesni
Zuigeling
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: April 21, 2008, 17:58:22 » |
|
Hoi Nynke. Dat slikprobleem is pas veel later aan het licht gekomen. Wel zag ik met de bv altijd een stukje van zijn tongetje, maar de bv op zich is nooit een probleem geweest. Ik heb in het begin een dietist via thuiszorg gehad toen zijn we verhuisd en kreeg weer een dietist via thuiszorg. Met het voordeel dat deze helemaal allergieen als haar vakgebied had. Die is inmiddels voor haar zelf begonnen. En heb de zelfde dietiste als in het begin. Ik vraag me nu eigenlijk af waarom die 2e dietist nooit ander voeding heeft geadviseerd. Wel een keer dat ik pepti van friessland meen ik moest proberen. Juiste naam weet ik niet goed meer. Wel dat dat ook niet ging. Het brood was zonder meelverbeteraar. Wat ik mij nu wel sterk af vraag is of ik er wel goed aan doe om onze 3e net 7 mnd pepti te geven. Zoals in een ander draadje krijgt ze nu 2 fles voeding op een dag. De rest nog bv waar ik een dieet voor volg en alle sporen melk ed weglaat en ook noten/pinda's chocola vis en soja.  Waarom krijg je dan pepti voor geschreven. Ga woensdag maar aan de dietist vragen of ik iets anders voorgeschreven kan krijgen, voor haar. Zelf gebruik ik pepti in mijn koffie om aan calcium te komen en toch "melk" in mijn koffie te kunnen drinken. Groeten Elma.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Balletje
Moderator
Super Mama

Lief: +31/-4
Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: April 22, 2008, 08:12:49 » |
|
Hai Elma,
Ik zou ook voor mezelf niet kiezen voor pepti, aangezien die toch nog iets van koemelk bevat. Ja het is bewerkt, het is nog kleiner verknipt dan in de hypoallergene voeding... maar nog niet helemaal vrij van... Maar als dit voor jullie goed gaat, hoef je het natuurlijk niet te veranderen!
Als je haar al pepti zou willen geven, zou ik eerst provoceren via de borstvoeding met sporen van koemelk. Dat je diëtiste niet alles kan weten... is nog wel te begrijpen. Bij de meeste KMA kindjes gaat de Pepti wel goed, dus op zich.... Vaak is toch de standaard weg dat je eerst de meer verknipte versies gaat proberen, gaat het niet goed, ga je nog een stapje verder.
Van mijn kinderen weet ik dat ze heel gevoelig reageren, zelfs op de kleinste spoortjes. Dus uit ervaring kan ik dan het beste kiezen voor de meest veilige voeding.
Groetjes Nynke
|
|
|
|
|
|
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée 
|
|
|
jesni
Zuigeling
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: April 23, 2008, 20:32:32 » |
|
Hoi Nynke.
Ik kom net bij de dietiste vandaan. Ik heb aangekaart of het misschien zou kunnen dat hij niet tegen pepti kan. Ze zei dat het misschien wel zou kunnen dat hij er niet tegen kan en daarom weigerd. Ze probeert te informeren of er bij haar collega's dan wel de apotheek misschien nog een proefverpakking is. zodat ik niet zelf een pak aanschaf, met de kans dat hij dat ook niet drinken wil.
Ik moet dus iets hebben dat geschikt is voor kindjes van bijna 3. Graag zou ik ook tips krijgen om de kans dat hij het wil drinken groter is. Pepti bv stinkt en is in een gesloten beker beter. Maar hoe zit dat met die andere voeding?
Groeten Elma.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nynke Bal-Dekker
Office iets¿
Administrator
Super Mama

Lief: +38/-0
Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: April 23, 2008, 20:44:02 » |
|
Tja, die anderen stinken ook... sorry. Anne accepteerde die echter wel... maarja, zat in een fles, dus ze rook hem eigenlijk niet. Je kan het mengen met wat sap of limo... om het allemaal wat aangenamer te maken. Maar ik ben daar nooit zo dol op, is toch extra suiker of zoetstoffen.
Kan je niet opvangen met rijstemelk en eventueel die melk die Ageeth gevonden had? Of heeft hij echt ook nog de toegevoegde vitamines en mineralen nodig? Met zijn gewone voeding zou je al heel veel kunnen opvangen. Misschien eens een nieuwe berekening laten maken door de diëtiste? Of hij nu al (zonder kv) bijna voldoende binnen krijgt?
Groetjes Nynke
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
astridmv3
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: April 23, 2008, 21:08:43 » |
|
Idd, de andere dieet voedingen stinken ook. wel fijn dat je een proefpakje gaat krijgen om het uit te proberen zodat je niet met zo'n enorm pak komt te zitten. sterkte en succes 
|
|
|
|
|
|
groetjes Astrid ERG trotse mv Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1) 
|
|
|
Duracell
Mama

Lennard heeft 9 maanden borstvoeding gehad!
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: April 24, 2008, 12:39:16 » |
|
Misschien een scheutje diksap erdoorheen? Deed ik ook heel lang met Eloise, werkte goed!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
yfke
Those who are lost are not forgotten
Moderator
Super Mama

Lief: +7/-0
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: April 25, 2008, 20:18:43 » |
|
waarom zou hij met die leeftijd nog kv moeten?
hij eet brood etc. vlees groentes aardappelen fruit etc. allemaal goed, wat rijstemelk als zuivelrpoduct zou je echt geen kv meer hoeven geven.
klinkt misschien raar uit mijn mind arwen krijgt nl. nog meerendeels kv. maar dat is omdat ze nog heel beperkt is en voor mineralen etc. allemaal uitgerekent.
Maar als ik zo lees dan denk ik niet dat op die leeftijd en met wat hij wel kan nog pepti oid hoeft.
daarbij is het zo dat de nutramigen of neocate niet meer wordt vergoed op die leeftijd. tot max 2.5 alleen bij uitzonderlijek noodzaak wordt die vergoed
|
|
|
|
|
|
|
|
|
jesni
Zuigeling
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: April 29, 2008, 09:34:49 » |
|
Hoi. Gisteren heeft mijn dietiste me gebeld. Een dezer dagen krijgt ze een pak ? via de fabriakant opgestuurd, Gratis.  Voor de smaak is het aan te maken met venkel of rooibosthee. (Ik heb alleen rooibos honing van pickwick in huis). Nou heeft hij wel is een glas thee gehad, en daar aangenipt maar vind het niet lekker, alleen het lepeltje er in is leuk. Dus is volgens mij niet echt een optie. Het is ook koud te drinken heeft ze aangegeven. Nou ben ik van plan om het in de rietjesbeker van nuby (oud model) te geven. omdat het dan gesloten is en het niet te ruiken is. Zoals Nynke al aangaf kan er ook wat sap of limo. door. Maar daar ben ik ook niet zo weg van. Maar wil wel de kans van slagen zo hoog mogelijk hebben. Nou dacht ik misschien kan ik er vers vruchtensap door doen. Maar het moet wel door het rietje kunnen. En wat zeggen jullie warm of koud geven? Gevoelsmatig denk ik koud, en dan door iets maar hoe, er fruit door te doen het jogho noemen. Hij moet dus wel wat meer calcium binnen zien te krijgen, vandaar dus deze probeer mogelijkheid. groeten Elma
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
astridmv3
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: April 29, 2008, 18:58:22 » |
|
je zou er idd wat fruit door kunnen doen, ff fiks mixen/pureren ofzo. spannend hoor.
|
|
|
|
|
|
groetjes Astrid ERG trotse mv Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1) 
|
|
|
jesni
Zuigeling
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: Mei 27, 2008, 09:36:06 » |
|
Hoi allemaal.
Ben even een poosje niet hier geweest. Zit er doorheen en weet niet waar en hoe nu verder.
In het weekend van 4 mei hebben we weer soja getest. Hij heeft toen soja jogho gehad. en ook sporen waar soja in zit. Het leek eerst redelijk te gaan, maar zijn luiers werden dunner gingen stinken. En de vrijdag na dat weekend heeft hij zijn onderrug kapot gekrapt tot bloedens toe. Hij heeft nog wel weer soja jogho gehad, want met koemelk worden zijn luiers ook slijmerig en dat was nu niet zo. Wel heeft hij 4 keer op een dag een vieze luier en kan ik hem weer helemaal schone kleren aan doen. Afgelopen vrijdag hebben we besloten om ook de sporen maar weer weg te laten. Het gekke is dat hij nu ook sinds die zelfde tijd heel veel brood en drinken wil. Zou dat kunnen dat hij dat wil zo dat ze buik/darmen vol zitten en hij niks voelt zeg maar.?
Wie herkent dit soort klachten. En ik bak zelf brood. van volkorenmeel en bloem. Maar die vezels van het meel vind ik allemaal los terug in zijn luier. DAt zou toch ook eigenlijk veel meer opgenomen moeten worden door zijn lichaam?
O en de flexical die ik via de dietiste heb, krijgt hij kokhalsneigingen van, terwijl het in een rietjesbeker zit.
Groeten Elma.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
yfke
Moderator
Super Mama

|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: Mei 27, 2008, 10:12:05 » |
|
Darmpjes van kindjes hebben eenmaal tijd nodig om te herstellen, zeker wanneer er een beschadiging is. Bij allergie is er vaak sprake van lichte/milde irritatie aan het slijmvlies, Als ik lees dat op een maand tijdsbestek je EN flexical geintroduceerd hebt, EN sojasporen EN sojadrank EN ander brood vind ik het niet gek dat die darmpjes van streek zijn. Ik snap ook je redenatie niet dat je ondanks dat hij zijn rug kapot krabt je door blijft gaan omdat hij niet exact hetzelfde reageert als bij koemelk. Geen enkele reactie is het zelfde jesni, arwens meest heftige allergie voor de tarwe is zelfs voor ons nauwelijks merkbaar. alleen verstopping.. En vezels van volkoren vind ik al ruim mijn hele leven terug in de ontlasting, als je een beetje gevoelige darmen hebt, Wat bij hem nog wel geval is zeker met allergie worden die vliesjes etc minder goed verteerd, kan totaal geen wkaad. Mijn neefje heeft dit ook, allerlei onderzoek gehad, heeft er verders geen last van ook. dus zou me daar niet te druk om maken hoor  Flexical zelf ken de smaak niet, maar heeft flexical niet ook smaaksachets? misschien eens overleggen met de dieetiste. Waarom hij weer meer wil drinken/eten? geen ervaring mee dus kan je er niet mee helpen, ken alleen weigeren van
|
|
|
|
|
|
|
|
|
jesni
Zuigeling
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: Mei 27, 2008, 10:35:55 » |
|
Hoi Yfke.
ff voor de duidelijkheid. Het brood eet hij al weer een maand of 3 denk ik. dus dat kan het niet zijn. De flexical komt hij niet verder dan een piepklein slokje, dus ook dat is uitgesloten. De soja is alleen de jogho geweest plus de sporen. Een pak in het weekend van 4 mei en de vrijdag erop smorgens bij het ontbijt smiddags. Later in de middag is hij gaan krabben. Nog wel jogho gehad. Daarna is het alleen nog sporen geweest en minimaal.
hoop dat het zo iets duidelijker is.
groeten Elma
|
|
|
|
|
|
|
|
|
yfke
Moderator
Super Mama

|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: Mei 27, 2008, 10:46:43 » |
|
Dan nog zijn het een hoop dingen in een korte tijd, en rond de periode dat hij het brood kreeg zal hij ook last gehad hebben van allergenen, dat brood moet je je echt niet zo sappel om maken.
Maar sorry ik gruwel een beetje van de opmerking het was maar een slokje.
kan wel een voorbeeld geven wellicht. Arwens ige test van afgelopen oktober was de kippenei een flink stuk gedaald, wij moesten dus destijds provoceren door koekjes te maken, en wel met kippenei. een stukje zo groot als een erwtje ging naar binnen en er oook direct weer uit, ze zal misschien 3 kruimels efficient binnen gekregen hebben. gevolg na een uurtje een kind gillend, reflux en in zulke heftigheid, dat ze verscheidene keren bijna gestikt is. Geloof me dat het geen pretje is als je kind gewoon aan het spelen is naast je en dan ineens geen lucht meer krijgt blauw aanloopt.. De arts is zich wezenloos geschrokken ervan. daarna nog een week aan de schijterij en de complete reflux was pas na 3 weken volledig weg.
Nu is arwen extreem gevoelig, maar nu zie je wel hoe veel kwaad een kruimeltje een slokje kan doen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|