Hoi Shafiya,
Inderdaad herkenbaar, ook hier zijn er wel periodes van borstweigeren geweest (en als ik me goed herinner ook zo rond 10, 11 maanden).
- Misschien kan nog meespelen dat de verhuizing drukte en stress oplevert (voor jou en voor hem)?
- Minder rust voor jou (lichamelijk en/of veel dingen aan 't hoofd) waardoor minder melkproductie en/of een late toeschietreflex (en een teleurgestelde dreumes die de moed opgeeft)?
In dat geval moet je proberen een tijdje in te lassen waar je even niets anders hoeft te doen dan jouzelf en je zoon aandacht te geven. Dus hulptroepen inschakelen voor de dagelijkse dingen, zelf de boel de boel laten en je 'n tijdje (paar uur, dagdeel) in een rustige kamer installeren, terugtrekken (met natuurlijk een kopje thee en wat lekkers en/of mooie, ontspannende muziek o.i.d. voor jou), rustig een beetje spelen met je zoontje en intussen de borst bereikbaar houden (zoals Nynke al schreef en jij al doet, maar daarbij dus de verhuis- en huishoud-perikelen proberen uit te besteden).
- Andere oorzaken van borstweigeren zijn bijv verkoudheid, snotneus, ooronsteking. Dan vind een kind het vaak vervelend om liggend te drinken (doordat ademen door de neus minder gemakkelijk gaat, of door oorpijn). In dat geval kun je proberen hem te voeden terwijl hij meer rechtop zit.
- minder melkproduktie door andere oorzaken (dan stress), bijvoorbeeld mint en selderij schijnen slecht voor de melkproduktie te zijn.
- Ook kan het zijn dat de melk (tijdelijk) anders smaakt, bijvoorbeeld door verandering van eetpatroon, door menstruatie of zwangerschap.
- Tandjes, spruw, pijn in de mond kan weigering geven.
Wat tips die me nu te binnen schieten:
- De tip die al gegeven werd, in bad met huid-huidcontact.
- De borst niet 'opdringen', want dan wordt de weerzin groter (merkte ik bij ons), dus proberen zo spelenderwijs mogelijk de borst aan te bieden.
- Het kan helpen als je lopend voedt. Zelf hebben we aansluitend aan verkoudheid een periode gehad dat het niet willen drinken een patroon werd (en waarin ook ik dacht toen dat het het begin van het einde was, maar dat was het niet!). We hebben geen bad, en op bed voeden deed ik al en dat hielp bij ons toen niet. Door op andere manieren te voeden, o.a. lopend, werd dat patroon doorbroken (en ik heb dus heel wat meters door de kamer gewandeld, overdag en in de nacht!... Maar het was de moeite waard, ineens hapte hij weer goed toe, en ging de bv weer goed).
- Ook kan het helpen als je de borst niet aanbiedt op het moment dat hij hele erge honger heeft (dan kan een kind zo overstuur of moe of te ongeduldig zijn dat het niet wil).
- melkproduktie omhoog, kan door te kolven.
Ook wordt gezegd dat cashewnoten, komijn / anijs / karweizaad goed is voor de melkproduktie.
Heb je zelf een idee hoe het komt dat hij op dit moment niet aan de borst wil drinken?
Op
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/zuigelingenstaking-een-overzicht.html , in het tweede blok, onder 'na de kraamweek' staat nog e.e.a. over borstweigeren (zuigelingenstaking), met ook verschillende tips / oplossingen.
Ik hoop dat het gauw weer goed is!
Groetjes,
Heleen