Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
borstvoeden.info Tickers
Nieuws: De Links Voor de Chat het Foto-Album en de Voorpagina. Staan vanaf heden gewoon zoals het hoort als knoppen in de menu balk. Ja je leest het goed er is ook een link naar de VoorPagina.

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. November 21, 2008, 03:02:49

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: bijvoeden en stoppen  (gelezen 169 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Mamapower
Zuigeling
*

Lief: +0/-0

Mamapower

« Gepost op: Juli 26, 2008, 20:55:35 »

Mijn eerste bericht op het forum. Franciska, 34, mama van Sam, 9.5 maand oud, bv met bijvoeden via de Raply combi ouderwetse lepel methode.

*In mijn omgeving praat ik er maar niet meer over dat ik borstvoeding geef, nu nog.... Mijn eigen moeder zegt iedere keer weer dat ik maar moet stoppen met de borstvoeding....als sinds Sam een maand oud was. Ik heb mijn vader gevraagd haar uit te leggen te kappen met die vraag want ze luistert niet eens naar mijn antwoord en onderbouwing. Nu ik ben begonnen met bijvoeden is het weer raak en is het : 'als de bijvoeding goed gaat kan je de bv toch gaan stoppen nu?"
Waarom is het zo niet geaccepteerd om langer dan 6 maanden de borst te geven?
Herkennen jullie dit?

*Ik doe de Rapley methode met Sam. Sam en papa en mama vinden het leuk. schoonmama-Oma die af en toe oppast vindt het maar eng en ik durf gewoon niet meer Rapley te doen/geven als zij er bij is want ik word er nerveus van als ik haar hoor zodra even een bek trekt. Sam vind het erg leuk om te kuchen en dat is normaal ook erg grappig niet als ik iedereen zie kijken en commentaar geven of 'ie niet ergens in stikt. Mijn vriendinnen die nu kleine kinderen hebben geven allemaal kunstvoeding en zijn al voor de 6 maanden begonnen met bijvoeding, helaas hebben ze erg negatieve ervaringen en daarom durf ik het er met hun niet eens over te hebben. Zowieso heb ik het uit mezelf er tegenwoordig ook maar niet meer over. Mijn man steunt me gelukkig wel met het doorgaan. Hoe is dat bij jullie? Herkennen jullie dit? Dank voor all reacties!
mamaMarije
Moderator
Super Mama

Lief: +21/-0

« Antwoord #1 Gepost op: Juli 26, 2008, 21:29:04 »

hoi,

Het commentaar op langer voeden viel hier het eerste jaar nog wel mee....daarna echter kreeg ik dezelfde vragen als jij of het niet eens tijd werd om te stoppen.... Voor die tijd vonden alleen mijn broers het wel genoeg geweest, maar die heb ik 1x vertelt dat als zij kinderen hebben ze die zelf mogen (op)voeden en dat ik dit kind nu voed. Duidelijk zat en klaar is het. Mijn schoonmoeder vroeg ook al met 4 week of ik ging stoppen, nou niet dus maar nou scheelt het dat ik haar daarna pas weer zag toen de jongste 1,5 was en zij verder dus niks meekreeg van al dan niet voeden (lekker rustig  Knipoog)

Ben er zelf altijd vrij makkelijk en duidelijk in geweest dat dit onze keuze is/was en dat een ander of zijn/haar kind al groot heeft of dat nog later mag doen en het dan zelf mag beslissen.... mensen die willen weten waarom langer voeden wil ik best uitleg geven over die keuze, maar als je alleen maar commentaar wilt geven ben ik heel snel klaar met een gesprek en gaan we het wel ergens anders over hebben.

Bij de jongste hebben we met Rapley bijgevoed en eigenlijk alleen maar positieve reacties op gehad. Niemand die het eigenlijk kende, maar toen ze eenmaal zagen hoe goed hij er mee at en het allemaal zelf deed... vonden ze het erg leuk. Tuurlijk zijn er mensen die het maar een geklieder vinden, maar zolang ze het zelf niet hoeven op te ruimen is het geen probleem toch?!

Ben nu zwanger van de 3e en hoop wederom lang te mogen voeden en alla Rapley te gaan bijvoeden.

superlynn
Super Mama

Lief: +4/-0

« Antwoord #2 Gepost op: Juli 26, 2008, 21:51:39 »

Gewoon lekker doen waar jullie je het fijnste bij voelen!!!
Ik hoor ook veel gemekker in omgeving, geef jij nou nog bv? Duh ja natuurlijk, waar hangen die dingen er dan voor?

Ik ben bij de eerste met negen maanden moeten stoppen, omdat ze niet meer wilde, en met m'n zoontje gaan we weer net zo lang door tot hij niet meer wil, of ik moet er genoeg van hebben.
We zien het wel, maken we helemaal zelf uit.

Gewoon lekker doen!
X

Nynke Bal-Dekker
Office iets¿
Administrator
Super Mama

Lief: +37/-0

Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!

« Antwoord #3 Gepost op: Juli 26, 2008, 22:53:51 »

Hai Franciska,

Welkom op bv.info! Herkenbaar hoor! Zeker met mijn eerste toen der tijd (ja ben al oude garde  Knipoog ) Voordeel was dat mijn uk de fles weigerde en ik de meest praatgrage buuf heb gevraagd om te proberen er wel een fles in te krijgen.... het geklets en commentaar was snel afgelopen!

Fantastisch dat je je zoon nog borstvoeding geeft! Negen en een halve maand... petje af! Niet veel mama's doen het je na! Vermoed dat je moeder uit het tijdperk "kunstvoeding is beter" komt? Misschien zelf schuldgevoel over haar keuze toen der tijd? Ik zou het toejuichen als mijn dochters betere keuzes zouden maken als ikzelf gedaan heb... maar hangt ook van het karakter van de mens af.

Langer dan zes maanden is idd vreemd... als je alle reclame's mag geloven. Na zes maanden hebben kinderen toch echt "piep" nodig om groot te worden. Als je dit maar vaak genoeg hoort en je niet verdiept in het wonder dat borstvoeding heet....

Rapley is ook best wel eng... als je altijd geleerd hebt dat kinderen geen stukken in de mond mogen stoppen. Of dit nou voedsel is, of een kraal... het is niet veilig! Het heeft veel vertrouwen nodig en zelfkennis om je kind zo vrij te laten dit zelf uit te proberen. Onze kinderen kunnen meer dan de oude garde denkt, neem het ze niet kwalijk... het is ze door de keel geduwd door de "deskundigen" Het enige wat wij kunnen doen, is hun laten zien dat het toch echt anders in elkaar steekt...

Franciska, volg je eigen gevoel, luister niet teveel naar "andersdenkenden" en kom af en toe even steun halen bij mensen die snappen waar je het over hebt!

Mijn oudste twee zijn gevoed op de "reguliere" methode, dus lepelen... en doorlepelen totdat wij dachten dat ze genoeg binnen hadden. Met buikpijn 's nachts als gevolg. Oudste wel borstvoeding tot 2,5 jaar, middelste maar tot vier maanden (groeispurt, onzekerheid, bijvoeden, etc.) Jongste mag drinken zolang als ze wil (en ik wil) en mag eten hoeveel of hoeweinig ze wil op rapley manier! Onze jongste... doet het prima! Geeft het zelf goed aan, groeit goed, ontwikkelt goed... bewijs geleverd!

knuffel

She
Peuter

Lief: +1/-0

« Antwoord #4 Gepost op: Juli 27, 2008, 00:12:43 »

Hoi Francisca  smile
Hier wordt er wel welwillend verbaasd gereageerd, maar mijn vriendinnen zijn in het algemeen al uit de kleine kinderen - op één na, die het inderdaad heel anders doet dan ik. En daar kijk ik dan weer met verbazing naar, maar we respecteren elkanders manier kennelijk voldoende om geen commentaar te leveren. Naaste familie heeft ook geen kleine kinderen meer, en ziet bewonderend toe hoe goed onze jongens het doen. Ze vonden het wel raar dat ik een hele zwangerschap doorvoedde, maar ze kennen me goed genoeg kennelijk om geen commentaar meer te geven.
In mijn eerste kraamweek heb ik mijn zus nog een keer bijna het ziekenhuis uit laten zetten, toen ze achter mijn rug zei dat ik er maar mee moest stoppen toen het aanleggen heel moeizaam ging. Zij heeft inderdaad nooit BV gegeven... Maar na dat incident onthoudt zij zich ook wel van negatief commentaar. Naderhand heeft ze me wel gecomplimenteerd met mijn doorzettingsvermogen en gezegd dat ze het fantastisch vindt zoals ik het doe.
Alle discussies zijn dus gesloten  tong
Nu heb ik ook het toevallige geluk dat een paar goede vriendinnen langvoedster zijn geweest (al heb ik ze al met een jaar verslagen  lol ). Kennelijk ziet mijn vriendenkring er zo uit dat we geneigd zijn (met een tussenpoos van 8 tot 14 jaar) ongeveer dezelfde keuzes te maken. Dat bevestigt mij weer in mijn  overtuiging dat we heel erg bij elkaar passen  YEAH
Deze vriendinnen waren helemaal verbaasd - en vervolgens positief! - toen ze er achter kwamen dat het überhaupt mogelijk is om tijdens zwangerschap te blijven voeden, en om twee kindjes van verschillende leeftijd te voeden. Ik krijg dus maar zelden (of nooit) negatief commentaar (mijn moeder, die zelf maar heel kort BV heeft gegeven) is alleen maar heel trots op me. En in mijn omgeving is iedereen vol bewondering als ze zien hoe goed en zelfstandig onze oudste eet.
Zet 'm op, gewoon doorgaan dus!
« Laatste verandering: Juli 27, 2008, 00:16:02 door She » Gelogd

S h e i l a, mem van A b e (01-06-2006) en R i n s e (10-04-2008)
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: