Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
borstvoeden.info Tickers
Nieuws: De Links Voor de Chat het Foto-Album en de Voorpagina. Staan vanaf heden gewoon zoals het hoort als knoppen in de menu balk. Ja je leest het goed er is ook een link naar de VoorPagina.

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. September 05, 2008, 22:25:02

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Bijvoeding en supermoeders  (gelezen 460 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Mama van FCW
Zuigeling
*

Lief: +0/-0

« Gepost op: Maart 26, 2008, 21:23:17 »

Hoi hoi,

Ik kom hier af en toe, lees wat, zoek wat,...

Eigenlijk kwam ik zoeken naar hoeveel mijn zoontje van 10,5 maanden nu zou moeten eten.
Hij is mijn 3de kindje maar de eerste met bijvoeding volgens rapley. We zijn er dolenthousiast mee begonnen en hij ook. Ik was blij verrast hoe goed hij het eten naar zijn mond bracht en van alles proevde.
Dat was op 6maanden. Ondertussen eet hij amper. Bij de onthaalmoeder brulde hij 's middags tot hij zijn afgekolvde melk (70ml; genoeg vocht?) kreeg en de ardappelen en groentjes vlogen in het rond. Krijgt hij 's middags zijn gestoofde appel want dat eet hij wel graag. En het eetmoment verloopt veel rustiger. Hij eet daar zelfs tot 1,5 appel.
Gestoofde appel, peer, banaan, en aardappel gaan er in. Andere groenten amper. Broodkorst kan ik hem altijd geven, daar is hij dol op. Zou dat door het tanden zijn?
Maar thuis eet hij dus amper iets van dit alles.
Ondanks dit mijn derde kindje is voel ik mij heel onzeker over of hij voldoende binnen krijgt. Mijn 2 andere kindjes aten op deze leeftijd al veel meer vaste voeding.
Ook put hij mij soms echt uit door de (vele) nachtvoedingen maar ik durf het niet proberen dit wat te minderen vanuit mijn angst dat hij tekort komt.
Maar vannacht had hij dan weer zoveel last van krampen (hadieet niet gerespecteerd) dat hij de BV echt nodig had.
En ook dat hadieet wordt voor mij steeds meoilijker om het op te brengen dat strikt te volgen.

Als ik hier zo lees zijn er verschillende mama' s die een hadieet volgen. Jullie lijken mij hier allemaal zo supermama's, die dat dieet gewoon volgen.

Dus zeg ik please, pep mij ne keer op!
Steek ik er gewoon gepureerde groentjes in of blijf ik het hem zo aanbieden?
Ik weet het even niet meer...

Groetjes,
Ageeth
Moderator
Super Mama

Lief: +26/-0

« Antwoord #1 Gepost op: Maart 26, 2008, 21:37:19 »

Hey super mama!!

Wat betreft het eten van zoontje, probeer het een beetje los te laten.
Tot het 1e jaar is het echt letterlijk bijvoeding, wat hij binnen krijgt is mooi, maar borstvoeding mag best nog de hoofdvoeding zijn.
Ik herken het met volle overgave beginnen met 6 maanden en daarna ineens niet veel meer willen.
Het zijn allemaal fasen, het ene moment eet hij niets en dan ineens weer heel veel. De ene dag is wortel favoriet en een maand later houd hij zijn mond stijf dicht.
Laat je zoontje maar lekker oefenen, kneden, ruiken, voelen, proeven...enne gooien Knipoog

Of hij genoeg binnen krijgt qua vocht kan je het beste merken aan zijn luiers. Heeft hij voldoende plasluiers en ruiken ze niet erg sterk dan zit het vaak wel goed. Hoeveel voedinen krijgt hij nu?
Hoeveel geef je mee naar de oppasmoeder?

Wij zijn echt niet meer of minder supermoeder dan jij!!
Soms lijkt het makkelijk te gaan, en op een gegeven moment went het ook, maar ook dan zijn er nog moeilijke momenten.
En dan is het juist zo fijn dat we die hier samen kunnen delen, en elkaar zo weer verder helpen!

Groet Ageeth!

astridmv3
Super Mama

Lief: +15/-0

Ik heb 19 mnd gekolfde HA BV gegeven

« Antwoord #2 Gepost op: Maart 26, 2008, 21:46:37 »

Hoi hoi,
eigenlijk kan ik me volledig bij Ageeth aansluiten.
Hier ook 3e kindje, eerste met rapley, in het begin ging het fantastisch, ze at (en eet soms nog) meer dan haar grote broer en zus maar de laatste tijd mikt ze alles wat groenten is, behalve aardappel, op de grond.

snap je onzekerheid hoor en een hadieet is niet altijd gemakkelijk, ik heb ook dipmomenten zo nu en dan en ben dan erg blij dat ik m'n gal hier kan spuien en vooral weer even STEUN te kunnen vinden.

knuffel je doet het harstikke goed hoor

groetjes Astrid
ERG trotse mv
Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1)
Nynke Bal
Office iets¿
Administrator
Super Mama

Lief: +21/-0

Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!

« Antwoord #3 Gepost op: Maart 26, 2008, 22:47:12 »

Hey!

Leuk om weer eens wat van je te lezen! Fases, fases, fases.... daar draait het vaak om in een kinder/mama leven. Rond de tien maanden zijn ze vaak dwars met eten... of ze willen geen borst óf ze willen geen vast voedsel. Dat hij het wel eet bij de onthaalmoeder, is waarschijnlijk omdat zij geen borsten met melk heeft... en thuis is het betere werk voor handen, dus waarom zouden we eten???

Het dieet is soms gewoon ontzettend zwaar! Zeker als je niet veel alternatieven in je keuken hebt om het ook nog eens smaakvol te laten zijn! Bij mijn eerste wist ik nog niet eens de helft van wat ik nu weet en was mijn dagelijkse kost echt saai. Nu is variatie al een stuk makkelijker en dit maakt het ook dragelijker.

Renée begon pas na haar eerste verjaardag echt met plezier te eten. Daarvoor was het meer spelen, uitproberen, sommige dingen echt genieten, andere dingen rap van haar bordje afgooien... Ze eet nu echt met smaak, probeert van alles uit, waardeert de kleur, structuur, smaak van ieder voedingsmiddel. prakken doet ze soms... maar meestal eet ze alles gewoon puur op.

knuffel

Mama van FCW
Zuigeling
*

« Antwoord #4 Gepost op: Maart 27, 2008, 20:24:54 »

Tot het 1e jaar is het echt letterlijk bijvoeding, wat hij binnen krijgt is mooi, maar borstvoeding mag best nog de hoofdvoeding zijn.
Ja, eigenlijk had ik dat wel ergens gelezen maar toch verkeerd geinterpreteerd. Ik had zo iets van, op 1 jaar moet de BV bijvoeding zijn en de groenten ed hoofdvoeding.
Als de BV nu nog zo sterk hoofdvoeding is dan zal hij op een jaar ook nog niet genoeg binnen krijgen... Mis dus
Het zijn allemaal fasen, het ene moment eet hij niets en dan ineens weer heel veel. De ene dag is wortel favoriet en een maand later houd hij zijn mond stijf dicht.
Laat je zoontje maar lekker oefenen, kneden, ruiken, voelen, proeven...enne gooien Knipoog
O, dat is dus de normale gang van zaken  hmmm
Of hij genoeg binnen krijgt qua vocht kan je het beste merken aan zijn luiers. Heeft hij voldoende plasluiers en ruiken ze niet erg sterk dan zit het vaak wel goed. Hoeveel voedinen krijgt hij nu?
Hoeveel geef je mee naar de oppasmoeder?
Het is dat hij soms last heeft van constipatie, vandaar. Ik geef 2X 70 à 80ml mee

Bedankt voor jullie steun en inzicht in de fases!
In mijn omgeving is er eigenlijk niemand die deze manier van voeden volgt. Ik vertel ook vaak niet dat ik nog zo veel BV geef. Het zou alleen nog meer verwondering geven. En ik wordt daar zo moe van om tegen al die verwondering en dergelijke je steeds weer te moeten verantwoorden.
Met 3 koters in huis (en weinig nachtrust) heb ik genoeg om moe van te worden.  dit is okee
jom
Dreumes
**

Lief: +1/-0

« Antwoord #5 Gepost op: Maart 31, 2008, 19:39:46 »

Ohw, heel herkenbaar!!
Er word meer gegooid dan gegeten momenteel (zoontje 11 mnd.)
Nou, daarvoor kook ik geen eten das lekker!
Als er vlees bij ligt is dat het enige wat hij wil, dus nu geef ik ff geen vlees meer, alleen aardappelen en groente.
Twee weken geleden werden er ineens weer hele stukken doorgeslikt, i.p.v. kauwen, bleken later toch tanden te zijn.
Nu gaat het weer beter. Blijf relaxed en houd ons op de hoogte.

groetjes, Jom
Mama van FCW
Zuigeling
*

« Antwoord #6 Gepost op: April 01, 2008, 21:14:22 »

bleken later toch tanden te zijn.

Er zijn inderdaad wel 2 tanden bovenaan die er langzaam maar zker doorkomen, hij eet dan inderdaad telkens (2weken) minder.
Maar ondertussen ook buikgriep of zoiets gehad... Dan ben ik blij dat ik nog zoveel BV geef. Heb hem gewoon enkele dagen op BV gezet en hij vond het hélemaal niet erg
astridmv3
Super Mama

Lief: +15/-0

Ik heb 19 mnd gekolfde HA BV gegeven

« Antwoord #7 Gepost op: April 01, 2008, 21:18:04 »

fijn dat dat dan kan he? gewoon lekker aan de borst.
veilig bij mama als troost ook.

vervelend hoor die doorkomende tandjes én dan ook nog ziekjes.

sterkte

groetjes Astrid
ERG trotse mv
Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1)
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: