Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
borstvoeden.info Tickers
Nieuws: Vanaf heden is het ook mogelijk om in het forum direct filmpjes van Youtube af te spelen. Gebruik het youtube-icoontje in het post-formulier. Plaats daarin de directe link naar het filmpje en kijken maar!

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. December 04, 2008, 21:44:54

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Flinke produktiedip!!!  (gelezen 636 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Erika
Peuter

Lief: +1/-0

« Gepost op: Augustus 05, 2008, 12:01:14 »

Hoi dames,

Zie titel: Hiero een fikse produktie-dip.
Afgelopen weken zijn we op vakantie geweest en zijn we volledig teruggevallen op de BV.
Hij heeft deze weken vrij weinig bijvoeding gehad en BV liep als een tierelier.
Sinds vorige week woensdag zijn we weer thuis en Mertel wil bijna niet meer drinken.
Op vakantie was hij gewend elk uur een paar slokjes te komen halen ivm hitte/dorst.
Nu leg ik hem na 4 uur aan. Niet dat hij dit aangeeft, maar anders vind ik het echt te lang duren.

Sinds gisteren ben ik weer aan het werk en ik krijg gewoon niks meer gekolfd.
Ik krijg ook al sinds een week geen tsr meer, maar bij het kolven is dat funest.
Normaliter kolf ik 's morgens 300 cc. Heb vanochtend 20 cc kunnen kolven, totaal!

Een paar dagen geleden had Mertel al een oranje vlekje in zijn luier (te geconcentreerde urine) en gisteren zag zijn luier/plas ook donkerder. Bij de gastouder heeft hij over de hele dag maar 100 cc BV gedronken. Water of sap wilde hij ook bijna niet.
Wel wat fruit en 1 snee brood + stukje liga.

Gisterenavond heb ik hem een aantal keer aangelegd in de hoop dat hij drinkt, en mij stimuleert om de produktie op te krikken maar hij wil gewoon echt niet.

Hij zit theoretisch in een sprongetje. Merken we niet veel van, alleen dat hij 's avonds moeilijk naar bed gaat.
Zou dit met het sprongetje te maken kunnen hebben?

Hij is overigens hartstikke opgewekt, vrolijk, actief etc.

Hebben jullie ideeen?

Gr, Erika

Nynke Bal-Dekker
Office iets¿
Administrator
Super Mama

Lief: +38/-0

Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!

« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 05, 2008, 13:40:52 »

Hey Erika,

Ik zou hem iig eerst eens even laten nakijken door de huisarts. Het niet willen drinken kan een medische oorzaak hebben. Zou mij iig aan de oren doen denken (zuigen kan zeer doen).

Heb je de syntocinon neusspray al? Deze kan je helpen een tsr te krijgen, waardoor kolven toch wat beter gaat. Van te voren natuurlijk wel even je borsten ook goed warm maken (warme douche wil hier nog wel werken, omdat je je dan ook tegelijkertijd meer ontspant). In die week is je productie fiks gekelderd... zou in principe al niet zo hard mogen gaan, misschien dat jouw ongerustheid en spanning ook wel hier debet aan is. Je wil toch immers graag dat hij goed drinkt!

Als ik het zo lees, draait het eerder om het niet willen drinken van Mertel en dat daardoor je productie verminderd is. Dus nu eerst maar eens kijken wat de oorzaak is van het niet willen drinken!

Groetjes en Sterkte, Nynke

Erika
Peuter

« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 05, 2008, 14:37:02 »

Hoi Nynke,

Bedankt voor je antwoord.
's Nachts drinkt Mertel wel redelijk goed.
Ik heb ook niet het idee dat hij ergens pijn heeft.
Hij heeft gewoon geen honger en dorst.
Ook afgekolfde melk uit de fles, of water uit de tuitbeker hoeft hij niet.
Fruit gaat er overigens wel goed in.

Ja mijn produktie is echt gekelderd omdat Mertel zo slecht drinkt.
Maar zelfs het beetje dat er nog is, krijg ik niet gekolfd omdat ik geen tsr krijg.
Ja, ik heb die neusspray. Werkt ook niet.

Ik ben sinds een paar dagen alert (sinds ik de oranje urine zag) en sinds gisteren maak ik me inderdaad zorgen. Mertel maakt echter wel een heel vrolijke gezellige indruk. Niks aan de hand, zou je zeggen.

Wellicht verstandig een afspraak te maken op het CB, of beter naar de huisarts?
CB hier is overigens erg pro BV.

Gr, Erika

Nynke Bal-Dekker
Office iets¿
Administrator
Super Mama

« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 05, 2008, 15:25:52 »

Die luier een paar dagen terug... was dat met een hele warme dag? Zou het daaraan kunnen liggen? Hoe waren de andere luiers??

Als hij 's nachts drinkt wat hij normaal overdag drinkt, is er nog weinig loos. Dan kan het zijn dat hij 's nachts zijn dagelijkse portie al bij elkaar sprokkelt en dan is het ook niet zo vreemd dat je overdag er zo weinig uitkrijgt. Zeker als je je ook nog eens ongerust maakt en tsr uitblijft.

Hoe zijn zijn luiers over de dag/nacht genomen? Renée heeft ook een periode gehad dat ze minder dronk... luiers wat minder goed gevuld waren ('s morgens zelfs droog) maar even later dan wel een goede plasluier. Oranje vlekken in de luier heeft ze toen ook wel gehad... maar even later weer fikse plassen en beter drinken.

Dus, vraag is... hoe gaat het gemiddeld genomen met plas en drinken?

Groetjes Nynke

Erika
Peuter

« Antwoord #4 Gepost op: Augustus 05, 2008, 15:39:06 »

Mertel heeft 's nachts altijd veel gedronken. Hij komt altijd ong 3x en dan drinkt hij me aan beide kanten helemaal leeg (das echt veel, in mijn geval).
Ik merk wel dat ik de afgelopen week 's nachts ook minder heb. Ik kan zelfs op mijn buik liggen, dat is normaal gesproken niet mogelijk.
's Nachts drinkt hij dus ook minder dan anders.

's Morgens heeft Mertel een goede volle luier.
Voorheen verschoonde ik 's nachts ook een keer. Dat is nu echter niet nodig (het is dus wel minder!).
En overdags heeft hij ongeveer 3 goed volle plasluiers.
Niet echt veel dus.

Toen hij een oranje vlek had was het warm hoor. Was volgens mij vorige week vrijdag.
Maar gisteren was zijn plas ook donkerder.

Heb net weer gekolfd. Wederom een 40cc ofzo totaal.
Ik voel wel dat er nog melk in mijn borsten zit. Het komt er alleen niet uit.

Erika
Peuter

« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 05, 2008, 20:12:55 »

Heb Mertel vanmiddag meteen aangelegd toen we thuis kwamen.
Hij drinkt heel eventjes, dan laat ie los, heeft ie geen zin meer, gaat om zich heel liggen kijken etc, en dan komt bij mij de tsr.
Maar ik krijg hem dan niet meer aan de borst.

Heb hem vervolgens maar met een stuk komkommer laten spelen (is immers ook vocht).

Zojuist weer aangelegd. Drinkt hij weer 3 teugen en dan is ie klaar.
Op het moment dat ik mijn bh dicht doe komt mijn tsr.

Dit heb ik van de week wel meer gehad.
Zou dat de reden van de terugloop kunnen zijn?
En Mertel die niet wil drinken, en de verloren toeschietreflexen.

Hoeveel melk moet een kindje van 8 maanden eigenlijk per etmaal hebben? 600 ml?
« Laatste verandering: Augustus 05, 2008, 20:14:44 door Erika » Gelogd

Nynke Bal-Dekker
Office iets¿
Administrator
Super Mama

« Antwoord #6 Gepost op: Augustus 05, 2008, 20:35:42 »

Hey Erika,

Kan je op het moment dat hij niet wil en je wel een tsr hebt, niet kolven???? Leg de kolf van tevoren gewoon klaar...

Het zijn op zich niet de verloren toeschietreflexen maar juist dat je borsten niet geleegd worden, dat de melk terugloopt. Je lichaam krijgt een seintje dat de melk niet opgedronken wordt en denkt: het mag minder...

Kindje van negen maanden tot een jaar heeft een minimum van 500 cc aan melkproducten nodig. Dus nu met acht maanden zou je met 600 cc vermoedelijk wel redelijk zitten, als hij voldoende bijvoeding pakt iig!

De verloren toeschietreflexen zullen jou frustreren... deze frustratie heeft ook invloed op je productie. Kijk of je die melk op kan vangen en profijt kan trekken van die TSR door toch de kolf er nog op te zetten! Wil hij wel drinken, kan hij de andere borst pakken, maar dan heb je iig één borst leeg!

Groetjes Nynke

Martine
Administrator
Super Mama

Lief: +13/-0

« Antwoord #7 Gepost op: Augustus 05, 2008, 21:21:28 »

He bah wat vervelend Erika!

Als ik alles zo lees lijkt het mij ook eerder een probleem in de interesse van Mertel in de borst dan dat er met je productie iets aan de hand is. Zijn gebrek in interesse zou heel goed aan het sprongetje kunnen liggen. Daarnaast zijn er ook zooooveel leuke dingen te zien en doen in de wereld, dat voeding even op de tweede plaats komt.

Wat ook nog zou kunnen.. moet je toevallig weer ongesteld worden of ben je zwanger?? Kan ook voor verminderde interesse in de borst zorgen!

Nouja, hoe het ook komt..
Zoals Nynke ook al zegt zou je even kunnen kolven op de momenten dat hij niet wil drinken zodat je je productie op peil kunt houden, maar het allerbelangrijkste (en tegelijkertijd ook het allermoeilijkste) is ontspannen. Vertrouwen op je eigen lichaam en je zoontje! Als je productie even inzakt is dat nog niet eens zo erg.. als hij weer meer interesse in de borst gaat krijgen zal je productie ook wel weer toenemen.

Ik heb ook gekolfd en de spray gebruikt. Mijn ervaring was dat het prima werkte zolang ik me ontspande. Als ik even snel moest kolven of het zat even tegen gebeurde er bijna niks..

[Martine] 22:07: Wie is het lekkerst?
[BiggBoss] 22:07: Martine
Erika
Peuter

« Antwoord #8 Gepost op: Augustus 06, 2008, 08:27:48 »

Ja ik zat er ook aan te denken om direkt de kolf te gebruiken als ik een tsr krijg en Mertel deze niet wil gebruiken.
Vandaag eens mee aan de slag gaan.

Hij pakt op het moment aan bijvoeding:
- een kleine 200 gram aan fruit
- ong. 100 gram aan groente
- een kwart boterham
- een halve liga

De afgelopen dagen geef ik hem tussendoor nog wat water of sap, een stukje komkommer, appel of iets dergelijks ivm het vocht.
En gelukkig vindt hij de BV-ijsklontjes erg lekker. Dat is toch ook ong. 15 ml per klontje.

Gisterenavond om 23.00 uur kwam hij nog even drinken en van 01:00 tot 01:45 heeft hij nog redelijk wat gedronken met tussenpozen.
Vanochtend een goed natte luier, maar duidelijk minder dan voorheen.
Om 06:30 uur zijn eerste ochtendvoeding (tsr bijna helemaal weggedronken) en net hem ik hem nog wat fruit gegeven voordat hij terug naar bed ging.

Ben benieuwd vandaag.
Ik houd jullie op de hoogte van hetgeen hij binnen krijgt.
Ben wel benieuwd naar jullie mening over de hoeveelheid.

Fijne dag!

Nynke Bal-Dekker
Office iets¿
Administrator
Super Mama

« Antwoord #9 Gepost op: Augustus 06, 2008, 08:34:56 »

Mertel krijgt nu al meer bijvoeding dan dat Renée kreeg op die leeftijd!
In fruit en groente zit ook vocht, dus op zich niet zo raar dat hij overdag wat minder drinkt. Als hij maar wel tussendoor een paar goede plasluiers blijft houden. Heb me er bij Renée ook wel druk over gemaakt hoor! Er was een periode dat ze overdag bijna droog bleef... maar dan wel één keer een bomvolle plasluier had. Die plas rook wel wat sterker (logisch met volle bom) maar was mooi helder en ze raakte haar afvalstoffen toch kwijt!

Er zijn periodes waarin al het andere belangrijker en interessanter is dan de borst. Ze willen om zich heen kijken, dingen ontdekken, dingen onderzoeken... die borst kennen ze nu wel van haver tot gort. Maar die periode gaat weer over en dan storten ze zich weer vol enthousiasme op de borst!

knuffel

Martine
Administrator
Super Mama

« Antwoord #10 Gepost op: Augustus 06, 2008, 11:01:14 »

Hoeveelheid bijvoeding klinkt prima hoor Erika! Hij zou met alleen die bijvoeding en 2 a 3 borstvoedingen al genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen. Alles wat hij meer drinkt is dan alleen maar mooi meegenomen. Over het vocht hoef je je ook niet zo'n heel erge zorgen te maken. Geen enkel gezond kind zal vrijwillig dorst lijden, dus zolang hij gezond is mag je er van uit gaan dat hij het echt wel aan zal geven als hij tekort aan vocht binnenkrijgt.

't Is altijd wel erg frustrerend als ze om wat voor reden dan ook hun schema omgooien en ineens veel meer of minder gaan drinken dan voorheen, maar zolang je kind gezond is mag je er vanuit gaan dat de natuur het wel regelt. Meer dan alleen vaak aanbieden kun je niet doen. Hij zal vast ook wel weer een periode krijgen dat hij meer gaat drinken.

Erika
Peuter

« Antwoord #11 Gepost op: Augustus 06, 2008, 11:48:22 »

Ja precies, elk gezond kind zal echt wel aangeven wanneer hij dorst heeft.
Dat zeg ik ook steeds tegen mezelf. Verstandelijk maak ik me ook niet zo´n zorgen, maar hij gooit de boel weer eens totaal om en dat maakt me dan weer onzeker (+ het uitblijven van het tsr bij het kolven baart me zorgen).

Heb hem om 11.00 uur aangelegd, ik vond het lang genoeg geduurd (06.30 uur laatste BV, 08:15 uur 50 gram fruit)
Maar hij nam 3 slokjes en had het weer gezien. Ik was net op tijd met de kolf en heb 20 + 80 ml kunnen kolven.
Gigantisch lopen hannessen met Mertel nog op schoot, die een slangetje van de kolf los trok, vandaar ene borst maar 20 ml (tsr was meteen weg toen slang los zat, en vervolgens kwam er echt niks meer).
De melk direkt via de fles aangeboden maar hij hoefde echt niet.
Hij werd wel wat jengelig maar de melk via de tuitbeker hoefde hij ook niet.
Toen fruit aangeboden en hier heeft hij weer heerlijk een dikke 50 gram van naar binnen gewerkt.

Plasluier zag er ook goed uit. Redelijk veel en kleurloos.

Ben benieuwd naar de rest van de dag.
Met het vocht zit het vanochtend wel goed, alhoewel hij nauwelijks BV (dus alle vitaminen, vetten e.d. die hij nodig heeft) op heeft.
Hopelijk drinkt hij 's nachts dan genoeg om aan zijn vitaminen-behoefte te voldoen...

Nynke Bal-Dekker
Office iets¿
Administrator
Super Mama

« Antwoord #12 Gepost op: Augustus 06, 2008, 19:45:57 »

Lieve Erika,

Zelfs dat regelt ons lichaam perfect! Als hij minder drinkt, wordt de melk meer geconcentreerd! Hij krijgt echt zijn vitamines en vetten wel binnen! Pas bij een fikse overproductie kan je je zorgen maken over de hoeveelheid vetten en vitamines... Daarom is bij overproductie ook zaak dat je de productie weer reguleert en goed zorgt dat je kind ook achtermelk drinkt.

Maar Mertel drinkt datgene wat er is! Dus is de hoeveelheid vitamines, mineralen, vetten en antistoffen echt wel goed!

knuffel

Erika
Peuter

« Antwoord #13 Gepost op: Augustus 07, 2008, 10:14:34 »

Dat is erg prettig om te weten!
Gisteren heeft Mertel nog om 13.45 een halve boterham met een dun laagje roomboter gegeten.
Om 15.00 uur heb ik hem weer aangelegd. Hierbij heeft hij net het tsr weggedronken.
Om 17.00 uur 100 gram groente en om 19.30 uur weer een beetje BV.
Van 22.00 tot 23.00 heeft hij met tussenpozen slaperig gedronken.
En om 03.30 uur heeft hij 2 borsten leeggedronken.

Gisteren heeft hij dus toch een goede eet-dag gehad.

Ik maak me nu ook een stuk minder zorgen over het vocht en de vitaminen van BV.

Het enige vreemde is nog dat het tsr uitblijft bij het kolven.
Ben vandaag weer aan het werk.
Over 3 kwartier ga ik kolven.
Ben zeer benieuwd.

Martine
Administrator
Super Mama

« Antwoord #14 Gepost op: Augustus 07, 2008, 10:42:21 »

Je hebt genoeg voeding.. die TSR komt ook echt wel weer.. maar ga er niet op zitten wachten, want dan komt ie niet!
Pak gewoon een lekker tijdschrift erbij en neem jezelf voor je geen zorgen te maken of de TSR wel of niet komt.. elke ml die je kolft is mooi meegenomen! Pas als jij er echt bij kunt ontspannen zal het komen... maarja.. makkelijker gezegd dan gedaan...

Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
  Print  

Ga naar: