Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
borstvoeden.info Tickers
Nieuws: De Links Voor de Chat het Foto-Album en de Voorpagina. Staan vanaf heden gewoon zoals het hoort als knoppen in de menu balk. Ja je leest het goed er is ook een link naar de VoorPagina.

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. December 04, 2008, 21:55:38

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Groentehapje  (gelezen 70 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
marijkestars
Zuigeling
*

Lief: +0/-0

« Gepost op: Oktober 06, 2008, 20:26:45 »

Dag allemaal,

Kian is nu 6,5 maand en krijgt 2 borst- en 2 flesvoedingen per 24u.
Daarnaast krijgt hij sinds 2 weken fruit- en groentehapjes. Het fruit gaat prima, hij heeft zijn voorkeuren, maar hij eet het eigenlijk vrij gemakkelijk op. Maar groente gaat een stuk moeizamer, hij wil bijna zijn mondje niet open doen. Kijkt ook iedere keer, bij ieder hapje weer vies....  hmmm Worteltjes en broccoli gaan wel wat beter, maar om hem nu de hele week worteltjes of broccoli te geven?? Ik doe er een geprakt aardappeltje bij.
Is het dat hij gewoon moet wennen aan groente en allerlei smaken, en het happen van een lepeltje moet leren, of vindt hij het gewoon echt niet lekker?
Wie heeft er tips?!  Wat Wat? Wat?

Marijke

kirstenmv4
Super Mama

Lief: +4/-0

mijn kids apr 2008

« Antwoord #1 Gepost op: Oktober 06, 2008, 20:57:38 »

Hoi Marijke,

Baby's "moeten" gemiddeld iets 10 proeven voordat ze het lekker gaan vinden en bij de ene baby gaat dat sneller dan bij de andere. Mijn jongste dochter heeft er ook heel lang over gedaan om groente lekker te vinden en het moest bij haar ook heel lang fijn gemaakt worden anders at ze niet. Het is wel goed gekomen hoor ze eet nu erg goed en zo goed als alles. Mijn zoontje daar in tegen was zo gewent aan alle smaken en eet als een dijker. Geduld is een schone zaak en gewoon blijven proberen.

Liefs Kirsten smile

Nynke Bal-Dekker
Office iets¿
Administrator
Super Mama

Lief: +38/-0

Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!

« Antwoord #2 Gepost op: Oktober 06, 2008, 21:20:09 »

Hai Marijke,

Fruit is ook lekker zoet, lijkt qua smaak het meest op de moedermelk die Kian al die tijd al drinkt. Groente gaat meestal een stuk moeilijker, daarom ben ik juist met groente begonnen  Knipoog Ze hebben inderdaad een stuk of tien keer proeven nodig om de smaak te gaan leren waarderen.

Probeer hem anders eens op een speelse manier te laten kennismaken met de groente. Als jullie sperciboontjes eten, geef Kian er dan ook eens één... kijk wat hij er mee doet. Het happen van een lepeltje heeft hij zo te horen al door, fruit gaat er immers wel in.

Hier werkte het zelf eten heel erg goed. Ze kunnen dan eerst het eten eens goed onderzoeken voordat ze beslissen dat het hun mondje in gaat. Ze knijpen/voelen/ruiken/gooien/tippen/kleien er eerst op los, voordat ze de beweging naar hun mond gaan maken. Eerst proeven ze dan alleen... of voelen via hun kaakjes en tong hoe hard/zacht het is. Maar na een paar keer aanbieden gaan ze er ook stukjes vanaf bijten/sabbelen en leren ze op een rustige manier het voedsel kennen.

Er zijn hier maar weinig dingen waar ze nu niet dol op is. Eigenlijk probeert en eet ze alles wel wat ik haar voorzet. Als ze eerst maar even mag kijken wat ze nu weer voor haar neus heeft liggen.

Blijf het gewoon aanbieden, hij hoeft er nog geen grote maaltijden van te eten. De melkvoeding is tot een jaar de hoofdvoeding, misschien dat je nog een extra borstmoment kan inlassen als je vermoed dat Kian te weinig binnen krijgt?

Groetjes Nynke

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: