Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
borstvoeden.info Tickers
Nieuws: Vanaf heden is het ook mogelijk om in het forum direct filmpjes van Youtube af te spelen. Gebruik het youtube-icoontje in het post-formulier. Plaats daarin de directe link naar het filmpje en kijken maar!

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. September 07, 2008, 12:14:56

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Introductie van vast voedsel  (gelezen 658 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Esther
Peuter

Lief: +1/-0

« Gepost op: September 17, 2006, 18:36:24 »

Patrick is de zes maanden gepasseerd en we zijn begonnen met vast voedsel te introduceren door middel van de Rapley methode. In het begin erg voorzichtig want, hij moest geen krampjes of verstoppingen krijgen en de borstvoeding mag natuurlijk helemaal niet teruglopen, want dat wil ik ook nog volop geven.

Toch merk ik nu na een maand dat hij elk dagdeel wel iets eet, in de ochtend brood, met kaas of appelstroop. Ik gaf een hele boterham want dan kon hij lekker kneden en trekken aan het brood, en bezig met het ontdekken van eten.
Maar tot mijn schrik en lol, ging bijna die hele boterham naar binnen, hij vond het HEERLIJK en leuk, hij zat nonchelant te kauwen, alsof hij het al jaren deed.

In de middag een stukje fruit ook heerlijk om op te zuigen, dat zoete spul. Patrick vermaakt zich kostelijk.

In de avond eerst heel voorzichtig een soort groente, maar het is leuker om te kunnen kiezen, dus twee soorten groentes, het liefst twee kleurtjes. Nou ja en dan zijn de aardappels er ook snel bij gedaan, vlees krijgt hij nog niet maar hij eet al heel veel verschillende dingen, het meeste wordt verpulverd, versmeert en beland uiteindelijk in haar, neus, oren, de kinderstoel en op de grond, maar het is een geweldig gezicht!!! blink

Nou is de hoofdvoeding gelukkig nog steeds bv, met vijf voedingen op een dag en ik kolf er ook nog bij.

Potjes hoef ik niet mee aan te komen, hij heeft een keer eten uit gespuugt en dat was zo'n smerig potje, ik heb het geproeft en klei is lekkerder, bah, gelijk heeftie, fruithapjes mag wel, dat vind hij een lekker hapje voor als ik haast heb,( kan ik ook nog zondigen, dat scheelt )
Nou en als we een luie dag hebben gaat hij lekker lang aan de borst en haalt er gelukkig nog genoeg uit, zodat bijvoeden ook nog een dagje achterwege gelaten kan worden, maar hij vind het veel te leuk dus we doen het bijna elke dag.

Nou ben ik ook benieuwd hoe jullie het doen, met voedsel introductie, hoe vind jullie kleintje het en hebben jullie er ook zo'n leuke foto bij?

Hier is de mijne:

« Laatste verandering: Oktober 04, 2006, 12:45:45 door Esther » Gelogd

Balletje
Global Moderator
Super Mama

Lief: +30/-4

Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet

« Antwoord #1 Gepost op: September 18, 2006, 16:25:02 »

Wij hebben in het begin nog wel eens een potje gegeven aan Renée... puur om te kijken of ze overgevoelig zou reageren op de groentes. Goed gepureerd kon in ieder geval geen reacties geven als het ging om hele brokken eten in haar darmpjes....

Het brood zijn we eigenlijk mee begonnen. Eerst korsten, toen hele sneden brood, en Renée vond dat geweldig! Het lag overal.... maar dat verhoogde de pret alleen maar, want dan vond ze regelmatig nog een stukje (als de hond haar niet voor was...)

Na een paar potjes had ik het wel gezien.... de echte pure potjes zijn niet te krijgen, dus dan liever zelf aan de gang. En aangezien ik niet van pureren hou, kreeg ze het gewoon op de Rapley manier. En dat is genieten!!! Ja er schoot wel eens een stukje dwars over links... maar die werkte ze er zelf heel goed weer uit.

Alles wat je haar voorzet eet ze met smaak op! Er beland steeds vaker eten in haar mond en haar haren en rest van haar lichaam zijn pas aan de beurt als ze bijna klaar is met eten. Maar dan smeert ze ook gelijk alles onder! Vlees weet ze ook al aardig weg te werken, als ze het niet klein krijgt, slikt ze het gewoon in zijn geheel door!

Wat een verschil met de oudste twee, toen kende ik Rapley nog niet en stukjes daar walgden ze van.... het moest allemaal smeuïg en unikleur zijn, anders aten ze het niet. Zelf maken had geen zin, want dat aten ze niet.... Zat teveel smaak aan denk ik.

We aten gisteren verse spinazie met aardappels en bal gehakt... eerst heeft ze zelf smakelijk zitten bunkeren en daarna pakte Peter een lepeltje en begon haar te voeren. Mevrouw was helemaal perplex! Joh, een lepeltje, hoe werkt dat? Ze heeft namelijk in geen zes maanden een lepel in haar mond gehad, tenminste niet om van af te happen.... met handen en vingers gaat het veel lekkerder!

Peter trots dat ze alles op had.... ik minder blij, want mevrouw zat echt hutje mudje vol.... en had dus ook vannacht wel moeite met al die vaste hap in haar buikje. Ze mag altijd gewoon zelf beslissen hoeveel ze eet, nu zat er voor het goede net teveel in.... Ga de lepeltjes wel even verstoppen....

Foto van Renée onder de bieten staat al op het fotoalbum....

Groetjes nynke

Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée

Irinaaaa
Peuter

« Antwoord #2 Gepost op: September 18, 2006, 16:51:14 »

Ook wij zijn op de Rapley manier met vast voedsel begonnen en ook dat ging meteen goed. Timo is niet zo van het brood eten, dat gaat niet zo goed, het is net of hij het niet lekker vindt. Een kwart boterham knijpt hij fijn en zelfs van dat kwart krijgt hij niet alles binnen.

Maar de avond maaltijd vindt hij heerlijk en ook fruit. We hebben eens een potje geprobeerd die we hadden gekregen in zo'n doos en (helaas) ging dat er ook gewoon in, maar dat heb ik ook even geproefd en vond dat zo vies, dat ik dat gewoon heb weg gegeooid.

Maar Timo is volgens mij verslaafd aan BV (gelukkig) daar kan hij geen genoeg van krijgen.  Dat eet hij veel liever dan vast voedsel.

En natuurlijk staan er een paar fotoos van Timo in het foto-album.

Jus Irien

mamatotje
BANNED
Dreumes
*

Lief: +4/-7

« Antwoord #3 Gepost op: September 18, 2006, 19:37:48 »

Met de oudste twee deed ik beiden door elkaar, nu met Kylian ook weer. Als we vers eten eet hij rapley, als wij uit pot of bami/nasi oid eten eet hij of uit potje of we slaan een keer over.
Ik ben er nog errug makkelijk in. Heel anders als bij de oudste 2. Bij hen luisterde ik nog meer naar het CB en hun belachelijke adviesen.

Nu met Kylian kreeg ik te horen dat hij al vlees moest gaan eten, geen idee wanneer ik dat bij de oudste twee geintroduceers heb, vast veel te vroeg. Wanneer beginnen/begonnen jullie met vlees?!

Kylian vind alles lekker, druiven, meloen, pompoen, banaan, brood, stengels, rijstewafels, diverse groentes geef het hem en het gaat de juiste kant op. Het geraakt nog niet allemaal op, maar geen haan die daar naar kraait, hier niet in elk geval.

De oudste twee eten ook alles trouwens, gelukkig hebben we geen moeilijke eters hier.
« Laatste verandering: September 18, 2006, 19:40:42 door mamatotje » Gelogd
Martine
Administrator
Super Mama

Lief: +13/-0

« Antwoord #4 Gepost op: September 18, 2006, 20:38:37 »

Wij zijn sinds kort ook begonnen met bijvoeden álá Rapley!
Helemaal geweldig om te zien hoe hij hele stukken banaan, wortel, bloemkool.. nouja noem maar op, naar binnen werkt!! Hij geniet er echt van, en wordt al helemaal "wild"als we hem in z'n kinderstoel zetten.
Ik zag dat Patrick zijn eten netjes op een bordje krijgt... dat hoef ik hier niet te proberen.. dan beland alles op de grond. Wij leggen de stukjes eten gewoon op het blad voor z'n neus!

Dit is Lucas met zijn eerste gekookte worteltje.. (hij had al eens aan een rauw worteltje gesabbelt)

[Martine] 22:07: Wie is het lekkerst?
[BiggBoss] 22:07: Martine
kerisa
Zuigeling
*

Lief: +5/-0

« Antwoord #5 Gepost op: September 20, 2006, 09:55:14 »

Bij mijn oudste heb ik niet gerapleyt. Soms denk ik wel eens dat dat niet 7 jaar geleden was, maar 20 ofzo. Wat waren alle adviezen ontzettend achterhaalt bij hoe het nu is.
Bij mijn jongste ben ik uit mijzelf gaan rapleyen (dat heette toen nog niet zo), maar zij at alleen maar als ze van mijn bord mee mocht eten en dus deden we dat.

ik heb overigens zelf als baby wel "gerapleyt"

Ik was hier 7 maanden

Wij hebben in het begin nog wel eens een potje gegeven aan Renée... puur om te kijken of ze overgevoelig zou reageren op de groentes. Goed gepureerd kon in ieder geval geen reacties geven als het ging om hele brokken eten in haar darmpjes....

Hier wil ik even op reageren, aangezien dit een fabeltje is Brokken eten kunnen nooit in de darmen komen. Tuurlijk kunnen er wel kleine stukjes meegaan, maar dat zijn zulke kleine stukken, dat darmen daar niet op zullen reageren.
Als kinderen al stukken doorslikken (wat bij rapleyen bijna nooit voorkomt) dan wordt dat klein/fijn gemaakt in de maag door het maagzuur.

Kerisa, moeder van 3 kinderen (j. ´99, j.´01 en m, ´03)
Balletje
Global Moderator
Super Mama

« Antwoord #6 Gepost op: September 20, 2006, 10:33:07 »

Hai Kerisa,

In ons geval kwamen er wel brokken voedsel in de darmen terecht.... Niet alleen vezeltjes, maar echt herkenbare stukken voedsel in de ontlasting. Dat zal misschien met de allergie te maken hebben, de reactie is bij mijn dochters, puur op de spijsvertering.... Het voedsel gaat dan te snel door het spijsverteringskanaal heen. Het maagzuur heeft dan bijna geen kans gehad om op het voedsel in te werken. Ik heb het dan over stukken van minimaal een centimeter.... echte herkenbare stukken dus.

In normale gevallen wordt het voedsel inderdaad onder invloed van maagsappen al verteerd.

Leuk die foto's van jou van vroeger!

Groetjes Nynke

Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée

Martine
Administrator
Super Mama

Lief: +13/-0

« Antwoord #7 Gepost op: September 20, 2006, 12:33:28 »

Ook hier komen er echt wel brokken in de darmen terecht!
Banaan , broccoli, bloemkool en peer worden door de maag idd wel fijngemaakt, maar bijvoorbeeld wortel en snijboontjes vind ik hier toch echt als stukjes in de luier terug! (Bij wortel zijn dat stukjes ter grootte van kattebak-grind, maar bij de snijboontjes zaten er laatst echt wel stukken van 1cm in!) Overigens lijkt hij daar geen last van te hebben, maar ik kan me voorstellen dat als je wilt uittesten of je kindje allergisch is, je absoluut wilt uitsluiten dat je kind op de brokken reageert omdat dat een valse uitslag zou kunnen geven.
« Laatste verandering: September 20, 2006, 14:05:14 door MayLynn » Gelogd

[Martine] 22:07: Wie is het lekkerst?
[BiggBoss] 22:07: Martine
Snowmiss
Zuigeling
*

Lief: +0/-0

« Antwoord #8 Gepost op: September 20, 2006, 13:41:10 »

Bij Timo heb ik al eens hele krenten in zijn poep gezien en zelf komen bij mij maiskorrels er heel uit.......

Diegene die vraagt is voor vijf minuten onwetend.
Diegene die niet vraagt, blijft altijd onwetend.
kerisa
Zuigeling
*

Lief: +5/-0

« Antwoord #9 Gepost op: September 20, 2006, 15:17:00 »

Wat ik bedoelde is dat er op die brokken niet gereageerd wordt. Als een kindje allergisch is, dan reageert het net zo op gepureerd voedsel als op vast voedsel. De samenstelling van voedsel verandert namelijk niet met pureren. En de samenstelling van voedsel is de oorzaak voor een voedsel allergie.

Tuurlijk wordt niet alles verteerd (er zijn hier ook wel eens knikkers doorgeslikt en die komen er gelukkig ook weer heel uit), maar dat veroorzaakt niet (echt) veel last. en is dus geen reden om niet te rapleyen.

Kerisa, moeder van 3 kinderen (j. ´99, j.´01 en m, ´03)
Balletje
Global Moderator
Super Mama

« Antwoord #10 Gepost op: September 20, 2006, 15:40:09 »

Hai,

Volgens mij leg ik het niet helemaal duidelijk uit... dus ik doe nog een poging...

Als Renée een allergische reactie heeft gehad, is haar spijsvertering een aantal dagen van slag en verteert dus niet alle brokken voedsel. Deze brokken bezorgen haar echter wel last van haar buikje. Als ik haar op dat moment ander voedsel aanbied (kleiner of gepureerd) heeft ze daar aanzienlijk minder moeite mee dan rapley. Daardoor weet ik dat die brokken voedsel bij haar dus wel klachten geven. Dit is geen allergische reactie maar gevoeligheid van de darmen.

Dit heb ik bij mijn twee oudste meiden ook duidelijk gemerkt en daarom ben ik eerst met gepureerde pure voedingsmiddelen begonnen. Dan wist ik zeker dat ze puur op het voedingsmiddel reageerden en niet op moeilijk verder te stuwen etensresten. In geval van een te snelle doorvoer van voedingsmiddelen, komen er dus grotere stukken in de dunne darm. Normale spijsvertering zorgt ervoor dat de voedselresten als een brei in de dunne darm komen, waar alle voedingsstoffen uit die brei gehaald worden. Door de darmperistaltiek wordt deze brei naar de dikke darm vervoerd, waar het uiteindelijk van vocht ontdaan wordt. Deze normale brei is makkelijker voort te stuwen dan grotere brokken.

Kortom, bij mijn meiden geven grotere brokken voedingsmiddelen in de darmen, zeker krampen.... En dan is een eventuele allergische reactie minder goed te beoordelen, juist omdat hevige darmkrampen bij hun de enige duidelijke reactie is.

Groetjes Nynke
« Laatste verandering: September 20, 2006, 15:42:13 door balletje » Gelogd

mamatotje
BANNED
Dreumes
*

« Antwoord #11 Gepost op: September 23, 2006, 19:17:26 »

Bij mijn oudste ook.
Zijn darmwand is beschadigd doordat hij te lang voeding gekregen heeft waar hij niet tegen kon.
Hij poepte champignons, worteltjes, mais etc uit zoals het naar binnen ging. Gegild heeft hij, terwijl hij dat niet deed nadat hij gepureerd gegeten had.  :-\
mamatotje
BANNED
Dreumes
*

« Antwoord #12 Gepost op: September 23, 2006, 19:18:17 »

Maahaar.............
wanneer beginnen/begonnen jullie met vlees?!
Nynke
Zuigeling
*

Lief: +0/-0

Tweede account van Balletje

« Antwoord #13 Gepost op: September 23, 2006, 19:31:55 »

hmmm.... goede vraag, voordat ze een jaar oud was. Ze kreeg gehaktbal (zelf gemaakt) stukjes kip en stukken rundvlees. Volgens mij was ze een maand of tien. Mijn idee was dat ze daardoor toch extra eiwitten binnen kreeg...

Geen reactie gelukkig op deze soorten vlees/gevogelte.

Groetjes Nynke

Deskundige hulp mbt het geven van borstvoeding, vind je op www.borstvoedingsforum.nl (het forum van de SBO)

Ervaringen delen met andere borstvoedende ouders kan hier op www.borstvoeden.info.
Irinaaaa
Peuter

« Antwoord #14 Gepost op: September 23, 2006, 22:41:53 »

Bij Timo zijn we een paar dagen geleden begonnen. En hij vindt het heerlijk!

Nu gaat zelfs brood er goed in!

Nog steeds maar een halve, soms minder, maar het gaat de juiste kant op!

Jus Irien

Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
  Print  

Ga naar: