Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
borstvoeden.info Tickers
Nieuws: De Links Voor de Chat het Foto-Album en de Voorpagina. Staan vanaf heden gewoon zoals het hoort als knoppen in de menu balk. Ja je leest het goed er is ook een link naar de VoorPagina.

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. Juli 04, 2008, 11:56:21

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: tegenstrijdig?  (gelezen 373 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
jom
Zuigeling
*

Lief: +1/-0

« Gepost op: Maart 31, 2008, 19:42:45 »

Wat ik me al een poosje afvraag is het volgende:
In het begin word geadviseerd om, als je niet in de buurt bent, borstvoeding met een lepeltje te geven.
Later, met rapley word juist geadviseerd om niet zelf met een lepeltje 'eten naar binnen te stoppen'.
Vind ik wat tegenstrijdig, hoe zit dit?
En hoe doen jullie dat met soep en yoghurt?
Het is nu met 11 mnd bij ons nog zo, dat mijn zoontje bv met de lepel krijgt, al oefenen we steeds meer met een open beker, gaat steeds beter Biertje

Groetjes,

Jom
astridmv3
Super Mama

Lief: +15/-0

Ik geef gekolfde ha BV tot 22 juni 2008

« Antwoord #1 Gepost op: Maart 31, 2008, 20:05:05 »

Volgens mij is het geven van BV met een lepeltje om tepel/speenverwarring te voorkomen.

rapley gaat er juist weer om dat ze zélf leren ontdekken van structuren van vast voedsel, ipv alles via een gladde hap naar binnen te werken.

(als ik iets verkeerds zeg of het niet klopt, anderen zullenme dan vast wel verbeteren)

groetjes Astrid
ERG trotse mv
Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1)
Nynke Bal
Office ietsż
Administrator
Super Mama

Lief: +18/-0

Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!

« Antwoord #2 Gepost op: Maart 31, 2008, 20:30:23 »

Hai Jom,

Het lepeltje is idd beter ivm tepel/speenverwarring, het lepeltje heeft de voorkeur boven de fles. Een cupje waar ze het als een poesje uit mogen likken, is nog mooier.

Met bijvoeding is dat al anders... kinderen hebben de neiging om niet van het lepeltje af te happen, maar het er vanaf te slurpen. Met dat slurpen kan het eerder in het keeltje belanden met alle gevolgen van dien (borstvoeding geen ramp, lichaamseigen). Het echte van een lepeltje afhappen, komt eigenlijk pas later in hun ontwikkeling.

Zo heb ik het iig begrepen.. kan zijn dat er nog andere redenen zijn, maar die kan ik zo snel even niet "oplepelen"

Groetjes Nynke

Jelief
hehe eindelijk een andere ticker ;)
Mama

Lief: +4/-0

Je kan ook niet alles weten...

« Antwoord #3 Gepost op: April 01, 2008, 12:34:40 »

Het gaat er om dat je bij Rapley de regie aan je kind geeft, je kind bepaalt wat hij eet en hoeveel.
Soep en yoghurt heb ik gewoon met een lepeltje gedaan al gebruikte Emma vaak ook haar handen ;) , dat moeten ze toch ook leren. Een grote tip die ik vaak toepas is om twee lepels te gebruiken, een voor je kind en een voor jou.

jom
Zuigeling
*

Lief: +1/-0

« Antwoord #4 Gepost op: April 02, 2008, 19:34:26 »

Aha, bedankt voor de reacties.
Ik snap de verschillen. Enne; handige tip, van twee lepels, ga ik zeker uitproberen.

Groetjes!

Jom
Jackel
Zuigeling
*

Lief: +0/-0

Trotse mama van Tobias en Gitte!!

« Antwoord #5 Gepost op: April 23, 2008, 20:52:17 »

Met bijvoeding is dat al anders... kinderen hebben de neiging om niet van het lepeltje af te happen, maar het er vanaf te slurpen. Met dat slurpen kan het eerder in het keeltje belanden met alle gevolgen van dien (borstvoeding geen ramp, lichaamseigen). Het echte van een lepeltje afhappen, komt eigenlijk pas later in hun ontwikkeling.

Om het afhappen te stimuleren kun je een lichte druk geven op de tong met het lepeltje, daarna haal je het lepeltje recht naar buiten. Je schraapt het dus niet omhoog langs de lippen af. Zorg er verder voor dat het lepeltje niet te diep is. Het is wel makkelijk, omdat er meer op gaat en je dus eerder klaar bent met eten geven. Maar je kindje leert er niet goed van afhappen. Een plat lepeltje is dus beter voor de mondmotoriek en daarom ook beter voor de spraakontwikkeling.

Succes.

Groetjes Jacqueline

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: