Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
borstvoeden.info Tickers
Nieuws: De Links Voor de Chat het Foto-Album en de Voorpagina. Staan vanaf heden gewoon zoals het hoort als knoppen in de menu balk. Ja je leest het goed er is ook een link naar de VoorPagina.

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. Augustus 30, 2008, 15:52:17

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: buiten slapen raar???  (gelezen 892 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
mamaMarije
Global Moderator
Super Mama

Lief: +17/-0

« Gepost op: Maart 11, 2008, 11:54:59 »

http://www.nu.nl/news/1473684/70/Kinderdagverblijf_laat_baby%27s_buiten_slapen.html
Kwam dit topic tegen op nu.nl en vond het een beetje apart om te lezen.... ze doen net of het iets nieuws is in nederland!
Hier is het op kdv's heel gebruikelijk dat kinderen buiten slapen in een lutje potje (want zo heet zo'n huisje namelijk gewoon) eigenlijk gewoon een groot konijnenhok op wielen maar dan om lekker in te slapen.

Is ook al heel oud, want ooit is dit juist bedacht door boeren die gewoon het land op moesten, vrouwen ook en zo waren de babies toch dichtbij en konden ze veilig slapen in de buurt van mama en lekker in de frisse lucht.

Dus ik vind het eigenlijk helemaal niet raar dat kinderen in een huisje buiten gelegd worden, maar met dit artikel krijg je echt het idee dat je wel heeeel vreemd bent als je dat doet haha (zoals dus al gezegd: bijna elk kdv hier heeft meerdere van die huisjes staan)

astridmv3
Super Mama

Lief: +15/-0

Ik heb 19 mnd gekolfde HA BV gegeven

« Antwoord #1 Gepost op: Maart 11, 2008, 16:31:35 »

ik heb het 2 jaar terug ofzo in de OvN gelezen geloof ik
vind het een logisch iets, maar kennelijk is het terug van weggeweest ofzo.
hier op het kdv (waar de psz van sylvie boven zit) heb ik het nog nooit gezien

groetjes Astrid
ERG trotse mv
Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1)
mamavanfloor
Global Moderator
Super Mama

Lief: +7/-0

Onze vreugde in ons leven !!!

« Antwoord #2 Gepost op: Maart 11, 2008, 18:16:56 »

Ik woon zelf tegenover een kdv en daar hebben ze er ook eentje buiten staan wordt bijna dagleijks gebruikt, sta er zelf niet zo van te kijken, lekker toch voor zo'n kindje in de frisse lucht slapen.

Groetjes Nicole

She
Dreumes
**

Lief: +1/-0

« Antwoord #3 Gepost op: Maart 11, 2008, 22:10:49 »

Niks raars aan en al zo oud als de weg naar Rome inderdaad:
http://www.lutjepotje.nl/ (toevallig deze week ook weer de link gezien in OvN).
Maar kennelijk vooral in het noorden van het land?
En als het dan elders doordringt, is het Nu.nl-nieuws... Zo gaat dat kennelijk.
Ik vind het wel jammer dat het KDV waar Abe zit er geen heeft, maar dat heeft helaas maar beperkte eigen buitenruimte. Andere KDV's waar we gekeken hebben (en waarvan 1 aanmerking kwam om Abe aan te melden, maar daar was de wachtlijst té lang), hadden ze wel staan, meestal meer dan 1 zelfs.
Hier thuis is het ook niet geschikt in de tuin, dus heb 'm zelf nooit gebruikt, maar vind het wel een gezond concept (toevallig was er een paar weken geleden een hele discussie op het eurolacforum over de lutjepotjes. De gemoederen liepen nogal hoog op  hmmm )

S h e i l a, mem van A b e (01-06-2006) en R i n s e (10-04-2008)
Rebeca
Super Mama

Lief: +4/-0

Ik geef bv met een hypoallergeen dieet

« Antwoord #4 Gepost op: Maart 11, 2008, 22:19:54 »

zeker niet raar. Wij zelf hebben het niet op het kdv waar ik werk, wel 1 gezin die hun kinderen ook buiten liet slapen. Dus bij ons moesten in hun kinderwagen naar buiten en daar hun dutjes doen. Alleen als het te hard stormde  mocht het niet. Maar met regen wel, gewoon het regenkapje erop. daarna in het zitgedeelte, maar dat vond ik wel zielig. Kan je niet eens lekker relaxed liggen? maar goed, omdat ze op een gegeven moment niet meer in slaap vielen gingen ze binnen slapen. Op het kdv van Rodrigo en Rosalinda hebben ze het ook niet. helemal niet bekend hier eigenlijk die geinige bedjes..

Nynke Bal
Office iets¿
Administrator
Super Mama

Lief: +21/-0

Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!

« Antwoord #5 Gepost op: Maart 11, 2008, 23:21:20 »

Niks raars aan en al zo oud als de weg naar Rome inderdaad:
http://www.lutjepotje.nl/ (toevallig deze week ook weer de link gezien in OvN).
Maar kennelijk vooral in het noorden van het land?
En als het dan elders doordringt, is het Nu.nl-nieuws... Zo gaat dat kennelijk.
Ik vind het wel jammer dat het KDV waar Abe zit er geen heeft, maar dat heeft helaas maar beperkte eigen buitenruimte. Andere KDV's waar we gekeken hebben (en waarvan 1 aanmerking kwam om Abe aan te melden, maar daar was de wachtlijst té lang), hadden ze wel staan, meestal meer dan 1 zelfs.
Hier thuis is het ook niet geschikt in de tuin, dus heb 'm zelf nooit gebruikt, maar vind het wel een gezond concept (toevallig was er een paar weken geleden een hele discussie op het eurolacforum over de lutjepotjes. De gemoederen liepen nogal hoog op  hmmm )

Hihi vertel.... ik kijk wel eens op eurolac forum als gast, maar discussieer niet mee (tijdgebrek en vind het soms te... maffia achtig, wil wel graag goed er tegenin gaan, maar red dat niet qua tijd) Deze discussie heb ik dus gemist...

Buiten slapen is heel gezond, liep mijn kinderen vaak met de wandelwagen in slaap, zet ik ze binnen, zijn ze zo weer wakker... dus koos vaak voor de achtertuin om ze dan veilig te laten doorslapen. Minder vaak ziek (virussen hebben neiging om in huizen te blijven voortwaren... vooral tijdens de winter omdat je minder vaak en minder lang lucht) meestal vrolijk weer wakker... Blijf dan natuurlijk wel oog op ze houden... maar da's logisch. Met in slaap wandelen goede kleding aan... dan overhevelen in bedje is niet verstandig (eigenlijk niet te doen met mijn kids, gelijk wakker) dus is gewoon zo gegroeid.
Renée slaapt wel in bedje, maar dat is omdat die eigenwijze uk anders gewoon helemaal niet slaapt en over de rooie gaat...

mamaMarije
Global Moderator
Super Mama

« Antwoord #6 Gepost op: Maart 12, 2008, 09:52:37 »

wij hebben idd ook regelmatig de kinderwagen lekker buiten laten staan in de achtertuin zodat er na een wandeling vrolijk verder geslapen werd, ideaal!
Hier op de creches is het dus vrij normaal en op de meeste groepen gewoon standaard eentje staan, op babygroepen meer. Vind het ook gewoon zulke leuke dingen, maar ja om die straks nog voor 1 kind aan te gaan schaffen hihi.... nee die zetten we ook maar weer met de wagen buiten denk ik  smile

She
Dreumes
**

« Antwoord #7 Gepost op: Maart 12, 2008, 10:11:25 »

@Nynke, er werd door sommige vrouwen erg raar (en dus negatief oordelend) tegen aan gekeken, terwijl vrouwen (en Stefan Kleintjes, die is kennelijk een goed geïntegreerd Groninger?), meest uit het noorden en oosten van het land het niet gek vonden, omdat ze ze uit de omgeving kennen denk ik. Tegenstanders vielen over de afstand tussen moeder en kind (alsof je je kind zou vergeten als je het buiten te slapen legt) en het afgesloten karakter van het huisje (het lijkt immers wel een konijnenhok). Voorstanders haalden aan dat ze er zelf heerlijk in geslapen hadden vroeger, dat het helpt bij de blootstelling aan buitenlucht/zon (vitamine D voordeel!), frisse lucht, bescherming tegen wind en stabiliteit (in vergelijking met bijvoorbeeld campingbedje buiten).

mamaMarije
Global Moderator
Super Mama

« Antwoord #8 Gepost op: Maart 12, 2008, 10:22:16 »

ben ik wel benieuwd waar die tegenstanders die reppen over de afstand tussen moeder en kind hun kindje de hele dag lieten slapen.... want ook al ben ik erg pro bij je dragen van je kindje... ik ben ook groot voorstander dat een kindje toch ook een keer lekker moet kunnen liggen en slapen. Of dat dan in zijn bedje/wiegje is of in een huisje in de tuin (wat in het zicht is)?!!
Grappig dat je overal wel een discussie van kan maken.... is het niet over slapen in een 'konijnenhok' dan wel de aloude bv-kv, roken tijdens de zw.schap dicussies  hmmm

She
Dreumes
**

« Antwoord #9 Gepost op: Maart 12, 2008, 10:31:34 »

tsja.... ieder z'n meug...
Zelfs in de Ouders van Nu staat deze maand een artikel waarin 10 uur huid/lichaamscontact met baby geadviseerd wordt... Dat ga ik niet halen, want hecht er ook aan dat mijn kinderen zelf leren inslapen in hun eigen bedje. Maar er is denk ik geen "goed" en "fout" in dezen. En ik heb wel alvast een rekbare knoopdoek voor onze a.s. spruit gekocht!

Nynke Bal
Office iets¿
Administrator
Super Mama

« Antwoord #10 Gepost op: Maart 12, 2008, 10:43:08 »

Tja, beetje kort door de bocht... heb kind liever in "konijnenhok" slapen dan alleen in bedje boven in een stille/donkere kamer. Je hebt bij goede plaatsing zicht op je kind, uk krijgt meer buitenlucht dan een kind wat op een bedompt kamertje ligt te slapen. Al lucht je die kamer goed, toch doe je ramen meestal dicht als kind er eenmaal ligt (ivm insecten en eventueel lawaai)
Een baby'tje slaapt volgens zeggen (die van mij hebben nooit daarnaar geluisterd  Ik is rollend over de vloer van het lachen! ) meer dan dat hij/zij wakker is. Dan zou mijn persoonlijke keuze toch de frisse buitenlucht zijn.

Aan 10 uur lichaamscontact kom je dan misschien net niet, maar bent al ongeveer 4 uur bezig met voeden (acht voedingen van ca 30 minuten), dan nog verschonen, spelen/knuffelen (kortom nog eens een uur of vier..), mag het kindje dan eens in een bedje slapen???

Groot voordeel, je hoeft geen rekening meer te houden met eventuele chemische luchtjes van schoonmaakmiddelen die vrij komen als je even gaat soppen  Knipoog

Groetjes Nynke

mamatorist
Global Moderator
Super Mama

Lief: +8/-0

« Antwoord #11 Gepost op: Maart 12, 2008, 10:53:01 »

Hallo dames,

een achterbuurvrouw van mij begon er laatst ook over. Ik had nog nooit gehoord dat baby's buiten bleven staan om te slapen. Ze vertelde dat ze dat met haar kinderen ook zo deed, zelfs als het sneeuwde. Het lijkt me wel goed voor de kinderen. Stijn slaapt vaak in de gang als hij in slaap valt in de wagen. Misschien ook maar eens onder het keukenraam zetten en terwijl hij slaapt kan ik dan mooi de kastjes weer eens uitsoppen.

Nynke, acht voedingen van dertig minuten? Die acht voedingen haal ik wel, maar niet met dertig minuten. Stijn is meestal binnen vijf minuten helemaal verzadigd en niet van plan om lekker op schoot na te genieten want er is te veel in huis om aan te zitten en te ontdekken. Alleen als hij net wakkeris neem ik hem op de arm en gaan we een hele poos naar buiten kijken en benoem ik alles voor hem wat er te zien is. En hij probeert nu steeds vaker om me na te zeggen.  Love is in the air! Dat is echt zoooooooooooooooo lief om te horen.

Groetjes van Marloes

Nynke Bal
Office iets¿
Administrator
Super Mama

« Antwoord #12 Gepost op: Maart 12, 2008, 11:08:30 »

Haha dat snap ik... maar eerste weken toch wel? Na een maand of twee/drie zijn ze vaker wakker en zijn knuffelmomenten weer langer.

mamatorist
Global Moderator
Super Mama

Lief: +8/-0

« Antwoord #13 Gepost op: Maart 12, 2008, 11:15:50 »

Hoi,

in het begin duurde de voedingen hooguit twintig minuten. Daar had Stijn echt voldoende aan, aangezien hij op de laatste dag dat de kraamzorg er was en hij gewogen werd 205 gram was aangekomen ten opzichte van zijn geboortegewicht. Zou het dan echt zo'n hongerlap zijn? Hij lag toen trouwens we leh de dag bij me in bed dus was er zeker 23 uur per dag lichaamscontact.

We hebben net nog even naar buiten gekeken samen en het blijf zo mooi om zijn pogingen tot napraten te horen. Wijs ik een kip aan die als paasdecoratie op het raam hangt zegt hij heel zachtjes ki ki ki dat zegt hij bij alles waar een k in voorkomt maar klinkt zo lief). En bij een auto zegt hij pfrrtttt maar het allerbeste kan hij nog een cappuchinoapparaat na doen ggggggggggggggggggggggg en dan compleet met schuim he.

Groetjes van marloes

astridmv3
Super Mama

Lief: +15/-0

Ik heb 19 mnd gekolfde HA BV gegeven

« Antwoord #14 Gepost op: Maart 12, 2008, 11:39:58 »

hier sliep thomas ook vaak buiten in de kinderwagen, enige plek waar hij wel sliep, heb wat avonden buiten gelopen, hihih, maar eenmaal thuis werd hij dan weer wakker.

sylvie en lisanne minder

groetjes Astrid
ERG trotse mv
Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1)
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: