Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
borstvoeden.info Tickers
Nieuws: Vanaf heden is het ook mogelijk om in het forum direct filmpjes van Youtube af te spelen. Gebruik het youtube-icoontje in het post-formulier. Plaats daarin de directe link naar het filmpje en kijken maar!

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. November 21, 2008, 09:21:17

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Nieuwe Ouders van Nu  (gelezen 347 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Balletje
Moderator
Super Mama

Lief: +31/-4

Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet

« Gepost op: November 07, 2006, 18:35:31 »

Ik zag op de site van ouders van nu dat er in het volgende magazine een stuk over rapley staat. Het enige jammere is dat het eigenlijk voor flesvoedende moeders geschreven is.... de borstvoeding wordt er gelukkig ook in genoemd en de link naar borstvoeding.com en het bijvoedingsforum. Heb het artikel van de site even gekopieerd:

Citaat
Rapley en flesvoeding
Je kind kauwt op een stronk broccoli. In Ouders van Nu deze maand alles over de Rapley-methode, waarbij alles ongepureerd wordt voorgeschoteld.

De Rapleymethode wordt vooral gecombineerd met borstvoeding, omdat die ook op verzoek van de baby geschiedt. Doordat moedermelk lange tijd de basisvoeding blijft, kan een kind in zijn eigen tempo leren eten. Op die manier bepaalt je kind zelf wanneer het een borstvoeding laat vallen, aldus Gill Rapley.

Meer planning
In het geval van flesvoeding vergt het iets meer planning. Rapley: “Het is belangrijk dat je goed naar je kind luistert en zijn signalen oppikt. Daarmee geef je hem de kans om op een natuurlijke manier zijn melkinname te verminderen.”

Zo doe je dat:
1. Hou het gebruikelijke aantal flesvoedingen in eerste instantie gelijk.
2. Als je duidelijk ziet dat je kind eet (dus eten doorslikt), geef hem dan water bij de maaltijden. Geef er geen flesvoeding bij, want dat kan tot overgewicht leiden.
3. Als je kind tijdens een flesvoeding minder drinkt, geef hem die ruimte dan. Hij krijgt door de bijvoeding minder trek in melk.
4. Uiteindelijk zal je kind een voeding ‘vergeten’. Laat die voeding dan vervallen.

Meer weten?
In het boek Eten voor de kleintjes (2005) van kinderdiëtist Stefan Kleintjes lees je meer over de Rapleymethode.
Zijn site www.borstvoeding.com bevat ook veel informatie.
Met vragen over Rapley en andere bijvoedingsmethoden, kun je terecht op het bijvoedingsforum, www.network54.com/Forum/382080.

Groetjes Nynke
« Laatste verandering: November 07, 2006, 18:38:54 door balletje » Gelogd

Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée

Pruim
Zuigeling
*

Lief: +0/-0

« Antwoord #1 Gepost op: November 12, 2006, 15:48:07 »

Ik ben benieuwd of er in OvN zelf meer over bv staat. Helaas hier nog niets ontvangen.

In mijn omgeving merk ik wel dat mensen echt raar staan te kijken dat wij nog nooit gepureerd eten aan Maartje hebben gegeven. Ook dat we tot 6 maanden wilden wachten met bijvoeding werd ontvangen met een sceptische blik. Ik hoop dat er meer ouders overtuigd raken van de Rapley methode.

mamadonna
In-Actief
Dreumes
*

Lief: +0/-0

ik geef nu al weer 17 mnd met veel plezier kmv-bv

« Antwoord #2 Gepost op: December 15, 2006, 09:44:05 »

ik vond het wel een goed stuk, best heel duidelijk waar rapley voor staat en met het voorbeeld van de eigen zoon die heerlijk sabbelt op broccoli met leuke foto's! en die moeder/schrijfster is zelf fervent voorstander van bv en het zelf laten bepalen wat de kleine eet! erg positief vond ik het.
 ;)

moeder van 8-jarige die 22 maanden bv heeft gehad en van baby (12-10 een jaar!) die allergisch reageert op melk-soja-appel-sesam en ze had reflux

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: