mamatorist
Global Moderator
Super Mama

Lief: +8/-0
|
 |
« Gepost op: April 11, 2008, 15:33:55 » |
|
we zijn afgelopen week geweest. De oudste heeft helaas een gaatje en moet dinsdag terug komen om dat te laten vullen en voor een fluorbehandeling. Dan krjgt hij gelijk een beschermlaagje op zijn "grotemensenkiezen". Ik ben zo benieuwd hoe hij het boren gaat vinden, zelf heb ik er altijd al slapeloze nachten van. Dan moet hij eerst verdoofd worden (een prikje dus) en dan geboord. Ik ben toch zo blij dat ik de tandarsts niet ben en hoop maar dat hij niet halverwege ineens weigert zijn mond te openen.
Zijn er hier ouders die ook ervaring hebben met gaatjes vullen bij kinderen en hoe bereidde jullie ze daar op voor? Ik zie er als een berg tegenop.
Groetjes van Marloes
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anouschka
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: April 11, 2008, 15:37:55 » |
|
Hoi Marloes, Jurriën heeft ook eens een gaatje in een melkkies laten vullen. Die vertrok geen spier want hij voelde er niks van zei hij later. Ik vraag me af of melkkiezen net zo gevoelig zijn als grote mensen kiezen. Ik denk het niet. Dus het kan goed zijn dat het meevalt hoor! Sukses en sterkte! Weet hij al welke smaak fluorbehandeling hij neemt/krijgt? Bij ons kozen ze afgelopen woensdag pepermunt.  (ze hadden ook aardbei)
|
|
|
|
|
|
Groetjes Anouschka mv Jurriën (12 j), Debbie (9 j) en Nele (geb. 12 sept. 07) 
|
|
|
|
astridmv3
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: April 11, 2008, 15:38:21 » |
|
Ow, spannend zeg. heb er geen ervaring mee.
zoontje van een vriendin van mij heeft afgelopen week 8 tanden/kiezen moeten laten trekken om ruimte te maken voor de *grotemensenkiezen*
|
|
|
|
|
|
groetjes Astrid ERG trotse mv Thomas (5), Sylvie (3) en Lisanne (1) 
|
|
|
mamatorist
Global Moderator
Super Mama

|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: April 11, 2008, 15:39:58 » |
|
Tom voelt nu gelukkig nog niets van het gaatje, daarom wordt het ook al zo vlug gevoeld.
Ik was het bestaan van de fluorbehandeling helemaal vergeten en heb de tandarts niet over smaakjes gehoord, dus ik ben benieuwd. Ik vond dat altijd zo smerig, dat koude vieze spul tegen mijn tanden wat overal naar smaakte behalve naar de smaak waarnaar het zou moeten smaken.
Groetjes van marloes
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anouschka
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: April 11, 2008, 16:05:00 » |
|
 Ik herinner me die fluor niet zo meer. Ik vraag me af of ik het wel gehad heb. Maar een paar keer denk ik. Op het laatst werd het pas mode.  Ach, ben ook de jongste niet meer he. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Balletje
Global Moderator
Super Mama

Lief: +30/-4
Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: April 11, 2008, 16:28:22 » |
|
haha die fluor weet ik nog wel.... het happen en blijven zitten viel nog wel mee, al voel je je een zot als je zo zit te kwijlen boven een bakkie... alleen bij het uitspugen van het spul ging ik altijd bijna over mijn nek. Die reactie zag ik bij Irene laatst ook... kreeg haar eerste fluor behandeling, voor de eerste keer alleen onderkaak. Het vullen schijnt zelfs bij een kind van nog geen drie mee te vallen, als de tandarts (en assistent) maar heel goed uitleggen wat ze gaan doen en hoe het vordert. Tenminste dat beweerde mijn assistente, aangezien ik het gevraagd heb voor Renée (donkere plekken in eerste twee kiesjes onder). Volgens haar maak ik me echt druk om niks, zelfs een nog geen driejarige schijnt het zo te laten doen  Is het een gaatje in bovenkaak of onderkaak? Schijnt dat verdoving onder wat vervelender is dan boven (deed bij mij wel eens fiks au tenminste) Ach zal vast wel meevallen... je kan denk ik wel iets vertellen, maar laat de rest maar gewoon aan de tandarts over, die heeft er vaker mee te maken dan wij... Groetjes Nynke
|
|
|
|
|
|
Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée 
|
|
|
mamatorist
Global Moderator
Super Mama

|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: April 11, 2008, 16:30:07 » |
|
Het gaat om een gaatje in de bovenkaak. Nu je de fluorbehandeling zo beschrijft komen de onprettige herinneringen helemal naar boven. het kokhalzen van dat spul als het achterin mijn mond liep en inderdaad het kwijlen boven een bakkie, dat was ik vergeten. Blegh!!!
groetjes van Marloes
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ageeth
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: April 11, 2008, 21:25:57 » |
|
Hoe oud is je oudste eigenlijk? (  ) Ik heb zelf erg veel gaatjes gehad toen ik klein was, op zich is 1 gaatje vullen nog wel te doen. Heb wel 1 keer mijn tandarts gebeten toen ik 6 jaar oud was, maar toen moets ie 3 stuks vullen. Ik weet niets meer van die fluor, wij kregen altijd van dat gele spul op de tanden gesmeerd (bedoelen jullie dat?) Dat vond ik altijd erg lekker smaken, mijn tandarts heeft het zelfs vorig jaar weer een keer gedaan, deed me weer denken aan vroeger. Groet Ageeth
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anouschka
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: April 11, 2008, 21:27:59 » |
|
Geel spul? Ze hebben/hadden ook paars spul om te kijken of je goed gepoetst had. Waar je niet goed gepoetst had bleven je tanden paars. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ageeth
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: April 11, 2008, 21:29:04 » |
|
Was geel spul en bleef ook zitten. Smaakte beetje naar citroen maar dan soort van zoetig...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nynke Bal
Office iets¿
Administrator
Super Mama

Lief: +21/-0
Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: April 11, 2008, 21:29:47 » |
|
bij ons roze..... lolz
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mamatorist
Global Moderator
Super Mama

|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: April 15, 2008, 11:49:27 » |
|
Vanmorgen moesten we dan naar de tandarts. Tom was superzenuwachtig, wat ik kan begrijpen. Het is ook allemaal zo vreemd. Maar hij heeft zich zo goed gedragen en netjes meegewerkt. Geen kik heeft hij gegeven. Zelfs met het prikje om, zoals de tandarts het zei, zijn kiesje te laten slapen, gaf hij geen geluid. Hij voelde het niet zei hij. Hij vond het wel moeilijk om zijn mond heel de tijd open te houden, daarom kreeg hij een dingetje daarvoor in zijn mond. De fluor heeft ze op zijn gebit gesmeerd, dus geen geklieder meer met bakjes met vieze drap erin. Hij zie na afloop alleen dat het in zijn mond voelt alsof hij een muggenbult heeft maar dat komt door de verdoving.
Ik ben zo trots op hem dat ik een boekje voor hem heb gekocht. Hij is nu zo veel aan het lezen en is er dol op, dus daar zal hij vast blij mee zijn.
Groetjes van wederom een trotse Marloes
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mamatorist
Global Moderator
Super Mama

|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: April 15, 2008, 12:41:21 » |
|
Ik heb Tom net het boekje gegeven en hij is er heel blij mee. Ik heb, op zijn verzoek, erin geschreven dat hij het van ons heeft gekregen omdat hij zo'n grote vent bij de tandarts is geweest. Hij is net naar school vertrokken met het boek stevig in zijn hand geklemd, zodat hij het op school aan juf kan laten zien.  De schat. Groetjes van Marloes
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nynke Bal
Office iets¿
Administrator
Super Mama

Lief: +21/-0
Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: April 15, 2008, 13:11:39 » |
|
Super, dat is goed gegaan!!! Grote vent hoor!
Wees maar trots op hem!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anouschka
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: April 15, 2008, 13:14:22 » |
|
 Dat heeft hij goed gedaan zeg! Maar ik ben wel verbaasd dat de tandarts hiervoor een verdoving geeft  Dat doet die van ons niet en Jurriën heeft indertijd er niks van gevoeld. Zo'n prikje kan al een grote indruk achterlaten bij zo'n kind. Maar jouw grote man is wel een hele stoere!! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|