Wordt lastig nu Marloes mijn grootste bespaardingen al genoemd heeft, maar ik geef het nog even een gooi:
- Leer jezelf aan om kranen na gebruik af te drogen en wasbak tijdens gebruik schoon te vegen (tandpastaresten, scheerafval), scheelt in schoonmaaktijd en in schoonmaakmiddel.
- Keukendoekje gaat eind van de dag toch in de was, lap daar gelijk de wc mee af. Afwasmiddel maakt net zo goed de bril schoon als een allesreiniger. Keukendoekje zit nog genoeg sop in...
- Gelijk na koken fornuis aflappen, scheelt boenen en een extra sterke reiniger.
- Lege ijsbakjes, sausbakjes zijn prima bewaardoosjes voor vriezer of koelkast.
- Zie je bramen, frambozen, eetbare bessen hangen op openbaar terrein? Pluk ze en maak zelf je jam, is makkelijker dan je denkt.
- Gratis plastic tasjes dienen prima als pedaalemmerzak
- Maak cadeautjes zelf, veel goedkoper dan die voorgefabriceerde dingen. Kaarsen, bakjes, steentjes/zand bij action en je maakt een leuke sfeermaker!
- Verjaarskaarten idem, maak zelf 3-D kaarten, kan je goed mee voor de dag komen.
- Bewaar fruit wat je in de koelkast mag bewaren ook daar! Blijft langer goed en je hoeft dus ook minder weg te gooien (scheelt ook in fruitvliegjes)
- Strijk liever een grotere bult in een keer, dan iedere keer een ding. Opwarmen strijkijzer kost stroom.
- Gooi cola waarvan de prik af is niet weg, maar gebruik het als antiroest of anti-buikgriep middel.
- Laders uit stopcontact als je ze niet gebruikt, scheelt stroom
- Pak goedkoop waspoeder met geur gebruiken als stofzuigerluchtje. Geurstiftjes zijn in verhouding duurder.
- Was niet meer dan nodig is, zorg dat wasmachine goed gevuld is (niet overvol, dan wordt het niet schoon) en trek een kledingstuk gerust nog een keer aan als het niet vies is. Even buiten hangen kan geur al weer goed herstellen. Handdoeken die je na douchen gebruikt, kan je best nog een keer gebruiken. Je hebt een schoon lijf afgedroogd, dus is alleen maar nat geworden!
- Lege glazen potjes bewaren om je zelf gemaakte jam in te doen

- Mooi weer en badje buiten staan? Gebruik dat water om je planten een plezier te doen, ipv gewoon weg laten lopen.
- Voorgesneden groentepakketten zijn vaak duurder dan als je zelf pakket maakt.
- Simpele pot macaronisaus is duurder dan zelf een pan saus maken. Maak meer, vries in porties in.
- Vergelijk winkelprijzen van je meest gebruikte dingen. Je zal je verbazen over wat het prijsverschil is, scheelt soms een euro per product! Ik ga niet op een dag alle winkels langs, maar weet dat ik voor het een daar moet zijn en voor het andere ergens anders. Twee keer per week doe ik boodschappen en haal dan de producten daar waar ze het goedkoopst zijn (en goed zijn)
- oud brood kan in de winter ook op de verwarming drogen!
Ik ben ff leeg...