Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
borstvoeden.nl Tickers
Nieuws: Vanaf heden is het ook mogelijk om in het forum direct filmpjes af te spelen zonder extra codes te plaatsen. Plaats url van het filmpje (youtube, liveleak, etc) in je post en het forum maakt er bij bekijken of plaatsen automagisch een speler van.

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. Augustus 01, 2010, 00:34:21

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: na een paar maanden kolven lukt het niet meer zo goed  (gelezen 1956 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
desi
Zuigeling
*

Lief: +0/-0

« Gepost op: Mei 25, 2009, 15:33:34 »

Hallo hier ben ik weer eens met een vraagje.
Ik geef mijn dochter nog steeds bv en kolf daarnaast als ik op mijn werk zit.
Ik kolf al een poosje en het gaat altijd goed. Duurt eventjes dat ik die toeschietreflex heb maar als ik die heb na 20 min dan is mijn borst binnen een paar minuten leeg.
Nu krijg ik al sinds 2 weken minder melk terwijl ik zeker weet dat mijn borsten vol zijn(vrij vol in de ochtend).
Na 30 min krijg ik maar 50 ml , daarvoor altijd ruim 150 ml. ik deed altijd 1 borst voor mijn baby en de ander voor de fles. maar nu met 2 borsten kan ik maar 50 ml vullen. Te weinig. Krijg ook maar niet die toeschietreflexie meer.
Ik rust veel en kijk naar foto's, zit ook niet in de rstress ofzo etc etc.
Nu heb ik weleens over neusdruppels gehoord maar dat schijnt ook weer niet heel goed te zijn.
Ik ben benieuwd of andere misschien nog tips hebben, of ervaringen dat het na 3 maanden ook opeens minder gaat.
Oja ik gebruik een Medela handkolf en dat ging altijd erg goed, wil dit ook zo graag houden.
Alvast bedankt!!
Groetjes

Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
« Gepost op: Mei 25, 2009, 15:33:34 »

Nicole
Moderator
Super Mama

Lief: +11/-0

« Antwoord #1 Gepost op: Mei 25, 2009, 17:44:16 »

Hoi hoi,

Leuk weer eens wat van je te horen alleen de reden is dan wat minder...

Zat al tijdens het lezen van je stukje de denken aan de neusspray, daar is verder niks mis mee om die te gebruiken, heb ik een jaar dagelijks gebruikt.
Vindt het zowiezo al lang dat je 20 minuten moet wachten op een toeschietreflex, als je de spray gebruikt ben je dus ook eerder klaar

Weet niet of je al menstrueert, maar misschien dat dat ervoor zorgt dat de productie ff keldert.

Borstcompressie toepassen wil ook wel eens werken, dan masseer je de borst aan de zijkant van je borst, dit zorgt ook nog vaak voor extra cc's.

Als je de kolf prettig vind, niks aan doen dan.

Hopelijk heb je al wat aan mijn tips !!

Groetjes Nicole

dana-dune
Global Moderator
Super Mama

Lief: +750/-1

TROTSE MAMA VAN DANA-DUNE, EN BODI-SKY

« Antwoord #2 Gepost op: Mei 25, 2009, 18:09:39 »

Hoi Desi,

Ik heb ook een periode gehad dat mijn toeschietreflex te lang op zich liet wachten, waardoor mijn zoontje heel erg driftig werd.
20 minuten vind ik ook erg lang hoor, dat zou mijn kleine driftkikker echt niet accepteren... Van het lachen of wat?
Ik had zowel met kolven als met live voeden last van een trage TSR, en heb ook de Syntocinon neusspray gekregen.
In het begin een beetje zoeken wanneer het gaat werken (bij mij na een minuut of 2), maar nu ik dat weet vind ik het een handig hulpmiddeltje!
Ook heb ik de tip van mijn lactatiekundige gekregen om je ogen even dicht te doen, en een paar keer diep in te ademen, misschien werkt dat ook voor jou?
Borstcompressie wil bij mij ook nog wel eens werken (als mijn zoontje niet te driftig is, anders wordt hij boos als ik teveel aan "zijn" borst zit..)

@Nicole;
Dat je de neusspray zo lang mag gebruiken wist ik niet, maar ben blij dat te horen!
Mijn huisarts deed al moeilijk bij het 2de flesje, wat echt zo op is aangezien er bijna niets in zit..
Misschien heeft het te maken met het feit dat het verslavend zou kunnen werken? (volgens mijn LK)
Maar weet niet of dat zo is?
Ik zou het eigenlijk wel langer willen gebruiken, of in ieder geval in huis willen hebben.
 knuffel

Nynke Bal-Dekker
Office iets?¿
Administrator
Super Mama

Lief: +50/-1

Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!

« Antwoord #3 Gepost op: Mei 25, 2009, 19:16:27 »

Hai Desi,

Waarom het nu even minder gaat, kan niemand je vertellen. Maar is vaak wel oorzaak/gevolg aan te knopen. Het loopt even niet lekker, dus je wordt wat meer afwachtend/gespannen voor de volgende keer. Hoe goed je ook je best doet om het niet zo te voelen, het lukt nooit helemaal. Het kan zijn dat er een ongesteldheid aan zit te komen, het kan zijn dat je dochter nu meer drinkt (en er minder over blijft om te kolven), het kan zijn dat er een griepje aan zit te komen... en dat daardoor die TSR moeilijker komt...

Maar aangezien jij aangeeft dat je nog wel volle borsten hebt, zou ik het eerst eens in de kolf zelf zoeken. Het kan zijn dat het ventieltje in je handkolf aan vervanging toe is of misschien toch niet helemaal goed schoon is. Hierdoor is de zuigkracht anders dan anders misschien???

De syntocinon neusspray kan echt geen kwaad. Je krijgt ongeveer net zoveel van het hormoon binnen als dat je lichaam zelf aanmaakt bij een orgasme  Knipoog Het gaat heel gericht naar het juiste prikkelplekje om een TSR uit te lokken. Werkt plaatselijk en is daardoor dus ook niet verslavend. Het kan zijn dat je uiteindelijk het idee krijgt dat het zonder de spray niet meer gaat, maar als je je goed ontspant en vertrouwen hebt, komt de TSR zonder spray uiteindelijk ook wel.

De spray is maar een maand houdbaar, als ik het me goed herinner. Na die tijd wordt de werking snel minder, dus als je het gaat halen, vraag dan gelijk een herhaalrecept aan! Hoef je iets minder vaak naar de huisarts  Knipoog

Groetjes Nynke

Zin in forumuitje? We zijn weer aan het plannen!!!!

Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!

Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet, Renée heeft na 4,5 jaar zelf besloten te stoppen.
Nicole
Moderator
Super Mama

Lief: +11/-0

« Antwoord #4 Gepost op: Mei 25, 2009, 20:11:52 »

Hier gelukkig een huisarts die er niet moeilijk over deed, en omdat ik het elke dag gebruikte was het nog al eens snel op, gebruikte het ook bijna elke kolfbeurt, ik kolfde fulltime bij Floor en was bij mij HET middel voor de extra cctjes.

Het is inderdaad maar een maand houdbaar, als ik om een receptje vroeg voor 2 flesjes werd er ook niet moeilijk gedaan, had er dan altijd eentje in de koelkast liggen want daar moet je het bewaren als het nog niet open is.

Ventieltje in de kolf scheelt inderdaad ook dag en nacht, dat witte flubbertje moet je eens in de zoveel tijd vervangen, kan je kopen bij de thuiszorgwinkel of ander verkooppunt van kolven en accesoires.

desi
Zuigeling
*

Lief: +0/-0

« Antwoord #5 Gepost op: Mei 25, 2009, 20:33:10 »

Hoi allemaal,

bedankt voor de goede tips. Heb meteen het ventieltje vernieuwd. Mocht dit niet helpen dan vraag ik de neusdruppels aan de huisarts. heb alleen last bij het kolven, dacht dat het normaal was 20 min. na wat ogen dicht doen en rustig in en uit ademenen was ik denk ik helemaal rustig ofzo. heerlij kals dit zometeen sneller kan hihi, aangezien ik altijd rond 5 uur in de ochtend kolf. (moet toch altijd naar de wc)
Bij live voeden heb ik totaal geen last van, gaat nog steeds super!
Ik denk dat het niet aan de menstruatie ligt omdat het pas over 2 weken is en normaal heb ik er nooit last van. Twee weken geleden was ik wel eventjes verkouden maar dat is alweer weg(misschien nasleep?)
In ieder geval erg bedankt voor de bruikbare tip!
Groetjes

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: