dana-dune
Global Moderator
Super Mama

Lief: +750/-1
TROTSE MAMA VAN DANA-DUNE, EN BODI-SKY
|
 |
« Gepost op: April 18, 2009, 10:20:16 » |
|
Hoi meiden, Hier ben ik weer met een paar vraagjes.. Gister moest ik de lactatiekundige terug bellen over hoe het deze week met Bodi gegaan is. Op zich is het best goed gegaan, ik denk dat we de spruw eindelijk de baas zijn!  Maar het drinkverhaal blijft eigenlijk een beetje hetzelfde.. Hij blijft toch nog erg snel onrustig tijdens het drinken. Ik had het advies gehad om hem aan te leggen en zodra hij onrustig begint te worden compressie geven zodat hij weer wat extra melk krijgt, en daardoor weer begint te zuigen tot er weer een tsr komt. Ze dacht namelijk dat het lag aan dat hij na de eerste tsr te weinig melk kreeg en daardoor boos werd. Nou is het zo dat hij ook begint te huilen terwijl zijn mond vol melk zit! Dus dat zal dan toch niet zijn probleem zijn? Gister gebeld en uitgelegd, en nu denkt ze dat hij toch een beetje last van zijn tongriempje heeft. Hij heeft blijkbaar toch moeite om zijn tongetje verder uit te steken en doordat de tsr stopt gaat hij met zijn tongetje proberen te masseren wat hem waarschijnlijk irriteerd. Nu is het alleen zo dat zijn tongriempje (bijna) niet te knippen is.. Hij is namelijk erg klein (het tongriempje) en hij schijnt dan een roesje nodig te hebben. Volgens de LC rekt het nog wel wat op, en met de tongoefeningetjes moet het ook iets beter worden. En aangezien ik totaal geen pijn heb tijdens het voeden, (hij masseert namelijk niet met zijn tongetje maar met zijn onderkaakje..) vind ze het niet nodig om me door te sturen naar een KNO-arts. Het moet dus vanzelf beter worden. Het verklaard in ieder geval wel waarom hij een flesje veel beter drinkt, dat vereist natuurlijk een heel andere zuigtechniek, en hij hoeft niet zo veel met zijn tongetje te masseren om een tsr te verkrijgen. Ze adviseerde me om 3-4 keer per week een flesje te geven. En als ik op visite ben kan ik ook beter een flesje geven omdat hij erg snel afgeleid is en zich dan moeilijk op zijn zuigtechniek concentreert. Maar nu dus de vraag; wanneer kan ik het beste kolven? Ik deed het meestal ongeveer een uurtje na de voeding, maar heb het idee dat hij dan een stuk minder heeft bij de volgende voeding. (hij komt om de 3 uur) Hij wordt namelijk na een paar minuutjes al erg boos als ik dat doe. Nou weet ik wel dat het een paar dagen duurt voordat je productie opkrikt, en dat hij uit zichzelf wel wat eerder komt om het in te halen, maar dat werkt zo vervelend met zo een driftig kereltje! Hij slaapt snachts het langst ( ongeveer 5 uur achter elkaar), misschien moet ik dan kolven? En 1 borst geven en de andere kolven is ook niet zo handig omdat hij maar 5 minuutjes aan de 1ste borst drinkt en ik daarna de 2de aan moet bieden van de LC... Weet het even niet, heb nu eigenlijk ook geen voorraadje want heb nog 3 flesjes in de vriezer maar dat is spruw-melk en dat raadde ze me af om te geven. Misschien iemand met een idee??  Joyce
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
|
 |
« Gepost op: April 18, 2009, 10:20:16 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nynke Bal-Dekker
Office iets?¿
Administrator
Super Mama

Lief: +50/-1
Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: April 18, 2009, 14:12:15 » |
|
Tja lastig Joyce,
Met kolven "pik" je een deel van zijn daghoeveelheid in, is op zich niet erg aangezien hij het later weer terug krijgt... maar in beginsel komt hij naar zijn mening wel tekort. Tuurlijk kan je er dan voor kiezen om 's avonds nog te kolven of 's nachts je wekker te zetten.... maar dan zal je óf weinig kolven, óf hij protesteert de volgende voeding alsnog.
Je al gekolfde melk kan je wel gebruiken, je zult het alleen moeten verhitten tot net boven de zestig graden en het daar even op houden... voordat je het laat afkoelen tot drinktemperatuur (kan in bak koud water) dan is de schimmel gedood (aantal antistoffen ook, maar is nog steeds kwalitatief goede melk) Weggooien is iig niet nodig!!!
Als hij jouw borsten niet met de tong masseert, maar met zijn kaak, kan hij de productie lang niet zo goed stimuleren als dat hij zijn tong wel kan gebruiken. Het is namelijk niet alleen de eerste druk (die waar kaakje zit) maar ook de golvende beweging die hij met zijn tong hoort te maken.
Is je productie toevallig al hoog... krijgt hij wel melk in zijn mond, maar dit zou niet helemaal in de juiste verhouding kunnen zijn (meer laxerende melk en minder de vette melk die er achteraan komt) voor de vettere melk moet hij immers wel goed kunnen masseren. Dit zou zijn onrust (met melk in de mond) aan de borst kunnen verklaren, dat de eerste melk er behoorlijk scheutig uitkomt en dit niet zo fijn voelt in zijn maagje. Met kolven en dan geven, is de voormelk en de melk die daarna aangemaakt wordt, mooi vermengd en dus in een goede verhouding. En de melkstroom is meer constant.
Door compressie uit te voeren, help je hem met de "massage" je geeft hem een stimulans om toch door te gaan tot tweede tsr (die juist de vettere melk naar buiten stuwt)
Het lijkt me best wel pittig om het op deze manier te moeten doen, kan hij zijn tongetje echt maar minimaal gebruiken? Zou ik toch nog overwegen om toch dat riempje een sneetje te laten geven. Roesje is maar kort gelukkig en het is een minimale ingreep. In mijn ogen de moeite van het overwegen waard.
Eén borst geven en de andere kolven (éénmalig 's morgens vroeg) is bij mij de meest effectieve manier geweest. Normaal twee borsten gewend, dus hij zal eerder komen voor een volgende voeding... maar als je die ene borst gekolfd hebt, kan je die borst natuurlijk nog wel een keer aanbieden. Misschien op precies het juiste moment zodat hij nog wel een TSR kan opwekken. Zo niet... geen man over boord, komt hij gewoon eerder voor een volgende voeding. 's Morgens zijn ze vaak ook nog het meest relaxed en zullen ze het makkelijker "pikken" dan als je later op de dag gaat kolven. Ze zijn makkelijker afgeleid en je kan op die manier hem misschien nog wel wat lijmen.
Ergens zul je toch weer een minimale voorraad op moeten bouwen, zodra je die eenmaal hebt, hou je die voorraad wel op peil omdat je dan kolft op het moment dat hij een flesje krijgt. Dit moet je ook echt niet vergeten hoor! Als hij een flesje krijgt MOET je kolven om je productie op peil te houden.
Groetjes Nynke
|
|
|
|
|
|
Zin in forumuitje? We zijn weer aan het plannen!!!!
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!
Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet, Renée heeft na 4,5 jaar zelf besloten te stoppen.
|
|
|
|
Nicole
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: April 18, 2009, 17:27:35 » |
|
heb het even gelezen en kom vanavond eventjes reageren, zijn nu nog even in de tuin bezig...  Nicole
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dana-dune
Global Moderator
Super Mama

|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: April 18, 2009, 21:01:07 » |
|
Volgens de LK masseert hij eerst met zijn kaakje, waardoor er een tsr komt en als die afzwakt gaat hij zijn tongetje dan wel gebruiken maar vind hij dat waarschijnlijk een irritant/trekkend gevoel waardoor hij boos word. Als het goed is kan zijn tongriempje dan oprekken, door dat eventjes drinken en de oefeningetjes. Volgens haar krijgt hij absoluut genoeg binnen want anders zou hij niet 3 ons in de week groeien. Maar vind het toch ook heel logisch wat je zegt over de verhoudingen die in een gekolfd flesje zitten. Dan komt het zeker ook door de vette achtermelk die hij met een flesje binnen krijgt dat hij zo tevreden is na een flesje? Beetje dubbel gevoel hierbij eigenlijk..gewoon doorgaan waar ik mee bezig ben en hopen dat zijn tongriempje snel oprekt vind ik eigenlijk een beetje zielig nu ik het zo opschrijf.. Maar ja, moet toch ook op de LK vertrouwen.. Ben bijna in staat om alles maar te gaan kolven om zo een tevreden kereltje te krijgen, als dat voor hem nou prettiger is?? Maar daar los ik het tongriem probleem niet mee op denk ik, of zal hij met een flesje en de oefeningen ook op kunnen rekken? Misschien toch verstandig om er een KNO-arts naar te laten kijken. Kolven ga ik morgenochtend proberen, hij is inderdaad een stuk rustiger smorgens! Hartstikke bedankt alvast voor het meedenken!  groetjes Joyce
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nicole
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: April 18, 2009, 21:56:12 » |
|
Vervelend dat toch waarschijnlijk zijn tongriempje hem parten speelt met het drinken aan de borst, ik denk dat ik zelf wel een keertje naar de kno-arts zou gaan om alles uit te sluiten of er niks aan te doen is, maar goed dat ben ik. Heb zelf alleen maar ervaring met fulltimekolven dus kan niet echt zeggen wanneer je het beste kan kolven om hem toch weer de volgende voeding tevreden kan hebben en zoals al gezegt, mocht ie te kort komen dan komt ie gewoon eerder. 's Morgens heb je vaak het volste gevoel in je borsten dus kolven dan lijkt me het beste, heeft hij nog mooi de hele dag de tijd om het weer op pijl te krijgen. Aan de voeding ligt het inderdaad niet, hij komt goed aan, maar goed de manier waarop....wel vervelend om een frusterend kindje aan de borst te hebben lijkt me. Succes !!!  Nicole
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nynke Bal-Dekker
Office iets?¿
Administrator
Super Mama

|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: April 18, 2009, 22:38:11 » |
|
Hai Joyce, Drie honderd gram per week is best veel. Dus denk ergens dat hij op zijn eigen manier echt wel voldoende binnen krijgt! Misschien is hij ook gewoon klaar zodra hij onrustig wordt???? Als hij boos wordt terwijl er nog melk in zijn mondje zit, kan er een boer dwars zitten, maar hij kan ook gewoon bomvol zitten! Met zo'n ruime groei als hij nu heeft, zou je dat wel zo denken! Wanneer laat hij zo boos los terwijl zijn mond nog vol met melk zit? Zit er dan een boer dwars? Heeft hij dan al één borst gehad???  Nynke
|
|
|
|
|
|
Probeer eens buiten de hokjes te denken voordat je oordeelt. Ieder mens is uniek!
Ik ben moeder van drie heerlijke dochters, Irene geb. 03-08-99, Anne geb. 09-08-02 en Renée geb. 30-06-05. Drie keer borstvoeding met uitgebreid hypo-allergeen dieet, Renée heeft na 4,5 jaar zelf besloten te stoppen.
|
|
|
dana-dune
Global Moderator
Super Mama

|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: April 19, 2009, 08:53:51 » |
|
Goedemorgen, De LK dacht ook dat hij gewoon genoeg heeft zodra hij onrustig begint te worden. En volgens haar kan hij al vol zitten na 5 minuten drinken, omdat hij zo hard zuigt, (een flesje van 160 doet hij ook maar 5-7 minuten over..) maar soms begint hij al na een paar minuutjes (2-3) onrustig te worden. En dat is nog bij de eerste borst. Een boertje dwars lijkt me ook niet waarschijnlijk want dat probeer ik al steeds. Het is echt het moment dat hij zelf moet gaan zuigen, en het niet meer zo makkelijk gaat als met de tsr. Inderdaad erg frustrerend zo een ontevreden mannetje aan de borst Nicole, en heb ook best wel gedacht; waar ben ik mee bezig??!! vooral ook omdat hij met een flesje zo rustig is, en je dan gaat denken dat het aan jou ligt.. Maar goed ik wordt weer sterk als de mensen om me heen zeggen; jeetje wat een gedoe, waarom geef je niet "gewoon" KV? (wat toch voor veel mensen gewoon gevonden wordt merk ik) of deze hoor ik ook erg vaak; tja, bij mij lukte het niet, ik had niet genoeg melk, of ja maar bij jou gaat het natuurlijk ook gewoon goed.. Ze moesten is weten! maar ik ga de discussie niet eens aan, ik weet wat het beste voor mijn kindje is en laat ze maar kletsen. de positieve reacties helpen ook natuurlijk; knap hoor, ik had het al lang opgegeven! Maar inderdaad wel vervelend dat hij niet gewoon lekker ontspannen ligt te drinken zoals mijn eerste. Ik zal wel een afspraak met een KNO-arts maken om het even na te laten kijken, en anders dan toch maar fulltime kolven, veel werk lijkt me, maar ach zoals ik vaak te horen krijg; je werkt toch niet, dus je hebt vast tijd zat! haha  Joyce
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nynke Bal-Dekker
Office iets?¿
Administrator
Super Mama

|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: April 19, 2009, 21:52:46 » |
|
Ben wel benieuwd wat de KNO arts er van gaat zeggen. Het is gewoon ontzetten moeilijk om zo via het internet met je mee te kijken. Kan zijn dat zijn drinktechniek gewoon te wensen over laat, dat hij het nog goed moet leren en dat de melkstroom zo enthousiast is dat hij het naar zijn mening niet eens hoeft te leren (hij krijgt immers alles binnen om te groeien) maar kan idd ook zo zijn dat zijn drinktechniek juist door het riempje zo moeilijk te corrigeren is. Alleen is hard zuigen niet de bedoeling bij borstvoeding, juist het masseren aan de tong en een bepaald vacuüm zorgt ervoor dat de melk gaat stromen. Je kan altijd nog een second opinion vragen he? Andere lactatiekundige (was deze IBCLC gecertificeerd?) kan er weer met verse blik naar kijken en dus ook kijken of het aanleggen te verbeteren valt en hoeveel hij met zijn tongetje kan doen.  Nynke
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dana-dune
Global Moderator
Super Mama

|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: April 20, 2009, 09:07:17 » |
|
Hoi, Ben ook wel benieuwd wat een KNO arts gaat zeggen. Jammer inderdaad dat je niet met me mee kan kijken! Heb ondertussen meer vertrouwen in jou dan in menig arts hier...  Maar dat zal wel komen omdat ze toch best fouten hebben gemaakt, en het lijkt wel als je zegt dat je toch echt iets anders hebt gehoord/gelezen dat ze je niet helemaal serieus nemen.. Moet ik eerst naar de huisarts voor een verwijsbrief voor de KNO arts? Die LK kon me ook doorverwijzen zei ze, maar vond het daar nog te vroeg voor.. Het leek haar verstandiger om nog even zo door te gaan, omdat Bodi zijn zuigtechniek vanzelf beter zou worden naarmate hij ouder wordt. En om het de tijd te geven om het tongriempje op te laten rekken. En hij is ook erg snel afgeleid waardoor hij niet zo goed op zijn zuigtechniek let. Vandaar ook het advies om hem 3-4 keer per week een flesje te geven, en zeker als ik op visite ben. Alleen is hij de voedingen daarna wel onrustiger, kan dat komen omdat hij dan even "geproefd" heeft van het makkelijke drinken, of is hij nog te klein om dat te begrijpen? Ze is wel IBCLC gecertificeerd trouwens. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nynke Bal-Dekker
Office iets?¿
Administrator
Super Mama

|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: April 20, 2009, 10:03:31 » |
|
Lieve Joyce, Soms geven ze je een gulden middenweg zodat je het zelf ook nog vol kan houden.... en die flesjes kunnen je dus net de rust geven om door te zetten met de borstvoeding. Het zijn net niet teveel flesjes om zijn zuigtechniek nog slechter te maken, en net genoeg om jou iets rust te geven. En ja... na een flesje kan hij idd weer in de war zijn en meer onrustig omdat de voeding minder soepel verloopt dan bij het flesje. Het kan je doen verleiden om over te stappen op fulltime kolven, omdat dat voor jullie allebei het meeste rust zou geven én dat hij toch nog jouw melk krijgt die zoals we allemaal wel weten beter is dan de melk uit de fabriek. Maar wat wil je zelf... De ingreep voor het tongriempje (als die het inderdaad allemaal veroorzaakt) is belastend ivm het roesje, maar niet te belastend om te besluiten om het niet te doen (als het idd daar aan ligt) De techniek kan idd nog verbeteren, hij wordt groter hij kan zijn mond wellicht beter gebruiken en je krijgt de kans om het hem beter te leren (oefeningen te doen) dat gaat met een pasgeboren baby niet zo makkelijk  Lieve Joyce, hij krijgt voldoende voeding binnen op zijn eigen "onrustige" manier. Hij groeit rond de drie honderd gram per week, dus dat hoeft niet een reden te zijn om het nu gelijk aan te pakken. Bovendien doet het voeden je geen pijn... Je borsten worden voldoende geleegd om geen borstontsteking te krijgen... Denk dat ze daarom ook voorgesteld heeft om het nog even aan te kijken. Een betere drinktechniek kan straks ook voor andere problemen zorgen... je hebt immers al voldoende melk, met deze wat minder goede stimulatie, hoe zal je productie zijn als hij wel optimaal kan masseren? Het iets rustiger verbeteren van zijn drinktechniek zou dit mogelijke toekomstige probleem al vanzelf kunnen oplossen. Daarom denk ik ook niet dat de lactatiekundige een verkeerde inschatting gemaakt heeft, alleen kan ik me wel voorstellen dat je ook wel eens een rustige voeding mee wilt maken en niet iedere keer een gevecht met Bodi aan hoeft te gaan. Overleg gewoon nogmaals met de lactatiekundige en geef aan wat jou het meest dwars zit. En of ze je een indicatie kan geven wanneer het voeden rustiger zou moeten gaan verlopen, dus hoe snel het riempje wel soepeler en langer zou kunnen zijn. Kan je hier wat mee?  Nynke
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dana-dune
Global Moderator
Super Mama

|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: April 20, 2009, 21:31:13 » |
|
hey, Tja het is inderdaad verleidelijk om over te stappen op fulltime kolven, al weet ik dat dat ook niet gemakkelijk is. En het geeft absoluut meer rust voor ons allebei vermoed ik, maar dan zie ik dat lieve koppie als hij bij me drinkt en dan wil ik zo graag dat het gaat lukken!  En ben toch een beetje bang dat als hij helemaal aan de flesjes zit dat hij helemaal nooit meer aan de borst wil.. Het is misschien toch verstandig om het nog even aan te kijken, het is tenslotte niet zo dat alle voedingen drama zijn. En ik wil het toch ook de kans geven om te verbeteren. Ik ben nu al bijna 3 maanden bezig, en ga er toch wel vanuit dat we het ergste achter de rug hebben en dat het nu steeds een beetje beter gaat. En al blijft het moeilijk, ik weet waar ik het voor doe he?! Zal hij bij het drinken uit een flesje ook zijn tongriempje oprekken? Ik heb hem namelijk vanmiddag een flesje gegeven en op zijn tongetje gelet, en die ligt keurig om de speen heen en op zijn onderlipje. Hij steekt hem niet helemaal uit hoor, maar komt toch voorbij zijn onderkaakje... En natuurlijk kan ik wat met je tips Nynke, ben erg blij met je!!  Joyce
|
|
|
|
« Laatste verandering: April 20, 2009, 21:54:11 door dana-dune »
|
|
|
|
|
|
Nicole
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: April 20, 2009, 22:07:54 » |
|
Hoi Joyce, Fulltime kolven is inderdaad intensief, zeker in het begin als je moet beginnen om een voorraad op te bouwen zodat je wat relaxter kunt kolven, je moet dan toch beetje op uur en tijd kolven, terwijl je nu gewoon voed wanneer Bodi wil drinken. Ik had destijds geen keus en wou erg graag bv geven dus was dit voor mij de juiste manier en ook hierin ga je je grenzen verleggen, vooral in het hoelang doorgaan want in het fulltime kolven is het min of meer aan jezelf wanneer je stopt en beslist niet je kind het. Ik hoop voor jullie dat er nog vooruitgang komt met de zuigtechniek van Bodi, ik merk zelf nu ook aan Jasper dat het hier ook makkelijker gaat, tepels zijn niet meer gevoelig en hoef niet meer zo te kijken of hij wel goed aanhapt, maar goed hier verder geen zuigperikelen en boosheid.. Weet niet of zijn tongriempje op zal rekken tijdens het flesdrinken, de zuigkracht is niet zo sterk aan de fles dus hoeft hij niet zo hard voor te werken als aan de borst, dus weet niet of dat hetzelfde effect zal hebben. Hoop dat je nog een hele poos mag blijven genieten van het live-voeden !!!!!  Nicole
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dana-dune
Global Moderator
Super Mama

|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: April 21, 2009, 20:50:53 » |
|
hoi hoi, Lijkt me inderdaad erg intensief om fulltime te kolven, maar ja, wil ook heel graag dat hij gewoon lekker mamamelk blijft krijgen, dus als het ooit zover mocht komen ga ik er gewoon voor hoor. Wel heel knap dat je het zo lang volgehouden hebt!  Lekker dat Jasper het zo goed doet Nicole! Ik wil ook zo lang mogelijk BV blijven geven, op naar de 6 maanden maar hoop langer! Bodi doet vandaag een beetje gek trouwens... Hij steekt opeens de hele dag zijn tongetje uit!! Trekt gekke bekken alsof hij wil zeggen; kijk is wat ik kan mama!  En zijn tongetje komt gewoon verder dan zijn onderlipje! Vraag me niet hoe het kan, ik heb hem het nog nooit zien doen iig.. Dat is toch raar??  Hij drinkt ook onrustig vandaag. Heb al geprobeerd te kijken of zijn tongriempje misschien een beetje gescheurd is, maar zie het niet zo goed.. Morgen nog maar even kijken, hij ligt nu heerlijk te slapen..  Heb nog een vraagje over mamamelk.. Ik kolf nu eenmalig smorgens 1 borst nadat Bodi eerst aan de andere borst heeft gedronken. Dat gaat goed, hij accepteert iig dat hij maar 1 kant krijgt ipv 2.. De LK zei dat hij zoveel mag drinken als hij wil, dat is ongeveer 160 cc. Nu kolf ik 80 cc smorgens (dus per dag), maar binnen welke tijd moet je het invriezen? Kan ik dan wachten tot de volgende ochtend (ongeveer 24 uur later dus) en het dan samenvoegen (nadat de verse is afgekoeld natuurlijk), of kan ik beter iedere keer de hoeveelheid die ik kolf meteen invriezen? Kleine porties is wel handiger misschien?  Joyce
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nicole
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: April 21, 2009, 21:00:45 » |
|
Hoi Joyce, Die rare Bodi, hij kan het dus wel op een of andere manier zijn tong goed gebruiken.... Het is inderdaad erg intensief dat kolven, maar ook ik wou graag dat Floor bv kreeg en dus een goede kolf aangeschaft en kolven maar, gelukkig een goede productie dus kon al vrij snel de kolfbeurten minderen om toch aan de juiste hoeveelheid melk te komen. Maar goed hoop dat dat een ver van je bed show blijft. Borstvoeding moet je binnen 24 uur invriezen inderdaad, even af laten koelen in de koelkast als je het samenvoegt en dan invriezen, ik deed dat altijd in ijsklontenzakjes, dan had je vanzelf kleine porties... Hoop dat dat onrustige maar weer 1 dag was voor jullie, er komen ook weer regeldagen aan rond de 3 maanden dus dat kan het ook zijn, Jasper komt ook in 1 keer extra in de nacht, die ga ik dus vanavond proberen te voeden om 23 uur in de hoop dat ie vannacht wat langer door kan slapen.  Nicole
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|