Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
borstvoeden.info Tickers
Nieuws: Vanaf heden is het ook mogelijk om in het forum direct filmpjes van Youtube af te spelen. Gebruik het youtube-icoontje in het post-formulier. Plaats daarin de directe link naar het filmpje en kijken maar!

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. Juli 06, 2008, 20:21:40

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: begin van de opvoeding??  (gelezen 206 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
jom
Zuigeling
*

Lief: +1/-0

« Gepost op: April 14, 2008, 10:04:57 »

Het eerste jaar kun je je kind niet verwennen.
En nu, het eerste jaar is bijna om. Begint dan nu het opvoeden??
Mijn zoontje begint nu te kruipen en kruipt het hele huis door.
Wat is wijsheid? En hoe doen jullie dat?
Hij mag niet overal aan zitten; ga ik hem dat dan verbieden of haal ik hem of het voorwerp weg?
Mijn man wilde alle c.d's de kamer uit doen, tsja, als we daarmee beginnen, kan er heel veel weg, want ook de tafel en de bloempotten moeten er aan geloven......
Ik ben aan het uit proberen......
Hij begint soms ook te huilen als ik hem in de box neerzet; de eerste keer dacht ik; heeft hij zich zeer gedaan?
Nu denk ik; hij protesteert omdat hij liever op de grond zit. Na een paar minuutjes is het over en speelt hij lief en vrolijk. FIjn, kan ik een klusje doen.
Ik hoorde ook van iemand; hoezo alles in het midden van de tafel zetten? Wij hebben het onze kinderen vroeger (hard?) afgeleerd en ze hebben nooit spullen van de tafel gepakt....
Wat doen jullie: Aanpakken of verplaatsen.

Groeten, Jom
Nynke Bal
Office iets¿
Administrator
Super Mama

Lief: +18/-0

Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!

« Antwoord #1 Gepost op: April 14, 2008, 10:53:47 »

Hey Jom,

Bij ons gaat veiligheid voor alles. Heb een aantal dingen (die me dierbaar zijn of die erg pijnlijk kunnen aankomen) wel weggezet. Dit omdat ik niet altijd op kan letten (even naar toilet, even drinken inschenken, etc) Er stonden nog steeds dingen op tafel die overduidelijk geen kinderspeelgoed waren. Daar hadden ze af te blijven (konden we dus mooi mee oefenen)

CD's waar je echt geen kras op wilt hebben, zet je hoog neer... oude cd's die je nooit draait, maar die je uit zuinigheid/opvulling/etc. nog niet weggegooid had, kan je op grijphoogte laten staan en die dus als "oefenmateriaal" gebruiken. Stereo heb ik de eerste twee jaar nog achter een plexiglas plaat gezet... knopjes zijn wel heel erg interessant. En met drie kinderen en huishouden heb ik gewoonweg niet altijd oog op wat ze doen.

In principe is het eerst nog voornamelijk afleiden, hem aanwijzen waar hij dan wel mee mag spelen. Sommige dingen kan je op "harde" manier aanleren. Dingen die je niet kan verplaatsen of beschermen en die je kind veel pijn kunnen doen. Een kachel bijvoorbeeld... laat hem eerst met één vingertje voelen hoe een warme (doch nog geen bloedhete) kachel voelt. Zodat het hem net aan "zeer" doet, maar geen verbranding oplevert.
Hier gingen ze al heel snel met grote boog om de kachel heen.... tuurlijk moet je blijven opletten, een kind diep in het spel vergeet nog wel eens dat iets zeer deed.

Bij alles wat hij niet mag een kort en consequent NEE. Geen extra aandacht (dan wordt het leuk) maar kort en krachtig nee en weghalen/iets anders aanbieden... of zelf kwasie geïnteresseerd met een speeltje gaan spelen (wedden dat hij dat dan heel leuk vindt en de afstandsbediening plots weer vergeten is?

De teugels beginnen nu zeker wel belangrijk te worden....

Groetjes Nynke

mamatorist
Super Mama

Lief: +8/-0

« Antwoord #2 Gepost op: April 14, 2008, 11:13:23 »

Hoi,

als Stijn ergens aanzit waar hij nietaan mag komen dan zeg ik duidelijk nee dat mag niet, pak hem op en zet hem bij zijn speelgoed neer. De tweede keer doe ik dat weer en de derde keer gaat hij in de box. Gevaarlijke dingen heb ik wel weg gehaald. Hij zit ook geregeld aan de oven. Laatst ging ik de oven voorverwarmen en toen hij warmer werd voelde Stijn er aan en merkte dat het warmer werd en nu voelt hij steeds heel voorzichtig met een vingertje of de oven warm is voordat hij er aan zit. Ik kan hem moeilijk in de box zetten als de oven tien minuten moet voorwarmen en vervolgens nog een uur aan staat als er wat in zit. Zo leert hij het toch, maar wel gecontroleerd.

Groetjes van Marloes

Anouschka
Super Mama

« Antwoord #3 Gepost op: April 14, 2008, 11:22:01 »

Wat doen jullie met planten?
Nele begint nu al naar de blaadjes van planten te grijpen.
De andere 2 hebben dat niet zo gedaan. Okee, aan het zand zitten heeft Jurriën eens gedaan maar toen was hij al ouder en heb ik meteen verboden. Die interresse was dan ook al zo weg.
Maar ik ben bang dat sommige planten giftig zijn. Ik heb het gevraagd in het tuincentrum maar daar zeiden ze dat de meeste planten geen kwaad konden. Ik vertrouw daar niet op. Is er een richtlijn om te weten of een plant giftig is?
Het soort vocht wat eruit komt?

Groetjes Anouschka
mv Jurriën (12 j), Debbie (9 j) en Nele (geb. 12 sept. 07)

mamatorist
Super Mama

« Antwoord #4 Gepost op: April 14, 2008, 11:26:54 »

Heb je al geprobeerd de namen van je planten te googelen en te kijken wat daar bij staat? Ik heb hier alleen clivia's staan en daar kan Stijn geen bladen van af trekken.

groetjes van marloes

Nynke Bal
Office iets¿
Administrator
Super Mama

Lief: +18/-0

Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!

« Antwoord #5 Gepost op: April 14, 2008, 11:52:41 »

Tuincentrum heeft grotendeels wel gelijk. Om echt giftig te zijn (sommigen zijn dat wel) moet je al bijna de hele plant in ene opeten, denk dat zij dat na het proeven van het spul echt wel uit haar hoofd laat.

Ik heb iig geen planten weggehaald, wel iets buiten bereik proberen te zetten omdat ik het toch wel jammer vond als de planten er zo armetierig uit kwamen te zien... en ik er ook niet op zat te wachten dat er planten op de grond zouden vallen. Op een teentje komt dat toch wel hard aan.

Ik corrigeerde dus wel.... maar vertikte het om alle planten weg te halen. Ik ga ver voor mijn kinderen, maar helemaal kinderparadijs en niks meer puur voor mama gaat me wat ver... Juist ook omdat andere mensen dat niet voor je kind over hebben en je dan bij een ander constant moet opletten.

knuffel

mamaMarije
Global Moderator
Super Mama

Lief: +16/-0

« Antwoord #6 Gepost op: April 14, 2008, 14:18:46 »

hier staan een aantal dingen altijd al op kindonvriendelijke hoogte...ze kunnen er namelijk niet bij  Knipoog
Maar tv en dvd-speler staan wel binnen handbereik en als ze daar aanzaten dan zei ik er idd wat van en werden ze ergens neer gezet waar speelgoed lag of iets waar ze wel mee mochten spelen/ aanzitten. Dit kan met een verse kruiper soms wel tig keer achter elkaar zijn.... maar uiteindelijk was de magie wel over: veels te irritant zo'n mama die je steeds weer weg komt halen denk ik.

Planten staan nog gewoon waar ze stonden, nooit van gegeten (ja door de katten), heb ook nog waxinelichtjes in de vensterbank staan... die moeten alleen aan de kant als vrienden met kinderen langskomen die thuis dus wel alles uit de weg hebben.... ja dan is het best leuk om zo'n waxinelichtje eruit te gaan peuteren: kennen ze niet van thuis denk ik.

Voor de veiligheid staan wel altijd de traphekjes dicht, zitten de deuren op knippen dan wel op slot zodat er niet ineens een peuter dan wel dreumes (die sinds kort bij de deurklink kan) op straat staat en staan er geen giftige dingen in kastjes waar ze bij kunnen.

jom
Zuigeling
*

Lief: +1/-0

« Antwoord #7 Gepost op: April 14, 2008, 14:37:59 »

Hallo allemaal,

Bedankt voor de tips!
Dat is dus inderdaad een combi van kind weghalen en duidelijk verbieden.
De opvoeding is begonnen!! Schrik!
Toch geniet ik er ook enorm van; prachtig toch, de wereld ontdekken. Enne, de box blijft echt nog wel een poos in de kamer staan, vermoed ik.

Groeten Jom
Ageeth
AdminiGEETHer
Super Mama

Lief: +25/-0

« Antwoord #8 Gepost op: April 14, 2008, 22:37:53 »

Hoi hoi,

Een box is dan nog wel fijn idd!
Hier pak ik Kyan zijn handje en zeg Nee kyan en haal zijn handje weg bij wat niet mag.
Bij 3 keer zet ik hem ergens anders neer.

Maar het blijft lastig, maar we hebben niets weg gezet.
Hij zit dus regelmatig in het kastje met de dvd speler en weer nu al hoe die werkt!
Kan hem aanzetten, schijfje erin en weer uit....
En een puzzel gaat nog niet?  Wat Wat? Wat?
Ach...het is maar waar je interesse ligt blijkbaar.

Groet Ageeth

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: