Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
borstvoeden.info Tickers
Nieuws: De Links Voor de Chat het Foto-Album en de Voorpagina. Staan vanaf heden gewoon zoals het hoort als knoppen in de menu balk. Ja je leest het goed er is ook een link naar de VoorPagina.

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. Januari 09, 2009, 02:23:33

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Vanaf wanneer speen afbouwen???  (gelezen 282 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
mamatorist
Superplusmama
Global Moderator
Super Mama

Lief: +21/-1

« Gepost op: November 11, 2008, 12:16:23 »

Onze kleine man is nog erg gehecht aan zijn speentje. Als we weg gaan neem ik hem niet meer mee eigenlijk, want ik vind hem daar te groot voor worden. Nu dat goed gaat neem ik de speen niet meer mee als hij van bed af komt, maar daarin verschil ik dus van mening met manlief. Hij vind dat ik hem niet te vlug groot moet willen en dat hij pas als hij twee jaar is van de speen af hoeft te gaan. Terwijl ik zoiets heb van hoe eerder hoe beter. Ik vind het vreselijk als kinderen praten met een speen in de mond en wil dat bij Stijn dus voorkomen. Tevens heb ik het idee dat Stijn beter eet als hij niet al heel de dag met dat ding in zijn mond heeft gelopen.

Vanaf wanneer zijn jullie gestopt/gaan jullie stoppen met een speen??? En hoe deden julle dat? Ook net als ik?

knuffel

mamaMarije
Moderator
Super Mama

Lief: +24/-0

« Antwoord #1 Gepost op: November 11, 2008, 13:02:04 »

op de leeftijd die Stijn nu heeft was de speen al een tijdje alleen voor in bed (of een lange autorit moest rond slaapjestijd vallen dan mocht die mee in de auto) en dat wisten ze allebei prima.
Uit bed? Dan de speen in bed mikken... wil je je speen houden dan blijf je maar in bed  bloost de pan uit

Bij Thymen wou ik toen de speen eraf hebben rond 1,5 maar met de geboorte van zijn kleine broertje vonden wij het handiger eeeeeventjes te wachten nog.
Hij was uiteindelijk 20 maand toen wij hem gewoon niet meer gegeven hebben. Hij heeft er misschien in totaal een kwartier om gehuild dat hij een speeeeentjuuhhhh wou en daarna was het klaar.

Matthijs had ik op die leeftijd in eerste instantie van de speen, maar toen ging hij logeren bij opa&oma en had er nog een speen in de tas gezeten en mijn moeder ging er vanuit dat die mee in bed mocht.... Matthijs vond dat wel prima  das fijn

Tijdje later begon hij als aandacht trekken/ tijd rekken in de avond zijn speen uit bed te mikken zodat wij langs zouden komen om hem die terug te geven.
Lag die speen op een gegeven moment onder het bed en hebben we net alsof gedaan dat we er niet meer bij konden en gezegd dat we geen nieuwe meer gingen halen.... hij heeft iets langer volgehouden dat hij zijn speentjuh wou hebben... maar over 3 dagen verspreid zal hij er echt niet langer dan een halfuur om gehuild hebben.

Persoonlijk vind ik speentje geen klein houden dan wel snel groot willen hebben.... er zijn genoeg andere dingen waarin hij nog jullie lekkere kleine ventje kan zijn toch?
Als Junior straks ook een speentje wil dan mag dat... en dan leren we dat ook weer af zoals bij de heren is gegaan....

Anouschka
Super Mama

Lief: +12/-0

« Antwoord #2 Gepost op: November 11, 2008, 13:06:23 »

Zo zeg, dan hebben wij van begin afaan wel grote kinderen!  wat zeggie?
Bij ons hebben ze geen van 3en ooit een speen gehad. Ze spuugden die uit of het vies was. Nele had het misschien in het begin wel kunnen wennen. Maar we hebben het gewoon niet gedaan.

Ik weet dat mijn schoonzus haar oudste ook alleen in bed een speen liet hebben. Wij hebben haar eigenlijk nooit met een speen rond zien lopen. Ik vind  het ook vies hoor. Dat ding kan vallen en dan meteen weer in dat mondje.  KOTS
Als ik jou was liet ik ''m ook lekker in Stijn zijn bedje liggen!

Maar... misschien ieder zijn mening?
Trouwens, nu al afwennen zal alleen maar ten goede komen voor zijn gebit.  Knipoog

knuffel

Groetjes Anouschka
supertrotse mama van Jurriën (12 j), Debbie (9 j) en Nele (1j, geb. 12 sept. 07)

mamavanfloor
Moderator
Super Mama

Lief: +8/-0

Onze vreugde in ons leven !!!

« Antwoord #3 Gepost op: November 11, 2008, 13:25:53 »

Floor heeft ook nog steeds een speen, wel alleen in bed of als ze in de auto zit rond slaaptijd, we willen het nu echt af gaan bouwen en gebruik gaan maken van sinterklaas, zodat ze hem in haar schoen stopt voor zwarte piet en dat deze hem dan aan de kleine kindjes geeft die hem nog nodig hebben, hoop dat het werkt, weet ook dat er een boek is van difrax, stoppen met foppen, kan je in 15 dagen een speentje afleren, dat is dan onze volgende optie mocht sinterklaas niet werken.

Succes !!!!!!

superlynn
Moderator
Super Mama

Lief: +5/-0

« Antwoord #4 Gepost op: November 11, 2008, 13:33:21 »

Hi,

Lynn had eigenlijk tot anderhalf altijd een speen, ik was overdag veel aan het wandelen, en sliep ze dus buiten in de kinderwagen(al wandelend ikke dan)
Maar ik werd af en toe echt gek van dat ding die dan overal en nergens lag, dat ik heb gezegd net na de geboorte van Liam, dat ding blijft boven. Mocht ze nu ziek zijn, dan mag ie mee naar beneden, anders niet.

Liam fiept nog wel veel, maar is ook meer rust vor ons, hij mag hem vanaf ook ongeveer dezelfde leeftijd niet meer hebben beneden.
Sowieso over straat niet meer als ie kan lopen, vind ik echt geen gezicht.

Ik zie ooit kinderen van drie nog met een fiep over straat, vind ik er niet uitzien. En praten doen ze straks ook zonder fiep, anders kan ik ze niet verstaan.
X

Ageeth
AdminiGEETHer
Super Mama

Lief: +36/-0

« Antwoord #5 Gepost op: November 11, 2008, 14:02:23 »

Hoi hoi,

Kyan heeft ook nog een speen, maar dan alleen in bed of als hij gaat slapen in de auto.
Heb hem geleerd zelf zijn knuffel en speen in zijn bed te doen als hij eruit kwam.
Dat gaat goed hier.
Er zijn tijden geweest zo rond een jaar dat we steeds terug konden om speen weer terug te geven.
Nu is dat niet meer zo en zie ik nog geen noodzaak om hem de speen 's nachts in zijn bedje niet te geven.
Zie trouwens wel vaker dat hij hem helemaal niet meer in heeft, gaat waarschijnlijk vanzelf denk ik.

Groet Ageeth

jomama
Peuter

Lief: +1/-0

« Antwoord #6 Gepost op: November 11, 2008, 15:32:17 »

Hier ligt de speen alleen in bed, de box of auto. De box is nu een rustpunt waar hij tweemaal per dag voor het slapengaan even bij zit te komen van de dag en dan al heerlijk met zijn speentje kan tutten. (gelijk een stuk leuker om de box in te gaan). In principe is hij dit vanaf het begin af aan gewend, al heb ik wel een tijdje na het voeden hem zijn speentje moeten geven om nog even te sabbelen, omdat zijn zuigbehoefte zooo enorm was, dat hij anders altijd huilend van de borst af ging, en dat vond ik zelf niet zo prettig.
Ik ga denk ik zijn speen pas afbouwen als ik het kan uitleggen aan hem, waarom, wanneer dat moment zal komen weet ik nog niet.

kirstenmv4
Super Mama

Lief: +4/-0

mijn kids apr 2008

« Antwoord #7 Gepost op: November 11, 2008, 15:59:59 »

Mijn meiden waren ongveer 3 tot bijna 4 toen ze hun zpeen helemaal kwijt waren. Ik heb ze wel vanaf een jaar of 2 de speen alleen in bed gegeven maar helemaal met bijna 4 toen heb ik ze een kadootje bveloofd als ze 1 week zonder speen zouden slapen dat zei ik meestal vanaf een jaar of 3 maar dan wilde ze het nog niet. Ja wat de "juiste"leefdtijd is voor speenloosheid geen idee ik denk dat je een beetje moet doen wat je zelf het beste vind.

Liefs Kirsten smile

esther mv 3 meiden
Super Mama

« Antwoord #8 Gepost op: November 11, 2008, 16:18:28 »

Tja wanneer bouw je de speen helemaal af? Hier waren ze ook 3 a 4 jaar toen ze hem wegdeden.
 Ik denk dat je kind het uiteindelijk zelf heel goed aan kan geven desnoods met een beetje aanmoediging van de ouders, maar de ene ouder vind dat een kind al voor het jaar ontspeend moet zijn en de ander is daar wat flexibeler in. Maar ja, een duim hak je er ook niet zomaar af..........

mamaMarije
Moderator
Super Mama

Lief: +24/-0

« Antwoord #9 Gepost op: November 11, 2008, 17:11:09 »

dat vind ik dus wel een voordeel van een speen... die duim hebben ze dus idd altijd bij de hand, leer dat maar eens af!
Zelf heb ik heel lang geduimd (eh niet helemaal, want ik had mijn wijsvinger ipv duim in de mond).
Thymen had na zijn geboorte heel snel ook die vinger in zijn mond, maar door het infuusje in zijn hoofd was dat vrij lastig... hij trok namelijk het infuus eruit door die ongecontroleerde pas geboren baby bewegingen. Toen zijn zijn handjes 'vast' weg gestopt, want dat vonden we nog altijd minder zielig dan dat infuus meerdere keren opnieuw te laten prikken.
Zuigbehoefte was wel groot, dus dan maar een speentje... en dat vond hij prima hihi.

mamatorist
Superplusmama
Global Moderator
Super Mama

« Antwoord #10 Gepost op: November 11, 2008, 19:04:33 »

Mijn oudste weigerde elke speen die we hem aanboden en was vanaf dag één dol op zijn duimpje. soms zit hij nu tv te kijken en stopt dan ook zijn duim in zijn mond. Als ik het zie dan doet hij het niet maar stiekum. Ik heb weleens zijn duim met zwarte peper ingewreven en toen heeft hij het een poos niet gedaan. Een speentje is dan idd makkelijker af te leren/pakken.

knuffel

esther mv 3 meiden
Super Mama

« Antwoord #11 Gepost op: November 11, 2008, 22:35:02 »

Js een speen is iid makkelijker af te leren, maar ik vond het zelf (mijn duim) zo ontzettend lekker om lekker te hangen alls ik moe was. Duim in me mond doek erbij heerlijk. Dat was echt zo'n gevoel van thuiskomen..

mamatorist
Superplusmama
Global Moderator
Super Mama

« Antwoord #12 Gepost op: November 12, 2008, 18:27:57 »

Ik heb sinds gisteren alledrie de speentjes in het ledikantje van Stijn gelaten en dat ging goed. Als hij wakker is vraag ik hem de spenen en hij geeft ze aan mij. Dan kijken we even naar buiten naar de eendjes die bijna altijd wel voor het huis zitten. En dan is het goed. De speentjes verstop ik onder zijn labellabeldoekje en vandaag zocht hij steeds naar zijn speentjes en was dolblij dat ze onder zijn doekje lagen.

knuffel

mamavanfloor
Moderator
Super Mama

Lief: +8/-0

Onze vreugde in ons leven !!!

« Antwoord #13 Gepost op: November 17, 2008, 08:17:30 »

Zoo hier is de speen vertrokken naar sinterklaas gisteren, ze heeft hem zelf aan sinterklaas gegeven, wou hem eerst via de schoen laten doen maar dacht dat echt aan sinterklaas geven iets werkelijker was, ze vroeg er gisteren wel om toen ze naar bed ging maar accepteerde het ook dat ie bij sinterklaas was nu en dat terwijl er nu ook waarschijnlijk een oorontsteking zit, zou je net zien......maar vannacht lekker geslapen, 1 keertje eruit gemoeten om een bekertje water te laten drinken en ging daarna weer lekker slapen.

De fles wordt nu ook hard minder ze drinkt ook gewoon melk nu uit een beker, er komt dus ook steeds minder melk in de fles  YEAH

Wordt het toch nog een speen en flesloos eindjaar hier....

Groetjes Nicole

mamatorist
Superplusmama
Global Moderator
Super Mama

« Antwoord #14 Gepost op: November 17, 2008, 08:31:58 »

Zo dat is knap van Floor!!! Wat een grote meid word ze dan ineens Nicole. Goed van haar hoor!

knuffel

Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: