Hoi Corrie,
Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!
Nu is mijn vraag, doe ik hier goed aan of moet ik haar zelf laten loskomen
Ik zou haar inderdaad zelf laten bepalen wanner ze klaar is. Dus gewoon aan 1 borst laten drinken totdat ze vaker moet zuigen voordat ze kan slikken, of wanneer ze alleen nog maar sabbelt. Als ze daarna nog honger lijkt te hebben kun je haar een tweede borst aanbieden. Ook die mag je in principe laten drinekn tot ze vanzelf loslaat of niet meer effectief drinkt.
We laten haar ook nog steeds op haar zij liggen.
Ik zou haar inderdaad lekker op haar zij leggen.. mocht ze dan moeten boeren of spugen dan kan ze dat makkelijk kwijt zonder zich in wat opgegeven melk te verslikken. Zorg wel dat ze niet op haar buikje door kan draaien. Je kan ook zoals Yfke al zegt het hoofdeinde van het bed iets verhogen door bijvoorbeeld iets van een telefoonboek onder de pootjes van het bed aan het hoofdeind te leggen (een paar cm is al genoeg)
Het "hangwiegje" dat ze beschrijft is dan in principe niet nodig omdat met een kleine helling je kindje echt niet zo gemakkelijk naar het voeteneind schuift (wat als ik het zo lees de bedoeling is van dat "wiegje") Als de helling van het bedje te groot is zal de zwaartekracht ervoor zorgen dat het hoofdje van je kindje wat opzij zakt, net zoals wanneer je haar tegen je schouder draagt en dat lijkt me in slaap alles behalve prettig en niet goed voor je kindje!
haar ontlastig kan soms dagen uit blijven
Dat is bij borstgevoedde kindjes over het algemeen geen probleem. Borstvoeding kan volledig door de darmen worden opgenomen. Wanneer je kindje alle voeding lekker gebruikt om van te groeien kan het zijn dat er geen "afval" is. Als de ontlasting dan na eebn paar dagen gaat komen kunnen ze soms wat kramperig zijn en enorm persen. Het vinden van de uitgang (om het zo maar even uit te drukken) is soms nog wat lastig waardoor het wat langer duurt voordat de ontlasting eruit komt. Zolang de ontlasting gewoon zacht is is er niets om je zorgen over te maken.
's avonds wat "peiperiger" zijn is ook heel normaal in de eerste weken. Je schrijft ook dat ze overdag huilerig is. Misschien dat je daar wat meer over kunt vertellen zoals Nynke ook al vraagt...
Groetjes, Martine