Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
borstvoeden.info Tickers
Nieuws: De Links Voor de Chat het Foto-Album en de Voorpagina. Staan vanaf heden gewoon zoals het hoort als knoppen in de menu balk. Ja je leest het goed er is ook een link naar de VoorPagina.

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. September 07, 2008, 23:23:59

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: gekolfde melk weggooien met spruw?  (gelezen 167 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
MamAnne
Zuigeling
*

Lief: +0/-0

« Gepost op: Maart 28, 2008, 22:24:30 »

Heb vanmorgen op het CB te horen gekregen dat Sam en ik spruw hebben  Huilie

Moet ik nu alle gekolfde flesjes melk uit de vriezer weggooien?

Hoop het niet want die heb ik met bloed, zweet en tranen  Huilie bij elkaar gekolfd.

Het zijn maar 5 flesjes, maar toch....
Nynke Bal
Office iets¿
Administrator
Super Mama

Lief: +21/-0

Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!

« Antwoord #1 Gepost op: Maart 28, 2008, 22:30:54 »

NEEEEEEEEEEEEEE Niet weggooien!!! Alleen even een sticker opplakken dat er waarschijnlijk spruw in zit. Voordat je het gaat gebruiken even bijna tegen de kook aan brengen, daar een paar minuten op laten zitten (niet koken dacht dat 70 graden wel voldoende was, maar wel even goed heet houden) en dan kan je het na het afkoelen gewoon geven. Spruw overleeft die temperaturen niet. Kee... antistoffen vinden het ook niet fijn, maar je melk is nog wel steeds moedermelk en heeft zijn/haar voedingswaarde nog steeds.

Hoe ga je nu behandelen? Wat heb je voorgeschreven gekregen? Bij voorkeur na iedere voeding smeren he? De totale dagdosis delen door het aantal voedingen wat je ongeveer geeft en dat na iedere voeding in zijn mondje goed verdelen. En vergeet je tepels niet te behandelen en je hygiène in acht te nemen (alles wat met melk in aanraking komt op 60graden wassen, iedere dag schone bh, iedere voeding schone zoogcompressen, handen goed wassen na verschonen, etc.)

Ik doe het nu even snel in vogelvlucht, want zou eigenlijk graag even weten wat ze je voorgeschreven hebben en hoe je het volgens hun zou moeten doen.

Sterkte Groetjes Nynke

Ilse501
Dreumes
**

Lief: +2/-0

Achter de wolken schijnt de zon.

« Antwoord #2 Gepost op: Maart 28, 2008, 22:32:58 »

He bah, wat naar dat jullie spruw hebben. Hebben jullie er veel last van?

Nee hoor, dat hoeft niet. Je zult ze even moeten markeren (sticker met sterretje erop of zo) en dan bij gebruik eerst goed verhitten (tegen kookpunt aan geloof ik). Er gaan dan wel stoffen verloren, maar het is altijd nog veel beter dan kunstvoeding.
Nou ja, Nynke heeft het uitgebreider opgeschreven. op het sbo-forum staat ook een duidelijk behandelplan trouwens.

Groetjes,
Ilse mv
Bastiaan (26-05-03, 10 + 9,5 + 4 maanden gekolfde mm)
Joris (31-12-04, 19,5 + 3 maanden gekolfde mm)
Pieter (11-03-07, 12 weken gekolfde mm en nu lekker live aan de borst!)
3 maanden gekolfd voor een lief, klein meisje
MamAnne
Zuigeling
*

Lief: +0/-0

« Antwoord #3 Gepost op: Maart 31, 2008, 11:19:15 »

Ik heb voor Sam Nystatine Labaz gekregen wat ik 4 x per dag in zijn mondje moet smeren.

Voor mijn tepels en zijn billen Miconazolnitraat waarmee ik zijn billen 2 x per dag moet insmeren en mijn tepels na elke voeding dun insmeren.

Vraag me alleen af of ik die creme nu wel of niet moet afvegen voor de volgende voeding??

Balletje
Global Moderator
Super Mama

Lief: +30/-4

Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet

« Antwoord #4 Gepost op: Maart 31, 2008, 11:33:21 »

Hai Anne,

Als je de miconazol dun aanbrengt, is het al ingetrokken als je weer gaat voeden (ja tenzij je binnen een kwartier weer gaat voeden  Knipoog ) Maar je mag natuurlijk wel je borst even aflappen met een vochtig washandje als je dat prettiger vindt. De nystatine heb je iig een herhaalrecept van nodig. Dit omdat je nog moet doorbehandelen als de symptomen al verdwenen zijn. Maar ook de Nystatine liever na iedere voeding doen....

Even gekopieerd uit het stuk over spruw op de site van Gonneke van Veldhuizen lactatiekundige IBCLC:
Citaat
De meeste artsen zullen bij spruw nystatine of miconazol voorschrijven. Van beide is er een orale toepassingsvorm voor in de mond van de baby en een uitwendige toepassingsvorm voor op de borsten. Gebruik zowel de orale als de uitwendige vorm na elke voeding of minimaal 8 keer per etmaal. Breng het middel zeer dun aan. Verdeel de aangegeven dosis (meestal 4 keer per etmaal) in kleinere porties om met dezelfde hoeveelheid vaker te behandelen. Schimmels vermeerderen zich zeer snel, wat met 4 behandelingen per etmaal niet kan worden bijgehouden. Nystatine is vaak minder goed werkzaam omdat de schimmel resistent wordt. Miconazol kan ernstige allergische reacties oproepen, die sterke overeenkomst vertonen met spruw symptomen.

Lees het stuk maar even op de site van Gonneke, is fijn leesvoer!

Beterschap! Groetjes Nynke

Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: