haasnoot.m
Zuigeling
Lief: +0/-0
|
 |
« Gepost op: September 15, 2007, 16:15:16 » |
|
Ons dochterje van 7 weken drinkt prima. Ik lig momenteel met de 4e borstontsteking op bed en heb sterk het vermoeden dat het komt door het voeden op verzoek. Het patroon van voeden is zo wisselend dat ik dan weer met overvolle borsten zit en dan weer juist niet. Ik denk dat het voor mij beter is om toch wat meer regelmaat in de voedingen te hebben om zo te voorkomen dat mijn borsten overvol raken. Heeft iemand tips hoe ik dat het beste aan kan pakken zonder dat het ten koste gaat van ons dochtertje?
Alvast bedankt! Marjan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ageeth
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: September 15, 2007, 17:40:29 » |
|
Hallo Marjan,
Helaas geen tip voor je om te voeden op schema, ik heb altijd gevoed op verzoek. Je zou ook eens kunnen kijken of ze de borst wel goed leeg krijgt en pas de volgende aanbieden als dit echt zo is. Wel op letten dat je dan bij de volgende voeding weer begint met de borst waar ze dus het laatst (het toetje) uit heeft gedronken. Misschien wist je dit al...maar dacht als niemand het tegen je heeft gezegt blijf je ook zoeken....
Wel erg naar een bo...lukt het om voldoende rust te krijgen met de andere kinderen om je heen? Beterschap! Hoop dat het snel weer wat beter gaat!
Groetjes Ageeth
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nynke Bal
Office iets¿
Administrator
Super Mama

Lief: +21/-0
Nynke Bal, Balletje en Nynke ben ik allemaal!
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: September 15, 2007, 17:54:27 » |
|
He, balen Marjan!
Borstontsteking is absoluut geen pretje! Is het misschien een optie om gedeeltelijk te gaan blokvoeden? Dat je een periode van om en nabij drie uur één borst aanbiedt? Dus wel voeden, maar met je leegste borst als je dochter tussentijds komt? Dat zal je productie misschien iets stabieler houden. Let alleen wel op dat je geen regeldagen mist he? Blokvoeden is immers eigenlijk puur bedoeld om productie iets te remmen.
Je hebt nu je vierde kind aan de borst, dus zal waarschijnlijk ook wel snel genoeg herkennen wanneer je je productie weer moet gaan regelen. Let goed op haar plasluiers en doe het blokvoeden niet constant, maar meer op het moment dat ze erg onrustig is. Nu ben je waarschijnlijk iedere keer van borst aan het wisselen, dat heet wisselvoeden en krikt je productie juist op.
Maar aan de andere kant vertelde je in je voorstelberichtje dat je dit soort problemen iedere keer had in het begin, maar dat het na een periode dan wel altijd goed gaat. Zou het kunnen zijn dat het aanleggen in het begin nog niet helemaal lekker gaat? Omdat je kleine meid nog relatief klein is en aanhappen dan lastiger is? Vanaf wanneer ging het bij de anderen beter?
Groetjes Nynke
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mamatotje
BANNED
Dreumes
Lief: +4/-7
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: September 15, 2007, 20:50:54 » |
|
Ha Marjan,
Ik zou je eigenlijk wat vraagjes willen stellen. Je zegt dat je dan weer wel/niet met volle borsten zit, zie je daar een patroon in? Is dat dan weer een dag wel, dan weer een dag niet? Of is het in de ochtenden wel en in de avonden bijvoorbeeld niet.
Hoe drinkt je kleine?! Altijd even lang?
Hoe veel voedingen per dag krijgt ze ongeveer?
Hoe doet ze het verder kwa groei en luiers?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
haasnoot.m
Zuigeling
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: September 17, 2007, 13:01:33 » |
|
Hallo allemaal,
Heel hartelijk dank voor jullie uiygebreide reacties.
Inmiddels gaat het wel wat beter. Koorts en pijn is weg. Wel nog wat slapjes. In het weekend goed kunnen bijkomen. Nu ook wel, de 3 ouderen zitten allen op school incl. overblijven. Dat moesten ze ook toen ik nog werkte, dus houdt ik dat er in tot ik weer aan het werk ga. Nu mijn reactie op jullie reactie: productie opkrikken zal niet nodig zijn, ik heb altijd genoeg gehad. Misschien juist door het wisselvoeden wat ik inderdaad doe. Met blokvoeden ben ik juist bang dat er een overvol raakt. Maar het verhaal dat ik dan de productie tegen ga klinkt ook logisch. Het happen van Lisette is direct vh begin af aan goed gegaan. Daarom vind ik het ook zo raar dat ik desondanks toch kloven, vreselijke sttuwing en ontstekingen heb gehad tijdens en vlak na de kraamweek. Ik kan mij, eerlijk gezegd, niet meer herinneren v.a. wanneer het bij de anderen probleemloos ging. Bij de 2e ging ik helaas na 4 mndn modderen en kapotte tepels (met puss en bloed) en de zoveelste ontsteking er zelf aan onderdoor en zijn we op de fles over gestapt. Toen begon de ellende pas goed: Sanne bleek ernstig allergisch te zijn....... Vandaar ook dat ik extra gemotiveerd ben de bv vol te houden. Met dieet. Nu nog even de antwoorden op de vragen die gesteld werden: Poep- en plasluiers zijn in ruime mate aanwezig. Ze drinkt ook goed en stevig door en over het alg. zo'n 3 kwartier de eerste (is dat niet erg lang? `de vorige 3 waren veel sneller klaar). Dan even pauze met verschoning. dan drinkt ze aan de andere ook nog eens 20 min, waarna ze een tijdje rustig sabbelt (misschien moet ik haar eerder loskoppelen?). Ze krijgt ong 8 voedingen per dag. Afh. van of ze de nacht doorslaapt. Al of niet volle borsten is heel wisselend: kan per dag verschillen, maar het meest toch 's morgens. Lisette groeit verder super! En is ook nagenoeg altijd goed te spreken.
Kunnen jullie wat met deze extra info?
Gr. Marjan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mamatotje
BANNED
Dreumes
Lief: +4/-7
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: September 17, 2007, 13:42:21 » |
|
Toch twijfel ik aan het goede happen. Ik kan me niet voorstellen dat je een BO op kunt lopen door het voeden op verzoek, dan nog tot 4 keer toe in 7 weken ook.
Het volle gevoel in de ochtend is normaal, het prolactine gehalte is snachts hoger dan overdag, dan wordt dus de meeste productie aangemaakt.
3 Kwartier klinkt lang ja, maar de ene baby drinkt nu eenmaal langer dan de andere, misschien eerder afkoppelen en na de luier nog even na laten drinken aan die kant voor voldoende achtermelk? Dus 1 borst per keer voeden? Laten sabbelen zou ik zeker niet doen, dat werkt ook kloven in de hand.
Het blokvoeden zou mijn pakkie aan ook niet wezen, mijn borsten schieten ook tegelijk toe en dan raakt de ene ook overvol en loop je zo weer risico op ontstekingen. Ik weet van vrouwen waar het wel werkt, bij mij niet.
Hoe zwaar is Lisette nu? Hoe slaapt ze snachts? Ik vind 8 voedingen op een dag trouwens niet eens zo gek.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
haasnoot.m
Zuigeling
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: September 20, 2007, 10:36:24 » |
|
Hallo,
Volgens mij zit het met het happen echt wel goed. Je hebt me wel aan het denken gezet.... zodoende ben ik de dag/dagen nog eens terug gaan halen voor mijn (hopelijk) laatste bo. De 3 nachten daarvoor had ik gemiddeld maar 4 uurtjes geslapen en die uurtjes heb ik niet ingehaald. Overdag van hot naar her, waarbij de voedingen de rustmomenten zijn. Maar de dag voor de bo (bo kwam in de nacht opzetten) waren zelfs de voedingen geen rustmoomenten. Daarbij had ik voor het eerst een bvshirt van H&M aan. Leek ideaal, maar op de plek waar je de flap omhoog diet knelde deze. En juist daar zat de ontsteking. Ik denk dat daarmee de puzzel klaar is. Alhoewel...... ik voel mij vandaag opnieuw weer minder. Ik weet niet of je dat gevoel herkent van kriebelige borsten? Dat je al die melkkanaaltjes voelt 'rommelen'. Ik vind het allemaal nog niet ontspannen gaan. ik zet dit ook maar een op het forum: misschien dat meer mensen het herkennen?
Jij in elk geval bedankt voor het meedenken! (Lisette weegt ruim 10 pond en slaapt de nachten bijna altijd door tot een uur of 5 a 6)
Gr. Marjan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|