Forum @ Borstvoeden.info, dé plek om je ervaringen te delen!
borstvoeden.info Tickers
Nieuws: Vanaf heden is het ook mogelijk om in het forum direct filmpjes van Youtube af te spelen. Gebruik het youtube-icoontje in het post-formulier. Plaats daarin de directe link naar het filmpje en kijken maar!

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. Augustus 29, 2008, 08:01:22

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: spruw, spruw en spruw!!  (gelezen 588 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
marieke123
Zuigeling
*

Lief: +0/-0

« Gepost op: Mei 14, 2008, 16:52:29 »

hallo allemaal,

Bij mijn vorige kindje ben ik wanhopig geworden van de spruw die iedere keer weer ontstond. Kon ik weeeer smeren en superhygienisch alles ontsmetten, over de pijn nog maar niet te spreken...Na 6 maanden ben ik er op advies van de huisarts mee gestopt. Destijds was ik er ook zooo moe van en kon ik niet goed inschatten wat ik anders had kunnen doen. Achteraf zou ik willen dat ik het toch langer had volgehouden.
Nu ben ik opnieuw zwanger en maak ik me weer zorgen. Mijn tepels zijn erg droog en ik vraag me af of ik me nu al schrap moet zetten voor de eerste spruw?! Wie heeft er ook zo'n nare ervaring door spruw en weet voor mij de gouden truc?!
Ik probeer me te ontspannen en te denken aan dat het bij dit kindje niet hetzelfde hoeft te gaan, maar ja, het spookt wel vaak door mijn hoofd!
Alvast bedankt voor het meedenken!
Marieke
Balletje
Global Moderator
Super Mama

Lief: +30/-4

Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet

« Antwoord #1 Gepost op: Mei 14, 2008, 18:09:09 »

Hai Marieke,

Welkom op borstvoeden.info! Oi dat heeft zeer gedaan bij jou zeg! Spruw is een ellendige schimmel die als je er gevoelig voor bent, snel de kop kan opsteken. Je kan nu al wel met probiotica aan de gang, dat verhoogt je weerstand en geeft dus de schimmel minder kans. Er zijn ook speciale candida diëten, die er voor kunnen zorgen dat jouw lichaam niet meer zo uitnodigend is voor die schimmel. Maar om die maatregel nu al te gaan nemen?

Ik weet niet hoe je toen de spruw behandeld hebt en of je het toen na iedere voeding smeerde... dat is namelijk de meest effectieve behandelmethode. Iedere keer als je niet smeert na het voeden, heeft de spruw tijd om zich weer te vermeerderen. De middelen die de huisarts voorschrijft zijn meestal alleen bedoeld om het milieu in de mond en op je tepel zo te bewerken dat de spruw niet meer kan groeien, maar het dood de schimmel niet.

Je zou dit keer (als je al spruw krijgt) Gentiaan Violet kunnen overwegen. Dit is een heel ouderwets middeltje maar dit doodt de spruw wel. Kijk maar eens op www.eurolac.net bij http://www.eurolac.net/index.php?p=16 hier staat een heel artikel over spruw en hoe je het kan behandelen.

Probeer wel gewoon te genieten he!!! Nu droge tepels betekent niet dat je al spruw hebt! Je hormonen zijn druk bezig in je lichaam. Als de tijd er rijp voor is, worden je tepels ook voorbereid...

Groetjes Nynke

Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée

marieke123
Zuigeling
*

Lief: +0/-0

« Antwoord #2 Gepost op: Mei 16, 2008, 15:25:31 »

Dankjewel voor je antwoord, ben idd toen met daktarin in de weer geweest.
Ik ga me nu verdiepen in de gentiaan violet, heb jij daar zelf ervaring mee?
En nogmaals, ik realiseer me ook wel dat het niet altijd zo hoeft te gaan, probeer het ook wat te relativeren voor mijzelf, maar ja, soms...!!!
groeten Marieke
P.S. die probiotica; dat is toch actimel/yakult toch?
Balletje
Global Moderator
Super Mama

Lief: +30/-4

Ik geef borstvoeding met hypoallergeen dieet

« Antwoord #3 Gepost op: Mei 16, 2008, 16:15:11 »

Hoe heb je die dactarin gebruikt? Na iedere voeding? Of zoals dokters vaak voorschrijven.. maar vier keer per dag...

De gentiaan heb ik idd bij jongste gebruikt. Ik vind het echt super spul! Maar één keer per dag strijd... kortere behandeltijd en toch effectief.

In yakult/actimel zit wel wat probiotica, maar je kunt vaak beter gewoon poeder halen, wat je zelf aan kan maken. Ben je vaak goedkoper uit (uiteindelijk) omdat je niet apart voor het merk hoeft te betalen en iedere keer van die flesjes moet halen. Bovendien is zelfmaak vaak lekkerder dan die standaard flesjes met standaard inhoud.

Groetjes Nynke

Nynke Bal, Balletje en Nynke zijn allemaal één en dezelfde persoon! Kortom, de mama van Irene, Anne en Renée

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: