">
In samenwerking met het Leids Universitair Medisch Centrum wil PREVENTCD onderzoeken of het regelmatig toedienen van een kleine hoeveelheid gluten aan een baby het ontwikkelen van een glutenintolerantie kan voorkomen. Hiervoor zoeken ze dus moeders die in verwachting zijn en waarvan de kinderen een verhoogde kans hebben op glutenintolerantie, of pasgeboren baby's die erfelijk belast zijn. De moeders wordt dringend geadviseerd borstvoeding te geven, aangezien dit de beste bescherming geeft. Ik kwam bij PREVENTCD via een artikel in het Reformatorisch dagblad
Het kromme vind ik alleen dat de kinderen dus vanaf vier maanden gluten krijgen toegediend. Dit terwijl de WHO adviseert om zes maanden exclusief bv te geven. De artsen zeggen dat het absoluut geen kwaad kan, maar ik zet daar mijn vraagtekens bij, je beschadigt toch het beschermende laagje. Wat is jullie idee hierbij? Tuurlijk allergie is niet voor iedereen bekende stof... maar wat zegt jullie gevoel? Zouden we er richting die organisatie wat van kunnen zeggen?
">
Kan glutenintolerantie in de toekomst worden voorkomen?
Onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) zijn op zoek naar aanstaande ouders van baby’s met een verhoogde kans op coeliakie. Coeliakie is een chronische aandoening veroorzaakt door overgevoeligheid voor gluten. Gluten bevinden zich in verschillende graansoorten zoals tarwe, gerst en rogge. Baby’s hebben een verhoogd risico op coeliakie als zij ouders, een broertje of een zusje hebben met deze glutenintolerantie. Binnenkort starten wetenschappers met een onderzoek dat moet uitwijzen of coeliakie kan worden voorkomen.
Meer in lees verder
|