Mocht inloggen niet geheel lukken. Of er andere fouten optreden. Raden wij aan om via het forum in te loggen. Of even hier klikken. Sorry voor enig ongemak hier word aan gewerkt.
|
|
Geschreven door Nynke Bal
|
|
woensdag 13 juni 2007 |
|
Is bruin bier goed voor de borstvoeding? Het is een hardnekkig fabeltje, constateert Birgit ten Berg, medewerkster van de Stichting Alcoholpreventie. In een enquête onder zo’n honderd, merendeels hoger opgeleide vrouwen, antwoordde bijna een derde ’ja’ op deze vraag. Terwijl alcohol, of het nou in de vorm van bier of wijn is, juist het tegenovergestelde effect heeft, het zorgt dat de melkproductie moeilijker op gang komt. De alcohol in de melk heeft bovendien effecten op de baby en zorgt voor een verstoord slaap-waakpatroon. Informatie op alcoholpreventie en alcohol en zwangerschap.
Meer hierover in lees verder
Risico’s alcohol tijdens zwangerschap onderschat
Verloskundigen moeten duidelijker waarschuwen
Door Nicole Lucas, redactie gezondheid
Zwangere vrouwen kennen de gevaren van alcohol voor hun ongeboren kind. Toch laten ze dat ene glaasje niet staan.
Een enkel glas alcohol tijdens de zwangerschap wordt niet gezien als een groot probleem, noch door zwangere vrouwen noch door verloskundigen. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit Twente in opdracht van STAP (Stichting Alcoholpreventie).
Wetenschappelijke studies hebben inmiddels duidelijk aangetoond dat ook het gebruik van kleine hoeveelheden alcohol tijdens de zwangerschap schadelijke effecten kan hebben voor de ongeboren baby. De Gezondheidsraad concludeerde op basis daarvan twee jaar geleden dat het enig veilige advies aan vrouwen die zwanger zijn of willen worden daarom ’niet drinken’ is.
Uit het onderzoek onder zo’n honderd, merendeels hoger opgeleide, zwangere vrouwen blijkt dat een ruime meerderheid van hen dat weet. Die kennis blijkt echter niet genoeg om hen ook daadwerkelijk met drinken te laten stoppen. Bijna de helft geeft aan wel eens te hebben gedronken tijdens de zwangerschap. Een deel stopt op het moment dat ze ontdekken zwanger te zijn. „Dat is gemiddeld na vijf weken, dan kan er al veel schade zijn aangericht”, aldus Birgit ten Berg, projectcoördinator Alcohol & Zwangerschap van STAP. Bijna eenderde van de zwangere vrouwen geeft aan te blijven drinken, gemiddeld 1,6 glas per week. „Daaruit blijkt dat het drinken van kleine hoeveelheden alcohol toch niet als een groot risico wordt gezien”, zegt Ten Berg.
Tijdens de bezoeken aan de verloskundigen is alcohol nauwelijks een thema, zo blijkt uit het onderzoek waarbij ook zo’n honderd verloskundigen waren betrokken. Tijdens het eerste consult wordt er gemiddeld tussen de 1 en de 2 minuten aan alcoholgebruik besteed, daarna wordt er doorgaans niet meer over gesproken. „Verloskundigen vragen tijdens het eerste bezoek of een vrouw drinkt. Hoewel ze aangeven een ’nee’ niet altijd te geloven, komen ze er zelden op terug.” Ze vinden het vaak ook een te klein onderwerp om veel tijd en energie in te steken, alcohol wordt beschouwd als maar één factor te midden van vele die invloed hebben op de foetus.
Uit afzonderlijke interviews bleek volgens Ten Berg ook dat, hoewel de meeste verloskundigen het advies van de Gezondheidsraad wel kennen en ook uitdragen, ze daar soms op afdingen. „Dan wordt er bijvoorbeeld gezegd: als je dan toch iets wil drinken, houd het dan bij een half glas”, aldus Ten Berg. „Maar de zwangere vrouw zelf voelt dan misschien minder effect, voor de foetus maakt het geen verschil.” Ook kleine hoeveelheden kunnen leiden tot groeiachterstand en hersenbeschadiging.
Ze benadrukt dat het onderzoek niet tot doel heeft een beschuldigende vinger te wijzen in de richting van verloskundigen. „Alcohol is nu eenmaal een moeilijk onderwerp. Als je er over begint, voelen mensen zich al gauw in de hoek gezet. Verloskundigen moeten erin getraind worden het aan de orde te stellen.” Volgend jaar zal STAP in samenwerking met de Universiteit Maastricht een programma ontwikkelen om het alcoholgebruik terug te dringen.
Het lastige is, aldus Ten Berg, dat alcohol, anders dan roken, niet alleen maar met negatieve gezondheidseffecten wordt geassocieerd. „Mede daardoor is het ook sociaal geaccepteerd. Maar we zouden er veel meer van doordrongen moeten worden dat er situaties zijn waarin je gewoon niet drinkt.” Bron: Trouw
|
|
Laatst geupdate op ( woensdag 13 juni 2007 )
|
|
|