|
Geschreven door Nynke Bal
|
|
woensdag 26 september 2007 |
|
Kleurstoffen en conserveringsmiddelen in voedingsstoffen kunnen een negatieve invloed hebben op het gedrag van kinderen. Ik had dat al ervaren bij kinderen uit onze familie en kennissenkring, ze kunnen echt van het ene op het andere moment compleet veranderen door wat ze eten/drinken. Van een normaal rustig kind naar een overactief soms agressief klein monstertje. Moeders met handen in het haar....
Uit een grootschalige onderzoek onder 300 kinderen tussen de drie en negen jaar, uitgevoerd door de Southampton University, bleek dat kinderen na inname van kleurstoffen moeite hadden zicht te concentreren, luidruchtig en impulsief werden en konden moeilijk stilzitten.
Meer in lees verder
De kleurstoffen komen met name voor in snoep, koek, frisdrank en ijs en hebben de volgende E-nummers: E110, E104, E122, E129 en E211.
De Britse Food Standards Agency adviseert inmiddels ouders van hyperactieve kinderen (ADHD) bepaalde kunstmatige kleurstoffen in voeding te vermijden, al waarschuwt de instelling geen wonderen te verwachten omdat ADHD vaak meerdere oorzaken heeft.
De onderzoekers hopen dat de Europese Unie en snoepproducten maatregelen gaan nemen. Bron: Telegraaf
Tags:
Klik hier om een Tag toe te voegen...,
|