|
Naar aanleiding van ons eerdere topic over het onderzoek naar het voorkomen van glutenintolerantie, heb ik PREVENTCD een e-mail gestuurd. Ik heb hierop vandaag antwoord gekregen met het verzoek dit op borstvoeden.net te zetten.
Mevrouw Bal had mij
gevraagd om iets te vertellen over het grote Europese coeliakie onderzoek dat begin
dit jaar van start is gegaan.
Mijn naam is Caroline
Hogen Esch, arts-onderzoeker in het Leids Universitair Medisch Centrum, en ik
werk samen met dr. Mearin, kindergastroenteroloog (LUMC) en tevens coördinatrice aan dit onderzoek, aan dit
Coeliakie onderzoek, PREVENTCD genaamd.
Allereerst zal ik kort het
onderzoek samenvatten.
Het doel van het onderzoek is om coeliakie te voorkomen in jonge
kinderen die een verhoogde kans hebben op het krijgen van coeliakie (aangezien
vader, moeder, broer of zus coeliakie heeft).
Meer in lees verder
De gedachte achter dit
onderzoek komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Er zijn de afgelopen jaren meerdere
onderzoeken verricht die hier aanwijzingen voorgeven.
Hoe denken wij dit doel
te bereiken? Door geleidelijk kleine beetjes gluten te gaan introduceren in
combinatie met borstvoeding, zou coeliakie voorkomen worden.
Allereerst, de
borstvoeding:
Zoals u ook vermeldt in
het Forum; borstvoeding heeft een beschermende functie op de ontwikkeling van
coeliakie (Groepen kinderen die borstvoeding hebben gekregen, blijken veel
minder coeliakie te ontwikkelen in vergelijking met de groepen kinderen die géén
borstvoeding hebben gehad)
Ten tweede, vroege
gluten introductie:
-
U vraagt zich
af of het wel veilig is om gluten te introduceren bij 4 maanden ipv bij 6
maanden, zoals nu gebruikelijk is. Om een onderzoek te mogen starten moet
daarvoor echter toestemming zijn van de medisch ethische commissie. Dit soort
commissies bekijken of het onderzoek op een goede manier ‘ontworpen’ is, of het
onderzoek een belangrijke vraag beantwoordt en of het onderzoek wel veilig is
voor de patiënten die daaraan deel gaan nemen. Voor ons onderzoek is niet
alleen goedkeuring van de locale commissies, maar ook van de ethische commissie
van de Europese Unie.
-
Ten tweede is
de richtlijn van de WHO om bij of na 6 maanden gluten te introduceren gebaseerd
op géén enkel wetenschappelijk onderzoek.
-
Daarbij is de
hoeveelheid gluten die we bij 4 maanden gaan introduceren een hele kleine
hoeveelheid; namelijk 3 % van de hoeveelheid gluten die een baby gemiddeld
krijgt op de leeftijd van 6 maanden.
-
Door
stapsgewijs kleine beetjes gluten te introduceren zou het afweersysteem in de
dunne darm wennen (sensibiliseren) aan gluten. Door stapsgewijs de hoeveelheid
gluten te verhogen zou je een trigger voor coeliakie ontwikkeling kunnen voorkómen.
-
Moeders die
wel gluten in hun dieet hebben en borstvoeding geven, blijken zeer kleine hoeveelheden
gluten door te geven aan hun kind. Mogelijk is dit al een eerste stap van
gewenning (sensibilisatie) van het afweersysteem van de baby’s.
U zult begrijpen dat de
gezondheid van de baby’s tijdens het onderzoek voorop staat. Dus wij, de
(kinder)artsen, zullen er alles aan doen om daarvoor garant te staan.
Ik hoop u hierbij
verduidelijking te hebben geven over het onderzoek. Mocht u meer
vragen/opmerkingen hebben dan kunt u mij te allen tijde bereiken op
Dit e-mail adres is beschermd door spambots, u heeft Javascript nodig om dit onderdeel te kunnen bekijken
of tel. nummer
071-5262806.
Met vriendelijke groet,
Caroline Hogen Esch
Voor meer informatie:
Website: www.preventcd.com
Mail:
Dit e-mail adres is beschermd door spambots, u heeft Javascript nodig om dit onderdeel te kunnen bekijken
Tel: 071-5262806
Tags:
Klik hier om een Tag toe te voegen...,
|
Unquote. Als eens moeders gevonden die helemaal glutenvrij zijn ???? (tuurlijk WAKE UP) We hebben het hier over risico groepen dus niet per defenitie moeders die ook patient zijn. En waarvoor denk mevrouw de onderzoekster dat BV gluten doorgeeft. DIT IS IN EEN DOOR MAMA VERKNIPTE VORM om baby te triggeren.
dan het volgende: Quote:Ten tweede is de richtlijn van de WHO om bij of na 6 maanden gluten te introduceren gebaseerd op géén enkel wetenschappelijk onderzoek.
Unquote. Hiervoor is ook geen wetenschappelijk onderzoek nodig lijkt mij. Voor die tijd kan de baby toch niet anders dan drinken. Misschien wel natuurlijk bepaald zoiets of ben ik nu achterlijk????
Nee mevrouw de onderzoekster ik sta in zijn geheel NIET achter dit onderzoek en raad alle mama s ook af om er aan mee te werken.
Ron v S